Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Úvod k tématu 118: Neonoir

Úvod k tématu 118: Neonoir

téma: Neonoir / Lukáš Skupa / 18. 8. 2018

Černá nepřestává přitahovat ani po šedesáti letech. Tolik času letos uplynulo od premiéry Doteku zla Orsona Wellese – podle mnoha historiků posledního filmu noir, který lze ještě počítat do klasického kánonu tohoto žánru. Příběh o vzniku, úpadku a oživení filmu noir není nutné zdlouhavě vyprávět – všichni pravověrní cinefilové napříč různými generacemi ho dobře znají. Přou se ovšem o rozhodujícím okamžiku onoho postklasického „restartu“. Zatímco podle některých zažil film noir skutečnou obrodu až v éře tzv. nového Hollywoodu (coby zásadní referenční dílo obvykle slouží Polanského Čínská čtvrť z roku 1974), jiní hledají prvopočátky jeho revize podstatně dříve a kořeny něčeho, čemu se později začne říkat neonoir, případně postnoir, nalézají právě v době před šedesáti lety.

Vliv a vývoj noirové poetiky nicméně neustrnul ani neskončil spolu s obdobím nového Hollywoodu, naopak ho dalece přesáhl. Fanoušci i publicisté vytvářejí stále nové soupisy nejlepších nebo nejvýznamnějších neonoirů a skoro v každém z nich nacházíme rozmanité filmy ze všech pěti předchozích dekád, včetně snímků současných. Jen tyto seznamy dokládají, jak volně lze s kategorií noiru naložit a kde všude se dají vystopovat její otisky. Podobně i skladba tématu naznačuje pozoruhodnou rozpínavost noirové poetiky, jejíž prvky pronikají i tam, kde bychom zřejmě o neonoiru vysloveně nemluvili. Ne všechna díla, o kterých se píše na následujících stranách, se tudíž ocitají v popředí kánonů neonoiru. Tématem také nechceme vyvolávat dojem, že by zrovna tento žánr aktuálně procházel výraznou obrodou nebo rozvojem. Jde spíš o vystižení klíčových bodů, proměn a směrů, jakými se neonoir ubíral či momentálně ubírá s ohledem na některé principy s ním typicky spojované.

S textem Milana Haina se vrátíme k samotným počátkům neonoiru, jež autor oproti jiným spatřuje v již zmiňovaném Doteku zla a dalších titulech z přelomu padesátých a šedesátých let. Časově dále postupuje příspěvek Antonína Tesaře představující speciální žánrovou kategorii technoiru od osmdesátých let až po současnost v čele s oběma Blade Runnery. Jakub Kučera vybírá některé z neonoirů devadesátých let, jež rozebírá coby vrcholné projevy postmoderních tendencí v nedávné historii žánru. Prostor v tématu dostává i jeden z vůbec nejcharakterističtějších symbolů noiru – postava femme fatale, jejíž novodobé proměny sleduje Jana Bébarová na příkladu několika snímků Stevena Soderbergha. Aktualizací nebo přeměnou klasických noirových prvků a inspirací se zabývá také Jarmila Křenková v závěrečném textu o německé sérii Babylon Berlín, kterou letos uvedla stanice HBO. Černá tedy z filmové (a televizní) tvorby nikdy tak úplně nezmizela a zdá se, že ani nezmizí.

Přečteno 673x

Článek vyšel v časopise Cinepur #118, srpen 2018.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Zatím nikdo nehodnotil.

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #121

#121

únor 2019



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY téma

Úvod k tématu 120: Muž ve filmu

Úvod k tématu 119: FAMU

Úvod k tématu 118: Neonoir

V koloběhu krizí a proměn / Poznámky k vývoji argentinského filmu

Úvod k tématu č. 117 / Cine latino

Úvod k tématu 116: Jan Švankmajer

Úvod k tématu 112: České filmové obrození?

Úvod k tématu 110: Okraje kinematografie


DALŠÍ Z RUBRIKY

Autobus do stanice Effenberger / Vratislav Effenberger aneb Lov na černého žraloka

Šifrovačka pro mileniály / Záhada Silver Lake

Na známém festivalu Visions du Réel se představí tři české filmy

Řeči, řeči, řeči / Kniha obrazů

Odchází šéf HBO a s ním končí i celá jedna televizní éra

Zvířecí láska / Favoritka

Schrader připravuje "neo-meta western" s Willemem Dafoem

Paměť jako popraskaná zeď / Roma


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Úvod k tématu 120: Muž ve filmu

Úvod k tématu 119: FAMU

Úvod k tématu č. 117 / Cine latino

Úvod k tématu 116: Jan Švankmajer

Úvod k tématu 112: České filmové obrození?


RUBRIKY

anketa (24) / český film (79) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (121) / editorial (95) / fenomén (71) / festival (79) / fragment (18) / glosa (213) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (115) / komiks (10) / kritika (777) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (704) / objev (3) / pojem (36) / portrét (10) / profil (103) / reflexe (24) / report (105) / rozhovor (158) / scénář (4) / soundtrack (42) / téma (879) / televize (97) / tisková zpráva (1) / událost týdne (228) / video (2) / videoart (16) / videohra (59) / web (42) / zoom (154)

Cinepur #118 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #118, srpen 2018

Z obsahu tištěného čísla:

Editorial 118: Neonoir (Jindřiška Bláhová, editorial)

Hvězdné války bez síly / Solo: Star Wars Story (Daniel Řehák, kritika)

Logika přestřelky / Zimní bratři (Antonín Tesař, kritika)

Film noir znovuzrozený / Počátky neonoiru v Americe (Milan Hain, téma)

Úvod k tématu 118: Neonoir (Lukáš Skupa, téma)

Šťavnatý realismus Piera Paola Pasoliniho (Jaromír Blažejovský, kniha)

+ více...