Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Agnès Varda tady vždycky bude

portrét / Agáta Hrnčířová, Jakub Felcman / 10. 6. 2019

Při rozmýšlení o tom, jak připomenout nedávno zesnulou režisérku Agnès Varda, jsme se místo standardního nekrologu rozhodli jinak: napíšeme o dvou vybraných snímcích. Konkrétně o L’opéra-mouffe a Všichni možní sběrači a já (Les glaneurs et la glaneuse). Jistě by se dalo vystopovat, co je na nich výjimečného, že jsme je upřednostnili před ostatními. Třeba že ten první je krátký a vznikl ještě před nástupem francouzské nové vlny a předtím, než se Agnès Varda sama proslavila, a druhý je zase drobný dokument natočený na digitální kameru pět let po jejím posledním díle, v důchodu filmové autorky. V L’opéra-mouffe lze tak vysledovat to, co předznamenává kariéru nejvýznamnější francouzské režisérky, v Les slaneurs et la glaneuse zase třeba návrat k dokumentu. Záměrně nevyjadřujeme poslední poctu autorce obvyklým ohlédnutím za životem a dílem. Místo toho nabízíme dvojí, nový pohled na dvě z jejích děl. Na znamení, že její dílo nestárne, že žije, že stále promlouvá a ve střetu s novými skutečnostmi přináší nové podněty.

Tento článek není k dispozici online. Můžete si jej přečíst v tištěném čísle Cinepuru.

Cinepur #123

Článek vyšel v časopise Cinepur #123, červen 2019.

V tomto čísle mimo jiné najdete... Agnès Varda tady vždycky bude (Agáta Hrnčířová, Jakub Felcman, portrét) • Hands Across (Black) America / My (Antonín Tesař, kritika) • Uhvězdičkovat se k smrti / Filmový festival v Cannes (Jakub Felcman, report) • Nůž na stereotypy / Ostrým nožom (Martin Mišúr, kritika) • Ženský úděl a trpící násilníci / Motiv znásilnění ve filmech Pedra Almodóvara (Petra Chaloupková, fenomén) • Ve jménu anidoku / Anifilm (Natálie Něudačina, report) • a další.

Obsah čísla

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #142

#142

srpen 2022



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY portrét

Lucifer Valentine - V útrobách vomit gore

Komplikovaný vztah Kennetha Branagha a ideálu autorství

Takaši Miike / Autor bez domova

Filmy Hirokazu Koreedy / Mezi Ozuem a dokumentem

Andrea Arnold / Anatomie ztráty

Quentin Tarantino, Nespoutaný Django a italský western

Wes Anderson / Melancholik v hračkářství

Optikou nihilisty / Obrazy těla a mysli ve filmech Gaspara Noého


DALŠÍ Z RUBRIKY

Kouzlo filmových manifestů / Editorial #142

Absurdní komedie z amerického Jihu / Moudrá krev Johna Hustona

Spontánní vynalézání filmu / Šindži Sómai

Nebeský běh přes překážky o vlastní duši / Neon White

Říkanky posedlého batolete / The Baby

Archiv pohyblivého obrazu / Mimo kino

Od všeho trochu moc najednou / Všechno, všude, najednou

Radši nechat svět shořet, než jít na terapii / Kdyby radši hořelo


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Z bodu nula na západ od Bukurešti / Vznik a vývoj rumunské nové vlny

Tam někde ve filmu je pravda / Slitování

Rozhovor s ředitelem La Quinzaine Edouardem Waintropem

Dál, jinam, drzeji / Rozhovor s uměleckým ředitelem festivalu v Rotterdamu

Portréty v umírajících očích / 70. Festival del film Locarno


RUBRIKY

anketa (31) / český film (117) / český talent (38) / cinepur choice (33) / editorial (117) / fenomén (83) / festival (115) / flashback (15) / fragment (18) / glosa (243) / kamera-pero (14) / kauza (1) / kniha (131) / kritika (1101) / mimo kino (191) / novinka (818) / pojem (36) / portrét (50) / profil (100) / reflexe (27) / report (148) / rozhovor (183) / scénář (4) / soundtrack (86) / téma (1018) / televize (131) / událost týdne (286) / videohra (82) / web (44) / zoom (172)