Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

MFF KV: Donbas je podle Loznici krajinou chaotických nejistot

MFF KV: Donbas je podle Loznici krajinou chaotických nejistot

novinka / festival / Ondřej Pavlík / 6. 7. 2018

Ukrajinský režisér Sergej Loznica je v kontextu současné umělecké kinematografie jedinečným typem hybridního tvůrce. Jeho konceptuálně pojaté dokumenty nesou rysy fikčních snímků, zatímco jeho hrané filmy si vždy uchovávají dokumentaristický vztah k realitě. Loznicův poslední snímek Donbas je paradokumentární inscenací, která toto pnutí mezi skutečností a fikcí dovádí zatím nejdál, a dokonce jej přitom výslovně povyšuje na jedno z ústředních témat.

Donbas představuje dosavadní vrchol režisérových několikaletých snah kriticky zachytit a poeticky kondenzovat nepřehledné válečné střety na východní Ukrajině, kde se proruští separatisté pokoušejí vytvořit nový stát neoficiálně nazývaný Novorusko, nebo nověji Malorusko. Po radikálně pozorovatelském Majdanu a alegoricky komponované Krotké je Loznicova novinka naléhavou epizodickou vizí krajiny, jejíž rozháranost je výsledkem chaoticky nakupených nejistot.

Ačkoli Loznica přirovnává dějovou strukturu Donbasu k Buñuelovu pozdnímu Přízraku svobody, v jistých ohledech jeho snímek ještě výstižněji asociuje dílo Miklose Jancsóa. Zejména s Hvězdami na čepicích sdílí nejen táhlé, důkladně promyšlené záběry skupinových pohybů nebo ambivalentní náhled na obě strany konfliktu, ale do určité míry i výstavbu vyprávění, kterým nás štafetově provází série zjevujících se a mizejících postav.

Otázka pravdy, lži a jejich vzájemného, od sebe téměř nerozlišitelného prolínání, se do popředí dostává již od prvotních scén. Žena, která se jako herečka nechává líčit v jakési guerillové kosmetické maringotce, o chvíli poté figuruje ve zpravodajské reportáži jako autentická svědkyně násilného incidentu. Německý novinář se od vojáků na frontě pokouší získat stanovisko jejich velitele, jenže nikdo ze zpovídaných se k této funkci nehlásí a výsměšně ji přehazuje na druhé.

K neproniknutelnému fenoménu fake news a relativizace faktů tak Loznica nepřistupuje s odtažitostí, ale střemhlav se noří do jeho hmatatelných projevů. Místo počítačové továrny na zprávy osazené pilnými trolly ukazuje něco ještě strašnějšího: nemožnost dopátrat se něčeho konkrétního a uchopitelného přímo v centru dění. A v jedné z epizod se informační nepravdivost dokonce přelévá do špinavého kýblu s výkaly.

Auru těžko pochopitelné nestability si Donbas udržuje i ve chvílích, kdy se od tragédie přesouvá k čiré frašce. Její esencí se stává zejména bujará scéna svatebního veselí, v níž se zdá být falešné prakticky všechno: klaunský škleb hřmotné, hurónsky rozesmáté nevěsty, polibky na tvář, které si vyměňuje s upozaděným ženichem, křečovité výbuchy radosti z přihlížejícího publika.

Jednotlivé sekvence, které prý mají předobraz v reálných klipech nahraných na internet, Loznica vždy inscenuje jako soustředěně gradující mikrodramata. V nich bez jakýchkoli úhybů stranou přivádí k životu dynamiku davového běsnění (pouliční lynč ukrajinského zajatce), případně směřuje k překvapivé, často absurdně temné pointě, která obrátí naruby to, co jsme doteď sledovali.

Vedle godardovského filmu „Je mi jedno, že se do dějin zapíšeme jako barbaři“ předního rumunského režiséra Radu Judeho, který o dvě hlavy převyšuje zbytek letošní Hlavní soutěže, patří Donbas mezi nejlepší snímky z karlovarského programu. Oba shodou okolností zpracovávají výsostně politické, v současnosti třaskavé téma a přistupují k němu intelektuálně vtahující formou, která originálně navazuje na tradici evropského artového filmu.

Přečteno 1158x

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Aktuální hodnocení článku
4 /1

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #128

#128

duben 2020



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY novinka

Danny Boyle zfilmuje biblický příběh o Metuzalémovi

Verhoeven chystá seriál podle Maupassantova románu Miláček

Tom Cruise chce spolu s NASA a SpaceX natočit film ve vesmíru

Online edice festivalu Visions du Réel uvede pět českých filmů

Nadav Lapid v karanténě dokončuje film o izraelském režisérovi

Chcete studovat film? Filmová studia FF UK prodloužila termín přijímaček

Jak filmový průmysl reaguje na pandemickou krizi?

Co sledovat v karanténě? Tipy na filmy a seriály online


DALŠÍ Z RUBRIKY festival

Odvážná škatulata / 70. Berlinale

Berlinale: Ať žije Tsai a jeho taktilní filmová masáž!

Berlinale: DAU oživuje drásavou realitu stalinského Ruska

Berlinale: Shirley nasává 50. léta jako mlsná poletující moucha

Berlinale: Cristi Puiu se ve filmu Malmkrog dotýká věčnosti

Evropský divák v úzkých / IDFA

Sametová Ji.hlava

MFF Benátky: Extáze pro český film


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Hoří, mí vlastníci / Vlastníci

Berlinale: Ať žije Tsai a jeho taktilní filmová masáž!

Berlinale: DAU oživuje drásavou realitu stalinského Ruska

Berlinale: Shirley nasává 50. léta jako mlsná poletující moucha

Berlinale: Cristi Puiu se ve filmu Malmkrog dotýká věčnosti


RUBRIKY

anketa (25) / český film (96) / český talent (34) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / distribuce (1) / dvd (121) / editorial (102) / fenomén (73) / festival (93) / flashback (2) / fragment (18) / glosa (213) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (121) / komiks (10) / kritika (841) / mimo kino (1) / minikritika (113) / nekrolog (1) / novinka (767) / objev (3) / pojem (36) / portrét (14) / profil (108) / reflexe (24) / report (114) / rozhovor (166) / scénář (4) / soundtrack (49) / téma (926) / televize (108) / tisková zpráva (1) / událost týdne (255) / výstava (1) / video (2) / videoart (16) / videohra (66) / web (42) / zoom (161)