Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

MFF KV: Donbas je podle Loznici krajinou chaotických nejistot
novinka / festival / Ondřej Pavlík / 6. 7. 2018
Donbas představuje dosavadní vrchol režisérových několikaletých snah kriticky zachytit a poeticky kondenzovat nepřehledné válečné střety na východní Ukrajině, kde se proruští separatisté pokoušejí vytvořit nový stát neoficiálně nazývaný Novorusko, nebo nověji Malorusko. Po radikálně pozorovatelském Majdanu a alegoricky komponované Krotké je Loznicova novinka naléhavou epizodickou vizí krajiny, jejíž rozháranost je výsledkem chaoticky nakupených nejistot.
Ačkoli Loznica přirovnává dějovou strukturu Donbasu k Buñuelovu pozdnímu Přízraku svobody, v jistých ohledech jeho snímek ještě výstižněji asociuje dílo Miklose Jancsóa. Zejména s Hvězdami na čepicích sdílí nejen táhlé, důkladně promyšlené záběry skupinových pohybů nebo ambivalentní náhled na obě strany konfliktu, ale do určité míry i výstavbu vyprávění, kterým nás štafetově provází série zjevujících se a mizejících postav.
Otázka pravdy, lži a jejich vzájemného, od sebe téměř nerozlišitelného prolínání, se do popředí dostává již od prvotních scén. Žena, která se jako herečka nechává líčit v jakési guerillové kosmetické maringotce, o chvíli poté figuruje ve zpravodajské reportáži jako autentická svědkyně násilného incidentu. Německý novinář se od vojáků na frontě pokouší získat stanovisko jejich velitele, jenže nikdo ze zpovídaných se k této funkci nehlásí a výsměšně ji přehazuje na druhé.
K neproniknutelnému fenoménu fake news a relativizace faktů tak Loznica nepřistupuje s odtažitostí, ale střemhlav se noří do jeho hmatatelných projevů. Místo počítačové továrny na zprávy osazené pilnými trolly ukazuje něco ještě strašnějšího: nemožnost dopátrat se něčeho konkrétního a uchopitelného přímo v centru dění. A v jedné z epizod se informační nepravdivost dokonce přelévá do špinavého kýblu s výkaly.
Auru těžko pochopitelné nestability si Donbas udržuje i ve chvílích, kdy se od tragédie přesouvá k čiré frašce. Její esencí se stává zejména bujará scéna svatebního veselí, v níž se zdá být falešné prakticky všechno: klaunský škleb hřmotné, hurónsky rozesmáté nevěsty, polibky na tvář, které si vyměňuje s upozaděným ženichem, křečovité výbuchy radosti z přihlížejícího publika.
Jednotlivé sekvence, které prý mají předobraz v reálných klipech nahraných na internet, Loznica vždy inscenuje jako soustředěně gradující mikrodramata. V nich bez jakýchkoli úhybů stranou přivádí k životu dynamiku davového běsnění (pouliční lynč ukrajinského zajatce), případně směřuje k překvapivé, často absurdně temné pointě, která obrátí naruby to, co jsme doteď sledovali.
Vedle godardovského filmu „Je mi jedno, že se do dějin zapíšeme jako barbaři“ předního rumunského režiséra Radu Judeho, který o dvě hlavy převyšuje zbytek letošní Hlavní soutěže, patří Donbas mezi nejlepší snímky z karlovarského programu. Oba shodou okolností zpracovávají výsostně politické, v současnosti třaskavé téma a přistupují k němu intelektuálně vtahující formou, která originálně navazuje na tradici evropského artového filmu.
Ohodnoťte článek
Aktuální hodnocení článku
2 /2
Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.
DALŠÍ ČLÁNKY
DALŠÍ Z RUBRIKY novinka
Argentinu i Batmana nabídne letošní Noir Film Festival
Přišla v noci i do Litoměřic, festval zahájí zjevení letošní sezony
Festival v Litoměřicích bude překračovat hranice
Na LFŠ přijedou Lav Diaz i Rajko Grlić
KVIFF: Na co jít ve Varech? Těchto 6 filmů si nenechte utéct
Locarno ocení Tsai Ming-lianga
Hlynur Pálmason: „Film je zvláštní rostlina.“
AFO uvede filmy s oscarovou nominací i Herzogův výlet do mozku
DALŠÍ Z RUBRIKY festival
KVIFF: Brutální vedro svědí a pálí jako nezhojená rána
KVIFF: Defraudanti se vtipně zpronevěřují normám žánru i práce
KVIFF: Karlovarský Toni Erdmann odbourává zábrany i bránici
KVIFF: Blažiny lekce uštědřují divákům pořádný monokl
KVIFF: Alegorická detektivka Úsvit není ani ryba, ani rak
KVIFF: Na co jít ve Varech? Těchto 6 filmů si nenechte utéct
POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA
KVIFF: Brutální vedro svědí a pálí jako nezhojená rána
KVIFF: Defraudanti se vtipně zpronevěřují normám žánru i práce
KVIFF: Karlovarský Toni Erdmann odbourává zábrany i bránici
RUBRIKY
anketa (33) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (122) / fenomén (84) / festival (124) / flashback (20) / fragment (18) / glosa (244) / kamera-pero (18) / kauza (1) / kniha (135) / kritika (1135) / mimo kino (195) / novinka (835) / pojem (36) / portrét (55) / profil (102) / reflexe (27) / report (152) / rozhovor (188) / scénář (4) / soundtrack (91) / téma (1048) / televize (141) / událost týdne (296) / videohra (86) / web (46) / zoom (175)