Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Když zrůdy truchlí / Fantastická žena

Když zrůdy truchlí / Fantastická žena

kritika / Ivo Michalík / 21. 3. 2018

Fantastická žena, oceněná na loňském Berlinale Stříbrným medvědem za nejlepší scénář, je už pátým celovečerním filmem třiačtyřicetiletého chilského režiséra Sebastiána Lelia. Do povědomí většiny českých diváků se však Lelio dostal až díky svému předposlednímu snímku Gloria. Titulní hrdinka se vyrovnávala s předdůchodovým věkem dýchánky v tančírnách pro nezadané a dalšími způsoby, které jejím blízkým připadaly přinejlepším neobvyklé. Marina Vidal z Fantastické ženy pokouší vstřícnost svého okolí ještě výrazněji. Je totiž člověkem v polovině procesu označovaného anglickou zkratkou MtF, kdy se z muže stane ženou i navenek. Málokdo v ní dokáže nevidět Daniela, v jehož kůži se narodila. Na jednu spřízněnou duši však přece jen narazí. Najde ji v postarším Orlandovi, který je kvůli ní ochotný opustit svůj dosavadní život, k nemilosti své rodiny. O netradiční romanci však ve Fantastické ženě nejde – Orlando totiž už v závěru expozice umírá na aneurysma.

Podobně jako on, také Lelio vnímá Marinu především jako normální lidskou bytost. Skutečnost, že se jedná o transgender ženu, sice autor filmu akcentuje, ale vypráví příběh, který s tímto faktem pracuje spíše v druhém plánu. Do popředí staví člověka, který náhle ztratil milovaného partnera. Člověka smířeného se svou sexualitou i potenciálními potížemi, které s jeho netradičním statusem souvisejí. Kdy se Marina pro změnu pohlaví rozhodla a co ji k tomu vedlo? Jaké bylo skutečné pozadí Orlandova rozvodu? Za jakých okolností se dali dohromady? Nic z toho není pro fabuli Fantastické ženy důležité. Ve středu snímku se bije za svá práva mladá servírka, vyrovnaná sama se sebou, ale čelící úskalím spojeným s konformitou společnosti, se kterou se vzhledem k tragické události musí chtě nechtě konfrontovat.

Většinovou společnost zde zastupuje v první řadě rodina zesnulého muže. Její členové se bez uzardění neváhají uchylovat k přízemním narážkám a explicitním útokům na Marinu. Očekávatelně ji častují některým ze synonym plastického slova „zrůda“. Jejich jednání jde nicméně alespoň do určité míry pochopit. Přece jen se jedná o člověka, který jim (pravděpodobně) odloudil manžela a otce. Neochota hledat chyby u sebe samých a potřeba dát průchod zoufalství skrze pudovou agresi je možná odsouzeníhodná, ale do určité míry snesitelná. Alespoň do chvíle, kdy v možná nejsugestivnější scéně celého filmu přejdou někteří z nich od slov k činům.

Z obecného hlediska se mnohem nebezpečnější jeví ztvárnění přístupu, který tváří v tvář transgender ženě volí zástupci vědy (lékař) a represivní moci (falešně vstřícná policistka). Jakmile se titulní hrdinka ocitne v soukolí jejich libovůle, cítí se všelijak, ale rozhodně ne fantasticky. Donucení svléknout se před neprofesionálně vystupujícím mužem v bílém plášti nebo zodpovídat intimní otázky povýšené kriminalistce Marině zřetelně působí mnohem větší bolest než ty nejzákeřnější invektivy ze strany smutečních hostů pobouřených její touhou po rozloučení.

Jako bytost sebevědomou a samostatnou osobnost ji Lelio s kameramanem Benjamínem Echazarretou situují téměř výhradně do středu svých kompozic. Zároveň však neváhají zdůrazňovat její výlučnost a stísněnost některých situací rámováním obrazu nezřídka na hranici přirozenosti – opakované scény z výtahu, případně pod dveřmi toalety. Převážně však režisér volí pozorovatelský odstup vlastní například krajanovi Pablu Larraínovi, jednomu z producentů filmu. Ten souzní i – vzhledem k tématu – s až překvapivě civilním projevem všech herců, včetně dominantní Daniely Vega.

Tato poloha příběhu svědčí mnohem více než almodóvarovská varianta magického realismu, prosazující se ve Fantastické ženě prostřednictvím několika „snových“ sekvencí. Ty působí zbytečně popisně a tvrdé emocionalitě snímku spíše ubírají. Nemají totiž daleko k tezovitosti, jdoucí proti umělecké vizi. Ve srovnání s Glorií se však scenáristické dvojici, kterou kromě Lelia opět tvoří i Gonzalo Maza, podařilo oprostit od banalit. Vytvořili dílo, které dosavadní kinematografické ztvárňování tématu transgenderu (například Hra na pláč nebo Dánská dívka) v mnohém překračuje.

Fantastická žena (Una mujer fantástica, Chile, Německo, USA, Španělsko, 2017, IMDb)
Režie: Sebastián Lelio, scénář: Sebastián Lelio, Gonzalo Maza, kamera: Benjamín Echazarreta, střih: Soledad Salfate, hudba: Matthew Herbert, hrají: Daniela Vega, Francisco Reyes, Luis Gnecco, Aline Küppenheim ad., 104 minut, distribuce: Artcam (premiéra v ČR 9. 11. 2017).

Fantastická žena (Una mujer fantástica, Chile, Německo, USA, Španělsko, 2017, IMDb)
Režie: Sebastián Lelio, scénář: Sebastián Lelio, Gonzalo Maza, kamera: Benjamín Echazarreta, střih: Soledad Salfate, hudba: Matthew Herbert, hrají: Daniela Vega, Francisco Reyes, Luis Gnecco, Aline Küppenheim ad., 104 minut, distribuce: Artcam (premiéra v ČR 9. 11. 2017).

Přečteno 3105x

Článek vyšel v časopise Cinepur #115, únor 2018.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Zatím nikdo nehodnotil.

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.

Hodnocení filmu

Fantastická žena

****  CINEPUR (1.5)


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #148

#148

srpen 2023



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY kritika

Hranice klimatického hraní / Terra Nil

Zuřím, tedy jsem / Beef

Anatomie pádu / Spravedlnost, manželství a jeden pád z okna

KVIFF: Brutální vedro svědí a pálí jako nezhojená rána

KVIFF: Defraudanti se vtipně zpronevěřují normám žánru i práce

KVIFF: Karlovarský Toni Erdmann odbourává zábrany i bránici

KVIFF: Blažiny lekce uštědřují divákům pořádný monokl

KVIFF: Alegorická detektivka Úsvit není ani ryba, ani rak


DALŠÍ Z RUBRIKY

Argentinu i Batmana nabídne letošní Noir Film Festival

Přišla v noci i do Litoměřic, festval zahájí zjevení letošní sezony

Festival v Litoměřicích bude překračovat hranice

Na LFŠ přijedou Lav Diaz i Rajko Grlić

Kvíření po česku / Queer motivy ve službách „normálnosti“

Třeseme se Standou Pekárkem / Volha jako konvenční prestižní televize

Nekonečně mnoho tváří Cate Blanchett

Terapie strachem / Satiry Rubena Östlunda


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Větší šachovnice, slabší figurky / Takové krásné šaty

Pokecali ještě parádněji / Chata na prodej

Láska mezi kapkami zvířecí krve / O těle a duši

Naděje na konci světa lidí / Válka o planetu opic

Ztraceni v Evropě / Král Belgičanů


RUBRIKY

anketa (33) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (122) / fenomén (84) / festival (124) / flashback (20) / fragment (18) / glosa (244) / kamera-pero (18) / kauza (1) / kniha (135) / kritika (1135) / mimo kino (195) / novinka (835) / pojem (36) / portrét (55) / profil (102) / reflexe (27) / report (152) / rozhovor (188) / scénář (4) / soundtrack (91) / téma (1048) / televize (141) / událost týdne (296) / videohra (86) / web (46) / zoom (175)

Cinepur #115 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #115, únor 2018

Z obsahu tištěného čísla:

Puchření západního Německa / Nekrofilní punk Jörga Buttgereita (Jiří Blažek, téma)

Dvě nebo tři věci, které Michel Hazanavicius neví / Obávaný (Martin Mišúr, kritika)

Bludný kruh tužeb a opojení / Nemilovaní (Kamila Dolotina, kritika)

Přesvaté rouhání / Psychomagický realismus Alejandra Jodorowského (Martin Kudláč, portrét)

Call Me By Your Name / Hledání lásky Sufjana Stevense (Jiří Špičák, soundtrack)

Každý za sebe a AIDS proti všem / 120 BPM (Tomáš Gruntorád, kritika)

+ více...