Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Animovaný dokument po česku / Diana Cam Van Nguyen

profil / Kamila Boháčková / 9. 2. 2018

Zatímco ještě před pěti lety by výraz „animovaný dokument“ mohl působit jako paradox, dnes jde ve světě o jeden z nejprogresivnějších žánrů na poli umělecké animace. Ačkoli existoval už v počátcích kinematografie (můžeme sem řadit například snímek Potopení Lusitanie Winsora McCaye z roku 1918), k jeho opětovnému vzkříšení přispěly snímky jako Persepolis (2007) Marjane Satrapi či Valčík s Bašírem (2008) Ariho Folmana vycházející ze vzpomínek na skutečné události, jež vyjadřovaly formou animovaného filmu. Annabelle Honess Roe, která podrobila jako první tento žánr teoretické reflexi, ve své knize Animated Documentary (Palgrave, 2013) tvrdí, že umělci využívají animaci nejčastěji pro vyjádření subjektivního pohledu na události, například v autobiograficky laděných filmech nebo tam, kde zachycují osobní, často traumatické vzpomínky.

Tento článek není k dispozici online. Můžete si jej přečíst v tištěném čísle Cinepuru.

Cinepur #115

Článek vyšel v časopise Cinepur #115, únor 2018.

V tomto čísle mimo jiné najdete... Ubavte je k smrti! / Filmový slasher minulosti a přítomnosti (Jarmila Křenková, téma) • Lamač Lucasových kódů / Star Wars: Poslední z Jediů (Daniel Řehák, kritika) • Bludný kruh tužeb a opojení / Nemilovaní (Kamila Dolotina, kritika) • Skoro jako hraný film / IDFA 2017 (Petr Horký, report) • Call Me By Your Name / Hledání lásky Sufjana Stevense (Jiří Špičák, soundtrack) • Dvě nebo tři věci, které Michel Hazanavicius neví / Obávaný (Martin Mišúr, kritika) • a další.

Obsah čísla / Koupit

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #120

#120

prosinec 2018



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY profil

Mykologická love story / Marie Dvořáková

Filmy Hirokazu Koreedy / Mezi Ozuem a dokumentem

Andrea Arnold / Anatomie ztráty

Rudolf Šmíd / Kronikář strašáků

Quentin Tarantino, Nespoutaný Django a italský western

Wes Anderson / Melancholik v hračkářství

Nanni Moretti: filmař, který se pokusil rekonstruovat levici

Optikou nihilisty / Obrazy těla a mysli ve filmech Gaspara Noého


DALŠÍ Z RUBRIKY

Úvod k tématu 120: Muž ve filmu

Editorial 120: Muž ve filmu

Žít, pracovat, pózovat / Televizní světy Ryana Murphyho

Zběsilost v srdci i v obličeji / Nicolas Cage jako mem

Fascinující Fassbender / Filmové performance maskulinit

Rabijáti, svalovci i šprti / Reprezentace maskulinit v americkém filmu a televizi od 40. let do...

Jak definovat mužnost na plátně

Lidovost, masovost, oblíbenost… / Jak rozumět populární kultuře po třiceti letech


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Mykologická love story / Marie Dvořáková

Být dobrovolným OUTsiderem / OUT

Andrea Arnold / Anatomie ztráty

Rudolf Šmíd / Kronikář strašáků

Staronové i nové cesty animace / Anifilm 2017


RUBRIKY

anketa (23) / český film (78) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (121) / editorial (94) / fenomén (70) / festival (74) / fragment (18) / glosa (211) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (114) / komiks (10) / kritika (767) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (692) / objev (3) / pojem (36) / portrét (9) / profil (102) / reflexe (24) / report (105) / rozhovor (157) / scénář (4) / soundtrack (41) / téma (873) / televize (95) / tisková zpráva (1) / událost týdne (223) / video (2) / videoart (16) / videohra (58) / web (42) / zoom (153)