Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Paranoia v polské kinematografii / Festival ve Gdyni

report / festival / Martin Svoboda / 7. 12. 2018

Atmosféru výroční soutěžní přehlídky hraných polských filmů ve Gdyni – Festiwal Polskich Filmów Fabularnych – letos prostupovala do značné míry paranoia. Hlavním tématem většiny debat bylo ohrožení svobody tvorby. Polská kinematografie se nachází v podivné fázi. Dosáhla více než obstojného světového renomé. Polské hrané snímky v uplynulé dekádě získaly Oscara a byly hojně zastoupeny na festivalu v Cannes. Prestiž dokumentární tvorby roste (viz Cinepur 116). S tímto úspěchem však kontrastuje stále patrnější vliv neutěšené politické situace na kinematografii. Filmaři se ozývají, že konzervativní politici strany Právo a spravedlnost pozvolna přebírají moc nad polským filmem a především prostřednictvím kontroly rozdělování filmových podpor pod hlavičkou Polského filmového institutu (PFI) filmy nenápadně cenzurují. Personální změny se dotkly vedle PFI už i státní televize, jež se pod vlivem ministerstva kultury stává nástrojem propagandy a šiřitelem konzervativních hodnot spojených s katolickou církví. Mezi přítomnými tvůrci tak panovalo na festivalu nekonkrétní předčení, že politici budou hledat další cesty, jak festival a samotné filmy kontrolovat.

Tento článek není k dispozici online. Můžete si jej přečíst v tištěném čísle Cinepuru.

Cinepur #120

Článek vyšel v časopise Cinepur #120, prosinec 2018.

V tomto čísle mimo jiné najdete... Hledání domova / The Haunting of Hill House (Martin Šrajer, televize) • Zloději iluzí současného Japonska / Zloději (Antonín Tesař, kritika) • Editorial 120: Muž ve filmu (Jindřiška Bláhová, editorial) • Rabijáti, svalovci i šprti / Reprezentace maskulinit v americkém filmu a televizi od 40. let do současnosti (Iva Baslarová, téma) • Za krempou zdobného klobouku / Soumrak (Ondřej Pavlík, kritika) • Ego rozpuštěné v gravitačních polích / Heaven Will Be Mine (Ondřej Trhoň, videohra) • a další.

Obsah čísla

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #142

#142

srpen 2022



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY report

Proč se nepochlubit / FAMUFEST

Smolný pich, duch doby a festivalové diváctví / Pandemické Berlinale

Spécial Cannes 2020

Oko, které se dívá / 77. MFF v Benátkách

Evropský divák v úzkých / IDFA

MFF Benátky: Extáze pro český film

Filmy bez kofeinu / Hlavní soutěž 54. MFF Karlovy Vary

Ve jménu anidoku / Anifilm


DALŠÍ Z RUBRIKY festival

Ročník zavřených očí / MFF Karlovy Vary

Sympatické snění / Letní filmová škola 2022

Klasiku z pětatřicítky i české novinky uvede FIFELI

Snímek Terezy Nvotové Světlonoc zvítězil v Locarnu

Festival v Litoměřících ukáže rituály

Nový Aronofsky i Panahi: Benátky oznámily soutěž

KVIFF: Kyslík, ticho, klid

KVIFF: Hádej, kdo zas přijde na večeři


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Komplikovaný vztah Kennetha Branagha a ideálu autorství

Záhada výchovy / Každá minuta života

Proč se nepochlubit / FAMUFEST

Smysl života a to, co chceme / Smysl života

Žalovat se nemá / Žaluji!


RUBRIKY

anketa (31) / český film (117) / český talent (38) / cinepur choice (33) / editorial (117) / fenomén (83) / festival (115) / flashback (15) / fragment (18) / glosa (243) / kamera-pero (14) / kauza (1) / kniha (131) / kritika (1102) / mimo kino (191) / novinka (818) / pojem (36) / portrét (50) / profil (100) / reflexe (27) / report (148) / rozhovor (183) / scénář (4) / soundtrack (86) / téma (1018) / televize (131) / událost týdne (288) / videohra (82) / web (44) / zoom (172)