Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Úvod k tématu 120: Muž ve filmu

Úvod k tématu 120: Muž ve filmu

téma: Muž ve filmu / Lukáš Skupa / 11. 12. 2018

Muži ve filmu... a také v krizi. Chtělo by se dodat k názvu posledního letošního tématu, v jehož příspěvcích se motiv krize opakuje v různých podobách a variacích. Nikoho, kdo alespoň zběžně zaregistroval diskuse o maskulinitě v 21. století, to zřejmě příliš nepřekvapí. O krizi jako o charakteristickém znaku dnešního mužství se pravidelně dozvídáme nejen z kruhů akademických, ale třeba i ze stránek lifestylových magazínů. Jde přitom o fenomén, který se v moderních dějinách vrací a pokaždé se spolu s ním vynořuje stejná otázka: co to vlastně znamená být mužem? Odpověď se v různých dobách a prostředích liší. V současnosti se mluví o příchodu „nového muže“, který se staví proti „muži hegemonnímu“, ale například i o touze posílit „tradiční“ rysy maskulinity, jež byly v její „nové“ konstrukci oslabeny.

Podobným směrem se ubírají také úvahy o maskulinitě ve filmu nebo televizi. Stále se zabývají formami utvrzování typu „ideálního muže“ nebo naopak jeho oslabování alternativami, často s ohledem na společenskou situaci obou pohlaví. Některé z novějších studií tak rovnou v názvech odkazují k chlapcům v nesnázích nebo mužům, kteří pláčou, nevědí si rady či mají strach. Jejich závěry zároveň dosvědčují, že definice jednotné či jediné správné filmové maskulinity neobstojí tváří v tvář jejím různým variantám, jež mohou o to více vyplouvat na povrch právě v dobách „krize mužství“. Částečně v tomto duchu se v tématu soustřeďujeme na obrazy dnešních filmových mužů a také na to, jak se proměnili v porovnání se svými staršími předchůdci. Prostor dostali i konkrétní herci a autoři, jež obrazy současného mužství ve filmu či v televizi vytvářejí a leckdy do nich vnášejí něco z vlastních veřejných obrazů.

Kamil Fila v úvodním textu formuluje, jak můžeme v základní rovině uvažovat o filmové maskulinitě nebo o vyobrazení mužského těla na filmovém plátně. Na tyto poznatky přímo navazuje Iva Baslarová s historickým přehledem zejména hollywoodských reprezentací maskulinity, svázaných s patriarchálním řádem. Dále se pak téma přesouvá ke konkrétnějším případům. Ve svém textu se zaměřuji na osobnost Michaela Fassbendera, kterého provází pověst interpreta „nového mužství“ a jenž své role ztělesňuje na principu performancí různých typů maskulinit. Martin Šrajer rozebírá mužské postavy v populárních domácích komediích posledních deseti let. K jakékoli vědomé reflexi „krize mužství“ mají sice hodně daleko, ale samy o sobě vypovídají mnoho o krizi pojetí maskulinity v současné české kinematografii. Antonín Tesař se ve svém článku zamýšlí nad přítomnou fází kariéry Nicolase Cage, která se ocitá v určitém bodu krize, z níž však herec s momentální nálepkou „nechtěně komediálního performera“ může i profitovat. Závěr tématu patří úspěšnému showrunnerovi Ryanu Murphymu. Jan Bodnár představuje jeho nejnovější seriálové projekty, jež pokračují v nekonvenčním zobrazení (nejen mužských) queer identit.

Přečteno 693x

Článek vyšel v časopise Cinepur #120, prosinec 2018.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Zatím nikdo nehodnotil.

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #121

#121

únor 2019



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY téma

Úvod k tématu 120: Muž ve filmu

Úvod k tématu 119: FAMU

Úvod k tématu 118: Neonoir

V koloběhu krizí a proměn / Poznámky k vývoji argentinského filmu

Úvod k tématu č. 117 / Cine latino

Úvod k tématu 116: Jan Švankmajer

Úvod k tématu 112: České filmové obrození?

Úvod k tématu 110: Okraje kinematografie


DALŠÍ Z RUBRIKY

Autobus do stanice Effenberger / Vratislav Effenberger aneb Lov na černého žraloka

Šifrovačka pro mileniály / Záhada Silver Lake

Na známém festivalu Visions du Réel se představí tři české filmy

Řeči, řeči, řeči / Kniha obrazů

Odchází šéf HBO a s ním končí i celá jedna televizní éra

Zvířecí láska / Favoritka

Schrader připravuje "neo-meta western" s Willemem Dafoem

Paměť jako popraskaná zeď / Roma


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Úvod k tématu 119: FAMU

Úvod k tématu 118: Neonoir

Úvod k tématu č. 117 / Cine latino

Úvod k tématu 116: Jan Švankmajer

Úvod k tématu 112: České filmové obrození?


RUBRIKY

anketa (24) / český film (79) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (121) / editorial (95) / fenomén (71) / festival (79) / fragment (18) / glosa (213) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (115) / komiks (10) / kritika (777) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (704) / objev (3) / pojem (36) / portrét (10) / profil (103) / reflexe (24) / report (105) / rozhovor (158) / scénář (4) / soundtrack (42) / téma (879) / televize (97) / tisková zpráva (1) / událost týdne (228) / video (2) / videoart (16) / videohra (59) / web (42) / zoom (154)

Cinepur #120 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #120, prosinec 2018

Z obsahu tištěného čísla:

Hledání domova / The Haunting of Hill House (Martin Šrajer, televize)

Věřím v zázrak ve skutečném světě / Vojtěch Domlátil (Kamila Boháčková, profil)

Ego rozpuštěné v gravitačních polích / Heaven Will Be Mine (Ondřej Trhoň, videohra)

Smrt metanarativu a vítězství patologie / Jack staví dům (Janis Prášil, kritika)

Rabijáti, svalovci i šprti / Reprezentace maskulinit v americkém filmu a televizi od 40. let do současnosti (Iva Baslarová, téma)

Být number one / Muži v současných českých komediích (Martin Šrajer, téma)

+ více...