Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Vidět, co nevidíme / Tereza Stehlíková

profil / Kamila Boháčková / 14. 8. 2018

Tvorbu v zahraničí úspěšné vizuální umělkyně Terezy Stehlíkové lze zařadit jen obtížně. A to nejen proto, že je tato v Londýně žijící a tvořící autorka v Česku téměř neznámá – svou práci zde představila teprve loni. V britské metropoli, kam odešla s rodiči v patnácti letech, vystudovala ilustraci a animaci na Central Saint Martins a autorskou tvorbu na Royal College of Art, kde si udělala také doktorát a nyní se věnuje uměleckému výzkumu o taktilních možnostech audiovizuálních médií i o jejich schopnosti zachytit a evokovat paměť. Těmito tématy se zabývá i ve své tvorbě rozkročené mezi performance, galerijní instalace a krátké filmové eseje. Podobně jako u surrealistů se v její tvorbě mísí vnitřní svět s vnějším do podoby imaginárních krajin, jež oživují dětské vzpomínky. Stehlíková přiznává zásadní ovlivnění tvorbou Jana Švankmajera a zabývá se i podobnými tématy jako on: jídlo, taktilita a hmat, zásadní role dětství a paměti i inklinace k velkým detailům a strukturám předmětů. V jejích filmech však nenajdeme typicky švankmajerovský prvek subverzivního humoru a existenciálního šklebu, ani zálibu v loutkách či naraci. Stehlíkové snové eseje připomínají snad nejvíce avantgardní snímky Germaine Dulac, mottem jejíž tvorby je: „Film je oko pohlížející na život. Je mocnější než to naše, protože vidí, co my nevidíme.“

Tento článek není k dispozici online. Můžete si jej přečíst v tištěném čísle Cinepuru.

Cinepur #118

Článek vyšel v časopise Cinepur #118, srpen 2018.

V tomto čísle mimo jiné najdete... Logika přestřelky / Zimní bratři (Antonín Tesař, kritika) • Hvězdné války bez síly / Solo: Star Wars Story (Daniel Řehák, kritika) • Donbas / Peklo animálních instinktů (Kamila Dolotina, zoom) • Sladké ptáče nevinnosti / Revidovaný obraz femme fatale ve filmech Stevena Soderbergha (Jana Bébarová, téma) • Pod povrchem Teheránu / Teheránská tabu (Martin Mišúr, kritika) • Třetí rozměr dálnovýchodního leporela / Psí ostrov (Ondřej Pavlík, kritika) • a další.

Obsah čísla / Koupit

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #125

#125

říjen 2019



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY profil

Matouš Valchář / Punková animace

Animovaný dokument po česku / Diana Cam Van Nguyen

Prolomit vlny v loutce / Daria Kashcheeva

Takaši Miike / Autor bez domova

Mykologická love story / Marie Dvořáková

Filmy Hirokazu Koreedy / Mezi Ozuem a dokumentem

Andrea Arnold / Anatomie ztráty

Rudolf Šmíd / Kronikář strašáků


DALŠÍ Z RUBRIKY

Příliš ostré světlo / Budiž světlo

Park Chan-wook natočí remake satirického filmu Sekera

Vzácné, křehké a hořké životy / Sbohem, synu

Golem v Paříži / Synonyma

Čtyři vraždy stačí, Fritzoušku / U Zlaté rukavice

Věčnost, co láká / Karel Gott ve filmu

EKOFILM přiveze 25 filmů i světové osobnosti kinematografie

Terrence Malick natáčí v Itálii film o životě Ježíše Krista


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Animovaný dokument po česku / Diana Cam Van Nguyen

Prolomit vlny v loutce / Daria Kashcheeva

VJ Kolouch ovlivněný Krtečkem

Mykologická love story / Marie Dvořáková

Být dobrovolným OUTsiderem / OUT


RUBRIKY

anketa (24) / český film (84) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (121) / editorial (99) / fenomén (73) / festival (88) / fragment (18) / glosa (213) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (118) / komiks (10) / kritika (814) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (736) / objev (3) / pojem (36) / portrét (12) / profil (106) / reflexe (24) / report (111) / rozhovor (161) / scénář (4) / soundtrack (46) / téma (905) / televize (104) / tisková zpráva (1) / událost týdne (241) / výstava (1) / video (2) / videoart (16) / videohra (63) / web (42) / zoom (158)