Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Paranoia v polské kinematografii / Festival ve Gdyni

report / festival / Martin Svoboda / 7. 12. 2018

Atmosféru výroční soutěžní přehlídky hraných polských filmů ve Gdyni – Festiwal Polskich Filmów Fabularnych – letos prostupovala do značné míry paranoia. Hlavním tématem většiny debat bylo ohrožení svobody tvorby. Polská kinematografie se nachází v podivné fázi. Dosáhla více než obstojného světového renomé. Polské hrané snímky v uplynulé dekádě získaly Oscara a byly hojně zastoupeny na festivalu v Cannes. Prestiž dokumentární tvorby roste (viz Cinepur 116). S tímto úspěchem však kontrastuje stále patrnější vliv neutěšené politické situace na kinematografii. Filmaři se ozývají, že konzervativní politici strany Právo a spravedlnost pozvolna přebírají moc nad polským filmem a především prostřednictvím kontroly rozdělování filmových podpor pod hlavičkou Polského filmového institutu (PFI) filmy nenápadně cenzurují. Personální změny se dotkly vedle PFI už i státní televize, jež se pod vlivem ministerstva kultury stává nástrojem propagandy a šiřitelem konzervativních hodnot spojených s katolickou církví. Mezi přítomnými tvůrci tak panovalo na festivalu nekonkrétní předčení, že politici budou hledat další cesty, jak festival a samotné filmy kontrolovat.

Tento článek není k dispozici online. Můžete si jej přečíst v tištěném čísle Cinepuru.

Cinepur #120

Článek vyšel v časopise Cinepur #120, prosinec 2018.

V tomto čísle mimo jiné najdete... Volání smečky / Dogman (Jarmila Křenková, kritika) • Rozostřeně, ale zostra / Tvář (Martin Mišúr, kritika) • Věčnost, co láká / Karel Gott ve filmu (Jindřiška Bláhová, fenomén) • Rabijáti, svalovci i šprti / Reprezentace maskulinit v americkém filmu a televizi od 40. let do současnosti (Iva Baslarová, téma) • Více naděje už nemáme / Léto a subtilnost vědomého primitivismu (Kamila Dolotina, zoom) • Festival paměti / Ji.hlava (Janis Prášil, report) • a další.

Obsah čísla / Koupit

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #134

#134

duben 2021



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY report

Spécial Cannes 2020

Oko, které se dívá / 77. MFF v Benátkách

Evropský divák v úzkých / IDFA

MFF Benátky: Extáze pro český film

Filmy bez kofeinu / Hlavní soutěž 54. MFF Karlovy Vary

Ve jménu anidoku / Anifilm

Adieu, monsieur Kosslick / 69. Berlinale

Naše časy se mění / 75. MFF Benátky


DALŠÍ Z RUBRIKY festival

Smolný pich, duch doby a festivalové diváctví / Pandemické Berlinale

Spécial Cannes 2020

Anifilm 2020 / Za zvuků animace

Spolu tady a teď / 24. MFDF Jihlava

Oko, které se dívá / 77. MFF v Benátkách

LFŠ: Atlantida exhumuje jedovatý odpad ukrajinské minulosti

Visions du Réel 2020 / Referát z digitálního Nyonu

Odvážná škatulata / 70. Berlinale


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Smysl života a to, co chceme / Smysl života

Žalovat se nemá / Žaluji!

Co má tohle být za nebe? / To musí být nebe

Modelář aneb Kurvahošiguntág? / Modelář

Kudy přišel Karel Vachek / Komunismus a síť aneb Konec zastupitelské demokracie


RUBRIKY

anketa (27) / český film (107) / český talent (34) / cinepur choice (33) / editorial (108) / fenomén (79) / festival (97) / flashback (8) / fragment (18) / glosa (214) / kamera-pero (5) / kauza (33) / kniha (126) / kritika (1005) / mimo kino (183) / novinka (794) / pojem (36) / portrét (43) / profil (91) / reflexe (25) / report (121) / rozhovor (171) / scénář (4) / soundtrack (78) / téma (967) / televize (118) / událost týdne (270) / videohra (74) / web (43) / zoom (167)