Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Editorial 120: Muž ve filmu
editorial / Jindřiška Bláhová / 9. 12. 2018
I když je složité hledat přímé korelace mezi světem skutečným a tím filmovým, platí, že filmový obraz mužů se proměňuje. A v současnosti se jeho proměny zrychlují nebo radikalizují. Po létech debat o mužích v krizi je tu další fáze, která alarmismus nahrazuje přijímáním plurality. Jak ukazují texty v tématu tohoto čísla, které se pohybují od definování mužnosti na plátně, přes stárnutí hvězdy Nicolase Cage po profil Michaela Fassbendera. Speciální případ české kinematografie reflektuje text o zobrazení mužů v českých komediích.
Výrazné muže či jejich reprezentaci najdete ale i v první části čísla. Například portrét Ingmara Bergmana, režiséra, který také vnesl do kinematografie určitý typ mužnosti a mužství, nebo dokonce maskulinního pojetí filmu. Bergman sice patří k tvůrcům, o nichž se zdánlivě už vlastně nedá nic říct vzhledem k tomu, kolik papíru o jejich stylu a díle bylo popsáno. Stanislava Přádná ale ukazuje, že to není tak úplně pravda. Vedle Bergmana stojí způsobem možná šokujícím jako Harryho facka muž, kterého byste ve filmovém časopise nejspíš nečekali – Karel Gott. Jeho obrazu od šedesátých do devadesátých let mimo jiné coby symptomu normalizace i raného kapitalismu je věnován Fenomén. Do proudu mužských identit, tentokrát v kulturně specifickém a opresivním systému, by se dal volně zařadit i jeden z nejvýraznějších filmů letošního roku snímek Léto, jemuž se v Zoomu se znalostí ruských reálií věnuje Kamila Dolotina.
Příjemné čtení posledního letošního čísla a děkujeme za přízeň, díky níž může Cinepur otevřít osmadvacátý rok své existence.
Přečteno 2766x
Článek vyšel v časopise Cinepur #120, prosinec 2018.
Ohodnoťte článek
Aktuální hodnocení článku
2.5 /2
Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.
DALŠÍ ČLÁNKY
DALŠÍ Z RUBRIKY editorial
Nejlepší letošní seriál a kouzlo redakčního brainstormingu
Kouzlo filmových manifestů / Editorial #142
Místo nekrologu EZ / Co taky neminout z nového čísla
DALŠÍ Z RUBRIKY
Candyman. Candyman. Candyman. Candyman… Candyman Candyman
Životopis ve čtyřech aktech / Portrét Nagisa Óšima
Blondýnka / Páni mají raději oběti
R.N.M. / Člověk člověku medvědem
Znamení doby / Kolaps a apokalypsa v kinematografii devadesátých let
POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA
Nejlepší letošní seriál a kouzlo redakčního brainstormingu
Kouzlo filmových manifestů / Editorial #142
Místo nekrologu EZ / Co taky neminout z nového čísla
RUBRIKY
anketa (32) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (119) / fenomén (83) / festival (117) / flashback (17) / fragment (18) / glosa (243) / kamera-pero (16) / kauza (1) / kniha (132) / kritika (1116) / mimo kino (192) / novinka (825) / pojem (36) / portrét (52) / profil (100) / reflexe (27) / report (150) / rozhovor (187) / scénář (4) / soundtrack (88) / téma (1029) / televize (138) / událost týdne (291) / videohra (83) / web (46) / zoom (174)
Tento článek vyšel v časopise Cinepur #120, prosinec 2018
Z obsahu tištěného čísla:
Volání smečky / Dogman (Jarmila Křenková, kritika)
Fascinující Fassbender / Filmové performance maskulinit (Lukáš Skupa, téma)
Smíření v měsíční pustině / První člověk (Dan Krátký, kritika)
Festival paměti / Ji.hlava (Janis Prášil, report)
Jak definovat mužnost na plátně (Kamil Fila, téma)
Úvod k tématu 120: Muž ve filmu (Lukáš Skupa, téma)