Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Úvod k tématu: Autor ve 21. století

Úvod k tématu: Autor ve 21. století

téma: Autor ve 21. století / Lukáš Skupa / 18. 2. 2019

Od vydání slavného textu Françoise Truffauta Jistá tendence francouzského filmu, který kdysi odstartoval „politiku auteurů“, uplynulo v lednu už šedesát pět let. Přesto o trvanlivosti a vlivu konceptu autorství ve filmu netřeba na různých rovinách pochybovat ani dnes. Stačí zalistovat o několik stran nazpět a začíst se do některých z recenzí, v jejichž myšlenkovém podloží rozpoznáme právě autorskou teorii. Nebo si vybavit svoje oblíbené režiséry, v jejichž nových filmech stále dychtivě hledáme (a nalézáme) rysy jedinečného rukopisu. Nebo nahlédnout do každoroční skladby festivalových soutěží... Jak tvrdí Martin Kos v uvozujícím textu tématu: legendy kolem auteurů mají i nyní obrovskou sílu a nic nenasvědčuje tomu, že by se to v blízké budoucnosti změnilo.

Autor je živ. Přirozeně však žije v současné teorii i praxi jinak než v dobách, kdy se zrodil. Koncept filmového autorství se v předešlých dekádách podstatně vyvíjel a přehodnocoval a bylo by podivné, kdyby se na něm nepodepsaly také výzvy nového věku. Proto se v aktuálním tématu Cinepuru tážeme, kam filmový autor dospěl v 21. století a kde se tváří v tvář proměnám uvnitř filmového či televizního průmyslu momentálně nachází. Nechtěli jsme se zaměřovat tradičně jen na osobnosti a jejich dílo, a proto se v tématu dozvíte více o rozmanitějších aspektech autorství – nejen ve smyslu uměleckém a tvůrčím, ale i z hlediska toho, jak mohou autorství ovlivňovat produkční podmínky, festivalová politika nebo systém veřejné filmové podpory.

Příspěvek Martina Kosa uvádí celé téma do nezbytných teoretických souvislostí – formuluje klíčové posuny v chápání auteura. Martin Mišúr se soustředí na oblast televize, kde klasické auteurství na rozdíl od kinematografie zpravidla nemělo své pevné místo. Na příkladech kariér J. J. Abramse a Jeffa Franklina rozebírá, jak se k auteurství vztahuje často skloňovaná pozice showrunnera. Jakub Felcman nabízí ve své úvaze insiderský pohled na ne vždy ideální fungování vazeb mezi filmovými autory, filmovými festivaly a systémy veřejné podpory. Vztahu veřejného financování a autorských trendů se týká i následující text, ve kterém se zaměřuji na boom filmařek ve Švédsku související s prosazováním genderové rovnosti v tamějším systému filmové podpory. Závěrečný text Janise Prášila je profilem Wang Pinga, výrazné autorské osobnosti z řad dokumentaristů, jehož tvorba vzniká nezávisle na oficiálních strukturách čínské kinematografie.

Přečteno 1970x

Článek vyšel v časopise Cinepur #121, únor 2019.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Zatím nikdo nehodnotil.

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #134

#134

duben 2021



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY téma

Z bodu nula na západ od Bukurešti / Vznik a vývoj rumunské nové vlny

Úvod k tématu: David Fincher

Úvod k tématu: Fantasy

Úvod k tématu: Debut

Úvod k tématu: Netflix

Úvod k tématu: Rumunská nová vlna

Úvod k tématu: Tarantino

Úvod k tématu: Současný český seriál


DALŠÍ Z RUBRIKY

Eastwood o Eastwoodovi

Střípky života / Střípky ženy

Nevidět, neslyšet a nemluvit / Asistentka

FAMUFEST oživí unikátní prostory v centru Prahy

Na Netflixu jako v bavlnce / Jako v bavlnce

Úvod k tématu: Česká detektivka

Dobře, že o současném Česku točí alespoň Rumuni

Nesamozřejmá detektivka a samozřejmý zločin / Oddechový čas krimi žánru v první polovině...


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Úvod k tématu: David Fincher

Úvod k tématu: Fantasy

Úvod k tématu: Debut

Úvod k tématu: Netflix

Úvod k tématu: Rumunská nová vlna


RUBRIKY

anketa (27) / český film (107) / český talent (34) / cinepur choice (33) / editorial (108) / fenomén (79) / festival (97) / flashback (8) / fragment (18) / glosa (214) / kamera-pero (5) / kauza (33) / kniha (126) / kritika (1005) / mimo kino (183) / novinka (794) / pojem (36) / portrét (43) / profil (91) / reflexe (25) / report (121) / rozhovor (171) / scénář (4) / soundtrack (78) / téma (967) / televize (118) / událost týdne (270) / videohra (74) / web (43) / zoom (167)

Cinepur #121 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #121, únor 2019

Z obsahu tištěného čísla:

MADE IN SWE / Ženské autorství pod institucionální kontrolou (Lukáš Skupa, téma)

Surrealistická podstatnost Ludvíka Švába jako vedlejší produkt (Pavlína Vogelová, kniha)

Editorial 121: Autor ve 21. století (Jindřiška Bláhová, editorial)

Silní hráči a ti druzí / Autoři, festivaly a systém veřejné podpory (Jakub Felcman, téma)

Procitnutí z Maova snu / Dystopické dokumenty Wang Pinga (Janis Prášil, téma)

Nejsmutnější komik Saul Goodman / Better Call Saul (Antonín Tesař, televize)

+ více...