Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Takový normální seriál / Lajna

Takový normální seriál / Lajna

web / Anna Krejčířová / 14. 8. 2018

Rok a půl fungující internetová televize Obbod odstartovala svůj provoz překvapivým hitem Vyšehrad (2016) a loni v červnu formát sportovní satiry s velkohubým antihrdinou zdánlivě zopakovala s Lajnou (2017). Na první pohled se oba seriály liší jen výměnou rozjíveného fotbalisty za zamindrákovaného hokejového kouče, změnila se ovšem struktura seriálu. Lajna záměrně upouští od prostřihů se znělkou a dalších vlogových zkratek, naopak má blíže ke klasické seriálové tvorbě – ať už dvojnásobnou stopáží nebo snahou o komplexnější příběhovou linku napříč epizodami. Změny ocenila jednak porota festivalu Serial Killer, byť se o velké konkurenci v kategorii on-line sérií mluvit nedá, ale přitáhly i pozornost publika, které se o on-line tvorbu příliš nezajímá.

Tvůrcům Lajny se více či méně podařilo vyvážit několik protichůdných prvků běžné a on-line televize. Zaprvé cílí na mladou generaci i na hokejové fanoušky, kteří internet využívají spíš ke sledování přenosů z extraligy či mistrovství světa než webových seriálů. Zatímco druzí ocení narážky z hokejové historie a silnou inspiraci bývalým trenérem české reprezentace Jiřím Růžičkou pro postavu Luboše Hrouzka, nefanouškům může humorně konvenovat pornoknír a teplákovka představitele hlavní role Jiřího Langmajera.

První polovina série navíc hokejové prostředí jen naťukává a spíše se věnuje kulturnímu šoku Pražáků z Havířova či Hrouzkovým pokusům o vaření, které se blíží pořadu konkurenční on-line televize Stream Vaříme s Mírou – jen pro sportovce. Zpočátku se také zdá, že ústřední dvojicí bude Hrouzkův syn a mladá ošetřovatelka Klára, protože v seriálu působí každá postava nad třicet jako jednorázový gag.

Zatímco zacílení na odlišné divácké skupiny udrží Lajna až do konce, problém má se zapracováním komediálních scén do dramatické linky. V první řadě je potřeba zmínit, že Lajna není hokejová satira a prostředí využívá spíš jako ozvláštnění. Utahuje si sice z hlášek v kabině a hokejového náboženství, ale povětšinou staví na obecnějších společenských tématech. Hned v první epizodě tvůrci nevyužijí příležitost kriticky se vymezit vůči jednomu z největších hokejových skandálů posledních let – zacházení lig s juniorskými hráči. Podobně bez pointy dopadnou i úplatky nebo neschopný manažer havířovského týmu, jenž se ve svých scénách zmůže jen na souložení s asistentkou. Většina hlavních postav je napsána jako extrémní případ s komediálním potenciálem, pokud se vzájemně srazí – kouč Hrouzek jako šovinistický egomaniak, který nevnímá nic než hokej, přítelkyně Denisa jako v luxusu si libující striptérka nebo flegmatický rolbař, který neumí řídit bez lahváče. Turbulentní zvraty od nich ale naopak vyžadují vnitřní posun, což ve výsledku znamená, že na chvíli vystoupí ze svého stereotypního obrazu, aby se k němu v další epizodě beze změny vrátili.

Devízou seriálu je, že umí vytěžit své zdroje. Přes skoro sitcomové zasazení do tří bytů a jednoho stadionu nepůsobí staticky, ruční kamera snímá postavy kontaktně v polocelku a připomíná styl reality show či dokumentu. Dlouhé a zejména krizové dialogy jsou sestříhané v rychlém tempu a nechybí ani prostřihy z hokejových zápasů. Některé dramatické zvraty připomínají veletoče z telenovel, na druhou stranu i ty se někdy Lajně podaří sebeparodicky vytěžit, zvláště pak tesknivá scéna bloudění trenéra po rozchodu se synem. Jindy se utopí v homofobním výstupu nad krasobruslením. V každém případě se Obbodu podařilo strhnout na sebe pozornost v době, kdy se Stream naopak soustředil na kratší formáty pro virální šíření.

Soupeření obou televizí je v poslední době o to zajímavější, že dva lidé spojení s úspěchem Lajny (producent Daniel Strejc a scenárista Petr Kolečko) nedávno přešli právě ke Streamu.

První dva díly volně ke zhlédnutí na YouTube. Celá série na serveru Obbod za předplatné 180 Kč.
Https://www.obbod.com/cs/374-lajna

Přečteno 7828x

Článek vyšel v časopise Cinepur #117, červen 2018.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Aktuální hodnocení článku
2.5 /4

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #145

#145

únor 2023



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY web

TBH / WTF

Streamování za lepší planetu

Takový normální seriál / Lajna

The Sociological Cinema

MUBI: Now Showing

Pixar v kostce

Short of the Week

Ještě větší marketér, než jsme před rokem doufali?


DALŠÍ Z RUBRIKY

Od všeho trochu moc najednou / Všechno, všude, najednou

Momentální fascinace a králičí nory / Editorial 145

Australská kriminální historie Justina Kurzela

Mezi konceptem a zvnitřněním aneb Jak zdokumentovat masakr

Temným lesem do hlubin / Noirové vraždy v současných severských seriálech

Místo zločinu Česko / Televizní podoby true crime

True Crime / Úvod

True crime / Fascinace zločinem jako součást zábavy


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Blok 99 / Za zvuků krve

Útočiště pro outsidery / Strážci Galaxie Vol. 2

Kostěný tomahawk

Legenda o konci klasického princeznovského světa / Odvážná Vaiana

Netflix a spol.: Sbohem snům o univerzální videopůjčovně


RUBRIKY

anketa (33) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (120) / fenomén (83) / festival (117) / flashback (18) / fragment (18) / glosa (244) / kamera-pero (17) / kauza (1) / kniha (133) / kritika (1122) / mimo kino (193) / novinka (825) / pojem (36) / portrét (53) / profil (100) / reflexe (27) / report (150) / rozhovor (187) / scénář (4) / soundtrack (89) / téma (1035) / televize (139) / událost týdne (292) / videohra (84) / web (46) / zoom (174)

Cinepur #117 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #117, červen 2018

Z obsahu tištěného čísla:

Nekonečný vesmír Marvelu / Avengers: Infinity War (Martin Bubrín, kritika)

Tvůj počítač pozná středověk / Kingdom Come: Deliverance (Michal Böhm, videohra)

Johanka z Arku Superstar / Janička (Ivo Michalík, kritika)

Cine Latino na počátku 21. století pohledem tvůrců (David Čeněk, téma)

Mezi vykoupením a apokalypsou / Měsíc Jupitera (Jarmila Křenková, kritika)

Schodiště hvězdných událostí, objevů a obav / Cannes 2018 (Pavel Sladký, report)

+ více...