Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Editorial 114: Visegrádská animace

Editorial 114: Visegrádská animace

editorial / Jindřiška Bláhová / 2. 12. 2017

Letos v srpnu jsme v čísle České filmové obrození? mapovali stav současné české kinematografie a zamýšleli se nad tím, jestli se opravdu něco v tuzemské filmové produkci pohnulo k lepšímu. O pár měsíců později a při pohledu zpátky na rok 2017 to vypadá, že by za otazníkem měly být ještě další dva navíc doplněné o vykřičník a nějaký peprný emotikon. Jak s oblibou říkáme v redakci, když už nám dochází vytříbený kritický slovník – nebyla to letos opravdu žádná hitparáda.

Čeští režiséři se povětšinou zabetonovali v prostinkých vztahových komediích přes kopírák nebo vztahové komedie „invenčně“ přesadili do Čechy oblíbených sportovních prostředí. Vodácké Špunty na vodě i Bajkery už máme za sebou. Před námi je ještě lyžařský Špindl, který rozšíří subžánr v Česku populární už od padesátých let, kdy Gustav Anděl trávil dovolenou na horách. Jen to bude tentokrát rajcovnější, ale i na povinná „poučená“ homolkovská panorámata dojde. Dvě nejvýraznější jména porevolučního filmu, režiséři Jan Svěrák a Jan Hřebejk, se pokusili navázat na své dřívější divácké i kritické hity. Svěrákovo Po strništi bos se nedostane vlastně nikdy ani na dohled vtipné břitkosti Obecné školy, ale občas ve filmu alespoň prosvitne poetika Zdeňka Svěráka. Naproti tomu Jan Hřebejk, který spolu s Petrem Jarchovským v Pelíškách natočil jeden z nejúspěšnějších a nejpovedenějších porevolučních filmů, spáchal trilogií Zahradnictví režisérské harakiri. Do československé minulosti se bezradně ohlédli Masaryk i Milada. Debutanti vyšuměli. Rozpaky doprovázely i karlovarského vítěze Křižáčka, kterého je všemu navzdory možné považovat za letošní nejambicióznější český projekt. Něco je ale špatně, když je – samozřejmě s nadsázkou – nejlákavějším titulem v distribuci zrenovovaná kopie osmdesát šest let starého milostného dramatu Gustava Machatého Ze soboty na neděli.

Trochu optimističtější zprávu přináší dokumentární film, jak ukazuje report Kamily Boháčkové z festivalu Ji.hlava. I když ale náskok stále mají Slováci. Nic tak výrazného jako portrét zpěváka Richarda Müllera Nepoznaný režiséra Mira Rema, který se objevil i v tuzemské distribuci, v Česku nevzniklo. Zajímavý pohyb ale stále trvá mimo hlavní proud. Přinášíme profil Ley Petříkové coby dalšího zajímavého českého talentu.

Doporučuji i portrét Stephena Kinga, který je možné brát i jako pozvánku na první číslo příštího roku. Začneme návratem k osmdesátým letům, jichž jsou Kingovy romány a filmy podle nich zásadní součástí. Věnovat se budeme fenoménu takzvaných osmdesátek, který zastřešuje nejen filmovou či televizní produkci, ale i mnohem širší emoční a paměťový diskurz. Takže, oprašte VHS a zachovejte nám přízeň.

Přečteno 3092x

Článek vyšel v časopise Cinepur #114, prosinec 2017.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Aktuální hodnocení článku
4.3 /4

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #142

#142

srpen 2022



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY editorial

Místo nekrologu EZ / Co taky neminout z nového čísla

Film jako písek na pláži / Editorial 139

Editorial 138

Editorial 137

Editorial 136

Dobře, že o současném Česku točí alespoň Rumuni

Editorial 133: David Fincher

Editorial 132: Fantasy


DALŠÍ Z RUBRIKY

Making Elvis Cool Again / Elvis

Kouzlo filmových manifestů / Editorial #142

Absurdní komedie z amerického Jihu / Moudrá krev Johna Hustona

Spontánní vynalézání filmu / Šindži Sómai

Nebeský běh přes překážky o vlastní duši / Neon White

Říkanky posedlého batolete / The Baby

Archiv pohyblivého obrazu / Mimo kino

Od všeho trochu moc najednou / Všechno, všude, najednou


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Místo nekrologu EZ / Co taky neminout z nového čísla

Film jako písek na pláži / Editorial 139

Editorial 137

Editorial 136

Dobře, že o současném Česku točí alespoň Rumuni


RUBRIKY

anketa (31) / český film (117) / český talent (38) / cinepur choice (33) / editorial (117) / fenomén (83) / festival (115) / flashback (15) / fragment (18) / glosa (243) / kamera-pero (14) / kauza (1) / kniha (131) / kritika (1102) / mimo kino (191) / novinka (818) / pojem (36) / portrét (50) / profil (100) / reflexe (27) / report (148) / rozhovor (183) / scénář (4) / soundtrack (86) / téma (1018) / televize (131) / událost týdne (288) / videohra (82) / web (44) / zoom (172)

Cinepur #114 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #114, prosinec 2017

Z obsahu tištěného čísla:

Polsko: Na hraně emocí i žánrů (Mariusz Frukacz, Iwona Aleksandra Hałgas, téma)

Ztrácení zralého Pabla / Neruda (Martin Mišúr, kritika)

Tolstoj ve slow cinema / Ta, která odešla (Janis Prášil, kritika)

Sisyfové nonsensu / Rick a Morty (Martin Svoboda, televize)

Hranice dokumentu, hranice Ji.hlavy / MFDF Ji.hlava 2017 (Kamila Boháčková, report)

IMAX spiritualita / Cesta času (Janis Prášil, kritika)

+ více...