Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Donbas / Peklo animálních instinktů

zoom / Kamila Dolotina / 14. 8. 2018

Na podzim roku 2013 vyšly na Majdan, kyjevské náměstí Nezávislosti, desítky tisíc Ukrajinců, aby daly najevo svůj nesouhlas s násilným pozastavením prozápadního směřování země. Jejich spontánní solidaritu a eruptivní atmosféru vzkříšení občanské společnosti – jev věru nezvyklý na sever (a východ) od Bukurešti – zaznamenával na místě i režisér Sergej Loznica ve stejnojmenném dokumentu. V Donbasu, snímku oceněném za režii v sekci Un certain regard letošního canneského festivalu, se Loznica na Ukrajinu vrací. Jenže tentokrát je všechno jinak, národní vzepětí a solidarita jsou dávno pryč. Ukrajinu hned po Majdanu pohltila občanská válka, která už čtyři roky sužuje východní oblast země tradičně obývané etnickými Rusy. Konflikt, jenž už přestává média zajímat, režisér zachycuje volně propojenými autentickými příběhy a amatérskými videi. V základu filmu ale leží ještě jedna asociace s Majdanem. Na něm si totiž režisér uvědomil, že ruské srpnové povstání roku 1991, které předcházelo rozpadu SSSR – akce zdánlivě analogická té kyjevské, kterou navíc zažil na vlastní kůži –, bylo veskrze inscenovanou záležitostí. Trpké prozření Loznica následně zpracoval ve formě archivního střihového dokumentu Událost (Sobytije, 2015) a nesoulad mezi podobou a podstatou věcí, bytostí i situací, stavem deklarovaným a faktickým, se stal ústředním tématem jeho hrané i dokumentární tvorby. V Donbasu nabývá dokonale syntetické podoby.

Tento článek není k dispozici online. Můžete si jej přečíst v tištěném čísle Cinepuru.

Cinepur #118

Článek vyšel v časopise Cinepur #118, srpen 2018.

V tomto čísle mimo jiné najdete... Hledisko oběti / Utøya, 22. července (Jan Bodnár, kritika) • Pod povrchem Teheránu / Teheránská tabu (Martin Mišúr, kritika) • Úvod k tématu 118: Neonoir (Lukáš Skupa, téma) • Hranice postmoderního neonoiru ve filmech Hra, Smrtihlav a Memento (Jakub Kučera, téma) • Vidět, co nevidíme / Tereza Stehlíková (Kamila Boháčková, profil) • Gangy Berlína / Noirové vlivy v seriálu Babylon Berlín (Jarmila Křenková, téma) • a další.

Obsah čísla / Koupit

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #124

#124

srpen 2019



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY zoom

Více naděje už nemáme / Léto a subtilnost vědomého primitivismu

Srdce bijící zeleně / Tvar vody

Síla boxovat, síla prohrávat / Nejšťastnější den v životě Olliho Mäkiho

Olivier Assayas vs. Cristian Mungiu / Francouzská hladkost vs. rumunská tíha

Vítěz Cannes 2016 / Já, Daniel Blake / Socialismus pro horních deset tisíc

Every Thing Will Be Fine / Něco je špatně

Oheň na moři / Lekce z periferie

Sicario / Žánrový traktát o neuchopitelném zlu


DALŠÍ Z RUBRIKY

Všichni v naší rodině / Poznámky k vlně i nevlně

La Gomera / Komedie svědomí i evropský film par excellence

Sám proti systému / Rumunská nová vlna a umlčovaná minulost

Odvážní se nevzdávají / Rumunské kino od starověku do konce druhého tisíciletí

Z bodu nula na západ od Bukurešti / Vznik a vývoj rumunské nové vlny

Úvod k tématu: Rumunská nová vlna

Jak navždy zůstat v roce 1969 / Tenkrát v Hollywoodu

Vnitřní exil a mystická nevyhnutelnost oběti / Andrej Tarkovskij


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Více naděje už nemáme / Léto a subtilnost vědomého primitivismu

Bludný kruh tužeb a opojení / Nemilovaní

Polibek konvertovavšího psíka / Druhá strana naděje

Z(a)tracená sláva / Glory

Ženy bez vlastností / Bába z ledu


RUBRIKY

anketa (24) / český film (83) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (121) / editorial (99) / fenomén (73) / festival (87) / fragment (18) / glosa (213) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (118) / komiks (10) / kritika (813) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (730) / objev (3) / pojem (36) / portrét (12) / profil (106) / reflexe (24) / report (111) / rozhovor (161) / scénář (4) / soundtrack (46) / téma (905) / televize (104) / tisková zpráva (1) / událost týdne (239) / výstava (1) / video (2) / videoart (16) / videohra (63) / web (42) / zoom (158)