Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Berlinale: Z českých filmů nejvíc zaujal dokument Až přijde válka

Berlinale: Z českých filmů nejvíc zaujal dokument Až přijde válka

novinka / festival / Michal Böhm / 28. 2. 2018

Na letošním Berlinale se dočkal poměrně velké mediální pozornosti český observační dokument Jana Geberta Až přijde válka. Snímek byl uveden v sekci Panorama, která představuje určitý střed na pomyslné ose rozprostřené mezi spíše konzervativní hlavní soutěží, a více experimentálně orientovanou sekcí Forum. Gebertův snímek zpracovává fenomén vzestupu nacionalistických skupin v evropském prostoru, a je tak z hlediska profilace festivalu stejně atraktivní jako v současnosti populární metoda dokumentární observace. Tímto pozorovatelským přístupem se film nesnaží divákovi (snad kromě návodného použití temné hudby) vnucovat jednoznačná stanoviska. Místo toho sází na to, že o nebezpečnosti neoficiální polovojenské organizace Slovenskí branci si – režisérovými vlastními slovy – „inteligentní divák udělá představu sám“.

Modelový divák Berlinale (či například domácího jihlavského dokumentárního festivalu) má totiž vůči podobným skupinám již dopředu vytvořený svůj odmítavý postoj a dokáže Slovenské brance pochopit i v kontextu vzestupu současné populistické politiky, který je v samotném filmu pouze naznačen. Nedostatek vodítek tak může představovat problém zejména u nepoučeného publika. Snímku Až přijde válka ale určitě nehrozí – v takové míře jako Světu podle Daliborka – že by otázky po dokumentární etice zcela odvedly pozornost od jeho samotného tématu. Přesto je však možné, že otevře diskusi o tom, do jaké míry může hrozit nebezpečí, že daný snímek bude využit k propagandě či sebeprezentaci Slovenských branců. To si naštěstí uvědomují i sami tvůrci, kteří chtějí projekce na Slovensku vždy zarámovat osvětovou debatou.

Ve slovensko-česko-rakouské koprodukci byl dále na festivalu v sekci Berlinale Specials uveden film Tlumočník Martina Šulíka. V něm se podařilo vytvořit hereckou kombinaci, která je zajímavá jak pro české, tak i německé publikum. Peter Simonischek (představitel titulní postavy v oceňovaném Tonim Erdmannovi) hraje potomka nacistického pohlavára, který nesl zodpovědnost za smrt rodičů slovensko-židovského tlumočníka v podání Jiřího Menzela. Komediálně laděná buddy-movie o dvou postarších mužích s rozdílnou životní zkušeností a schopností užívat si i ve vyšším věku v průběhu filmu ustupuje závažnější road-movie o vyrovnávání se s minulostí našich předků. Tuto minulost Simonischekovi „tlumočí“ Menzel během jejich výpravy za historickými činy nacistického předka po České a Slovenské republice.

V obou žánrových polohách je ovšem Tlumočník příliš průhledný a vykonstruovaný. Režisérova motivace spojit dvě osobnosti z filmového světa se zdá být silnější než motivace samotných postav vydat se na společnou výpravu. Připomínka kolaborantské role Rakouska i Slovenska během druhé světové války, která zásadně poznamená oba hrdiny, by přitom dávala mnohem větší smysl, kdyby oba muži byli o jednu či dvě generaci mladší, a tím pádem mnohem odtrženější od své minulosti. I když ale odhlédneme od populárních hereckých jmen, jde o domácí počin, který si svou pozornost zaslouží.

Letos si z hlavní soutěže nakonec Zlatého medvěda odnesl jiný koprodukční snímek, Touch Me Not rumunské režisérky Adiny Pintilie. Jde o rumunsko-německo-francouzsko-bulharsko-českou koprodukci, kde se za českou stranu na filmu podílela společnost PINK Productions (hlavní producent Až přijde válka), která obstarala tým zvukařů. Hraný film s prvky dokumentu, jež vedou ve filmu až k sebereflexivním vyznáním režisérky ohledně jejích osobních důvodů vzniku filmu, představuje z formálního hlediska to nejzajímavější, co letošní hlavní soutěž prezentovala. Složitá konceptuální struktura vypráví o lidech trpících patologickými problémy s tělesnou intimitou (ztvárněnými kombinaci herců i neherců), které se snaží skrze terapii překonávat. Film se skrze důmyslné vrstvení perspektiv snaží diváka vést k přehodnocení vlastního náhledu na to, co je v rámci sexuality tabuizované, a kde končí a začíná jejich vlastní intimita. Více se o filmu Touch Me Not dočtete v chystaném 116. čísle tištěného Cinepuru.

Mimo jiné se v rámci paralelní festivalové sekce European film market, kam produkce přihlašují svoje hotové projekty za vstupní poplatek za účelem prezentace potenciálním zahraničním distributorům, představily tři české filmy a jeden slovenský. Hraný film Po strništi bos Jana Svěráka, dokumentární film Komplex Epopeje Jana Strejcovského, digitální animovaný film Hurvínek a kouzelné museum Martina Kotlíka a slovenský hraný film Nina. Česká filmová účast se tak v počtu uvedených filmů nijak zásadně neliší oproti předchozímu ročníku festivalu.

Přečteno 1765x

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Aktuální hodnocení článku
4.5 /2

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #127

#127

únor 2020



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY novinka

Chcete studovat film? Filmová studia FF UK prodloužila termín přijímaček

Jak filmový průmysl reaguje na pandemickou krizi?

Co sledovat v karanténě? Tipy na filmy a seriály online

HBO připravuje seriál podle úspěšné videohry The Last of Us

Berlinale: Ať žije Tsai a jeho taktilní filmová masáž!

Berlinale: DAU oživuje drásavou realitu stalinského Ruska

Berlinale: Shirley nasává 50. léta jako mlsná poletující moucha

Berlinale: Cristi Puiu se ve filmu Malmkrog dotýká věčnosti


DALŠÍ Z RUBRIKY festival

Berlinale: Ať žije Tsai a jeho taktilní filmová masáž!

Berlinale: DAU oživuje drásavou realitu stalinského Ruska

Berlinale: Shirley nasává 50. léta jako mlsná poletující moucha

Berlinale: Cristi Puiu se ve filmu Malmkrog dotýká věčnosti

Evropský divák v úzkých / IDFA

Sametová Ji.hlava

MFF Benátky: Extáze pro český film

Filmy bez kofeinu / Hlavní soutěž 54. MFF Karlovy Vary


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Lepší zůstat vně / Berlinale 2018

Berlinale: Politika zatím ustupuje hvězdám z červeného koberce

Zabijácké zvíře na lovu / Safari

Feťácký nihilismus pro starší a pokročilé / T2 Trainspotting

Talos Principle / Strašně nesmyslná náplň existence


RUBRIKY

anketa (25) / český film (93) / český talent (34) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / distribuce (1) / dvd (121) / editorial (101) / fenomén (73) / festival (93) / flashback (1) / fragment (18) / glosa (213) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (120) / komiks (10) / kritika (832) / minikritika (113) / nekrolog (1) / novinka (762) / objev (3) / pojem (36) / portrét (13) / profil (107) / reflexe (24) / report (113) / rozhovor (165) / scénář (4) / soundtrack (48) / téma (919) / televize (107) / tisková zpráva (1) / událost týdne (252) / výstava (1) / video (2) / videoart (16) / videohra (65) / web (42) / zoom (160)