Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Pokecali ještě parádněji / Chata na prodej

Pokecali ještě parádněji / Chata na prodej

kritika / Ivo Michalík / 9. 11. 2018

Jestli se čtyři roky starý celovečerní debut Tomáše Pavlíčka Parádně pokecal od jiných prvotin čerstvých absolventů FAMU v něčem lišil, pak především v míře mladického nadšení a hravosti při práci s (nejen) filmovým jazykem. Pavlíček přistupoval ke komediálnímu žánru výrazně jinak než tvůrci „klasických“ domácích taškařic, natáčených s ohledem na producentsky lákavý poměr mezi nízkými finančními náklady a rentabilní návštěvností. V souvislosti se svým druhým snímkem Chata na prodej se třicetiletý autor nechal několikrát slyšet, že tentokrát chtěl natočit něco alespoň relativně normálního.

Svým slovům víceméně dostál. K bezbřehé tematické eklektičnosti, střídání časových rovin nebo ryze formálním hříčkám z Parádně pokecalChata na prodej skutečně daleko. Stojí na až staromilském příběhu vícegenerační rodiny, která se rozhodne strávit poslední noc v dřevěném domečku mimo městskou zástavbu, než se jej jednou provždy zbaví. Zdaleka ne všichni se narychlo svolaného výletu účastní dobrovolně a z vlastního popudu, ale jeho neoddiskutovatelnému významu do značné míry rozumějí ti nejmladší i nejstarší z nich.

Spíše než jako humorně laděná pocta národovecké kratochvíli ve stylu Na samotě u lesa vyznívá Chata na prodej jako zábavný portrét pestré skupiny postav. I vzhledem ke krátké stopáži je jasné, že na hlubší charakteristiku jednotlivých individualit není prostor. Přesto jde o množinu svébytných figur, jejichž počínání vzbuzuje patřičný zájem. Pavlíček se totiž v první řadě zajímá o jejich komunikaci a různé stupně i podoby interakce. Nejlépe patrné to je v první zhruba třetině snímku, kdy rodina cestuje za vytyčeným cílem auty, jejichž posádka i usazení jednotlivých cestujících se v závislosti na nepředpokládaných situacích postupně proměňuje. Takříkajíc „každý na každého“ narážejí také během ústředního, přiměřeně bujarého loučení s místem, které se jim postupem let stalo nákladnou přítěží. Větší i menší dávky alkoholu navíc všem alespoň dočasně rozvážou jazyk a prolomí společenské zábrany.

Pavlíček se spoluscenáristkou Lucií Bokšteflovou (Miluji tě modře, Laputa) naštěstí ani v těchto chvílích nesklouzávají k primitivním anekdotám a své postavy ušetří rozjuchaného blábolení (výjimkou je pouze bodrý soused, který i kvůli tomu mezi ostatní prostě nezapadne). Uvolněnou atmosféru autoři skutečně chápou především jako prostředek k dalším dialogům, opřeným mimo jiné o dávná i zcela aktuální příkoří nebo nedorozumění.

Rozhodně se nedá říct, že by vztahy uvnitř šestice rodinných příslušníků a dvou jejich partnerů byly idylické. Vyloučit nelze ani možnost, že se po návratu z chaty některé vazby definitivně zpřetrhají. Nevyslovenou potřebu možnosti se v kritických chvílích o někoho alespoň symbolicky a dočasně opřít nejlépe ilustruje sekvence, kdy se každá z postav vydá hledat zmizelého dědečka po vlastní ose, aby jí vzápětí došlo, že samotná nejspíš nedokáže vůbec nic, a když, tak za vynaložení mnohem většího úsilí.

Vyvrcholení ranního pátrání po senilním kmetovi v podání Jana Kačera je na celém filmu nejproblematičtější. Od odlehčeného realismu s přesně odpozorovanými a odposlouchanými situacemi totiž Pavlíček rázem přejde k lehce mysterióznímu zabarvení příběhu, které nemá na omezeném prostoru šanci překlenout rozměr nepříliš funkčního ozvláštnění. Dědovo náhlé úmrtí pak pocit zbytečně vyhroceného přídavku k jinak civilnímu vyprávění, prostého náhlých zvratů a konfliktů, ještě umocňuje.

Od Parádně pokecal však Pavlíček co do využívání podobně nedotažených narativních kliček ušel úctyhodný kus cesty. Zůstává otázkou, jestli už si příště troufne na film s výraznější stopáží. I ta by mu totiž mohla pomoci naplno rozvinout jeho nepopiratelný vypravěčský talent. Na podobně žánrově odvážné tvůrce už česká kinematografie každopádně čeká dlouho.

Chata na prodej (ČR, 2018, IMDb)
Režie: Tomáš Pavlíček, scénář: Tomáš Pavlíček, Lucie Bokšteflová, kamera: Jan Baset Střítežský, střih: Jana Vlčková, hudba: Aleš Březina, hrají: Ivana Chýlková, Jana Synková, Tereza Voříšková, David Vávra, Jan Kačer ad., 77 minut, distribuce: CinemArt (premiéra v ČR 26. 7. 2018).

Chata na prodej (ČR, 2018, IMDb)
Režie: Tomáš Pavlíček, scénář: Tomáš Pavlíček, Lucie Bokšteflová, kamera: Jan Baset Střítežský, střih: Jana Vlčková, hudba: Aleš Březina, hrají: Ivana Chýlková, Jana Synková, Tereza Voříšková, David Vávra, Jan Kačer ad., 77 minut, distribuce: CinemArt (premiéra v ČR 26. 7. 2018).

Přečteno 2974x

Článek vyšel v časopise Cinepur #119, říjen 2018.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Zatím nikdo nehodnotil.

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.

Hodnocení filmu

Chata na prodej

****  ČTENÁŘI (1.4)


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #148

#148

srpen 2023



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY kritika

Hranice klimatického hraní / Terra Nil

Zuřím, tedy jsem / Beef

Anatomie pádu / Spravedlnost, manželství a jeden pád z okna

KVIFF: Brutální vedro svědí a pálí jako nezhojená rána

KVIFF: Defraudanti se vtipně zpronevěřují normám žánru i práce

KVIFF: Karlovarský Toni Erdmann odbourává zábrany i bránici

KVIFF: Blažiny lekce uštědřují divákům pořádný monokl

KVIFF: Alegorická detektivka Úsvit není ani ryba, ani rak


DALŠÍ Z RUBRIKY

Argentinu i Batmana nabídne letošní Noir Film Festival

Přišla v noci i do Litoměřic, festval zahájí zjevení letošní sezony

Festival v Litoměřicích bude překračovat hranice

Na LFŠ přijedou Lav Diaz i Rajko Grlić

Kvíření po česku / Queer motivy ve službách „normálnosti“

Třeseme se Standou Pekárkem / Volha jako konvenční prestižní televize

Nekonečně mnoho tváří Cate Blanchett

Terapie strachem / Satiry Rubena Östlunda


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Větší šachovnice, slabší figurky / Takové krásné šaty

Když zrůdy truchlí / Fantastická žena

Láska mezi kapkami zvířecí krve / O těle a duši

Naděje na konci světa lidí / Válka o planetu opic

Ztraceni v Evropě / Král Belgičanů


RUBRIKY

anketa (33) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (122) / fenomén (84) / festival (124) / flashback (20) / fragment (18) / glosa (244) / kamera-pero (18) / kauza (1) / kniha (135) / kritika (1135) / mimo kino (195) / novinka (835) / pojem (36) / portrét (55) / profil (102) / reflexe (27) / report (152) / rozhovor (188) / scénář (4) / soundtrack (91) / téma (1048) / televize (141) / událost týdne (296) / videohra (86) / web (46) / zoom (175)

Cinepur #119 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #119, říjen 2018

Z obsahu tištěného čísla:

Místy nebezpečná historie AMU / Vít Janeček (Vít Janeček, kniha)

Naše časy se mění / 75. MFF Benátky (Anna Kopecká, report)

Když realismus vítězí / Současné tendence filmů z FAMU (Tomáš Stejskal, téma)

Pokecali ještě parádněji / Chata na prodej (Ivo Michalík, kritika)

Čtyři podoby experimentu / 71. MFF Locarno (Jakub Felcman, report)

My z Prahy / Jugoslávští filmaři z FAMU (Marie Barešová, téma)

+ více...