Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Úvod k tématu 119: FAMU

Úvod k tématu 119: FAMU

téma: FAMU / Lukáš Skupa / 12. 10. 2018

Nedávná „FAMU krize“ nabídla příležitost podívat se na profil školy pokud možně nezaujatě a bez zbytečné hysterie, která kauzu provázela. V komentářích různých účastníků sporu zaznívaly občas i argumenty poukazující na údajně lepší minulost FAMU nebo na její pošlapané tradice. Aniž bychom dávali podobným tvrzením nutně za pravdu, rádi bychom se v tématu vrátili právě do bližší i vzdálenější historie fakulty, o které toho stále víme velmi málo.

FAMU, jež měla vychovávat tvůrce pracující pro tehdy čerstvě zestátněnou kinematografii, vznikla v roce 1946 s inspirací moskevského VGIK a s trojicí studijních oborů „filmové režisérství“, „filmová dramaturgie“ a „filmová fotografie (kameramanství)“. Pražská vysoká filmová škola se tak zařadila k nejstarším evropským filmovým fakultám, mezi nimiž si postupem času vybudovala solidní renomé. Přehlédneme-li více než sedmdesátiletou historii školy, největší pozornost se nikoli překvapivě obrací k éře „zlatých šedesátých“, jež i v rámci historických pojednání patří mezi ty nejreflektovanější. Největší neznámou naopak zůstává období polistopadové, u nějž se můžeme spoléhat zatím jen na svědectví těch, kteří na FAMU v devadesátých letech studovali nebo učili. Z nedávné historie se za rozhodující milník často pokládá nástup Michala Breganta do funkce děkana v roce 2002 a následné změny v koncepci výuky. O tomto „převratu“ se ostatně z hlediska kvality studia na FAMU hovoří dodnes a dotýkaly se ho i některé dřívější texty v Cinepuru.

V tématu postupujeme od současnosti do minulosti. Začínáme zhodnocením novější a nejnovější tvorby studentů FAMU v textu Tomáše Stejskala, jenž podává i vcelku optimistickou zprávu o letošních bakalářských klauzurách katedry režie. V pořadí druhý příspěvek, který jsme napsali spolu s Jitkou Lanšperkovou, se zaměřuje na osudy vybraných debutantů z FAMU za posledních patnáct let a na některé problémy při jejich vstupu do profesionálního filmového prostředí. Historik Petr Bednařík, který se podílel na publikaci Dějiny akademie múzických umění v Praze, připravil text shrnující důležité události a trendy vztahující se k FAMU v době normalizace. Marie Barešová pak přibližuje fenomén spojený s FAMU už od jejích počátků – přítomnost jugoslávských studentů, z nichž hned několik (Rajko Grlić, Goran Paskaljević nebo Emir Kusturica) se později prosadilo mezinárodně. Na závěr otiskujeme unikátní kolekci vzpomínkových textů devíti absolventů, kteří prošli různými famáckými katedrami v uplynulých pěti dekádách. Pro úplnost dodejme, že k tématu zajímavě promlouvá i rozhovor Michala Hogenauera s Olmem Omerzuem, který najdete v přední části čísla.

Přečteno 2585x

Článek vyšel v časopise Cinepur #119, říjen 2018.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Zatím nikdo nehodnotil.

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #134

#134

duben 2021



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY téma

Z bodu nula na západ od Bukurešti / Vznik a vývoj rumunské nové vlny

Úvod k tématu: David Fincher

Úvod k tématu: Fantasy

Úvod k tématu: Debut

Úvod k tématu: Netflix

Úvod k tématu: Rumunská nová vlna

Úvod k tématu: Tarantino

Úvod k tématu: Současný český seriál


DALŠÍ Z RUBRIKY

Korejští filmaři dobývají vesmír / Čističi vesmíru

Lykantropií proti environmentálnímu žalu / Vlkochodci

Eastwood o Eastwoodovi

Nesem vám noviny, dojměte se / Zprávy ze světa

Střípky života / Střípky ženy

Nevidět, neslyšet a nemluvit / Asistentka

FAMUFEST oživí unikátní prostory v centru Prahy

Na Netflixu jako v bavlnce / Jako v bavlnce


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Úvod k tématu: David Fincher

Úvod k tématu: Fantasy

Úvod k tématu: Debut

Úvod k tématu: Netflix

Úvod k tématu: Rumunská nová vlna


RUBRIKY

anketa (27) / český film (107) / český talent (34) / cinepur choice (33) / editorial (108) / fenomén (79) / festival (97) / flashback (8) / fragment (18) / glosa (214) / kamera-pero (5) / kauza (33) / kniha (126) / kritika (1005) / mimo kino (183) / novinka (794) / pojem (36) / portrét (43) / profil (91) / reflexe (25) / report (121) / rozhovor (171) / scénář (4) / soundtrack (78) / téma (967) / televize (118) / událost týdne (271) / videohra (74) / web (43) / zoom (167)

Cinepur #119 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #119, říjen 2018

Z obsahu tištěného čísla:

(Ne)lehká cesta k debutu / Kariérní start absolventů katedry režie FAMU (Lukáš Skupa, Jitka Lanšperková, téma)

Naše časy se mění / 75. MFF Benátky (Anna Kopecká, report)

Zápas s řečí dějin / Jan Palach (Pavel Sladký, kritika)

Úvod k tématu 119: FAMU (Lukáš Skupa, téma)

Těch dlouhých dvacet let… / FAMU v období normalizace (Petr Bednařík, téma)

Čtyřhlavý Hans Zimmer / Kin (Jiří Špičák, soundtrack)

+ více...