Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Ženský úděl a trpící násilníci / Motiv znásilnění ve filmech Pedra Almodóvara

fenomén / Petra Chaloupková / 10. 6. 2019

Dramata Ženy na pokraji nervového zhroucení (1988) a Vše o mé matce (1999) představují stěžejní body v tvorbě španělského režiséra Pedra Almodóvara. A to nejen proto, že za první byl nominován na cenu Americké filmové akademie za nejlepší cizojazyčný film a za druhý Oscara získal. Při jejich srovnání vyplynou na povrch zásadní Almodóvarova témata a principy jeho tvorby. Oba v sobě – ať už spletitostí zápletky či extravagantním vizuálem – nesou pozůstatky po režisérových nízkorozpočtových a excentrických tvůrčích začátcích, reprezentovaných díly jako Pepi, Luci, Bom a spousta dalších holek (1980) nebo Labyrint vášní (1982), jež se vyznačovaly camp estetikou a explicitním zobrazováním života sexuálních menšin a alternativních komunit. Zároveň jsou určitým vyvrcholením Almodóvarových dlouhodobějších tendencí a zájmů.

Tento článek není k dispozici online. Můžete si jej přečíst v tištěném čísle Cinepuru.

Cinepur #123

Článek vyšel v časopise Cinepur #123, červen 2019.

V tomto čísle mimo jiné najdete... Eastwoodovo Carpe diem! / Pašerák (Jarmila Křenková, kritika) • Televize v přerodu / Anketa o českém televizním prostředí a tvorbě (Lukáš Skupa, téma) • Brk, inkoust a gamepad / Sunless Skies (Ondřej Trhoň, videohra) • Nůž na stereotypy / Ostrým nožom (Martin Mišúr, kritika) • Autorsky se do televize hodím úplně nenásilně / Rozhovor s Janem Prušinovským (Jan Bušta, rozhovor) • Sperma, krev a spása mezi hvězdami / High Life (Janis Prášil, kritika) • a další.

Obsah čísla

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #141

#141

květen 2022



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY fenomén

Mýtus extrémních hororů v současné kinematografii

Blaxploitation jako paralelní kultura / Paradoxy a mnohoznačnosti jedné filmové kategorie

Věčnost, co láká / Karel Gott ve filmu

Jan Němec o scénáři, látce a dramaturgii / Autorský film je nesmysl

Hořící mramor / Pomník Palachovi a normalizace

Loutka musí zůstat loutkou / Jiří Trnka a varianty pojetí filmové loutky

Umazal jsem si bílý ocásek / aneb Emblémy Sherlocka Holmese

Maďarský modernistický film 60. let


DALŠÍ Z RUBRIKY

Španělský noir i Finchera nabídne Noir Film Festival

Top Gun: Maverick / Mentor, který nedokáže přestat být hrdinou

KVIFF: Co letos vidět ve Varech? 5 tipů Cinepuru

Hrát si s prázdným prostorem / Rozhovor s animátorem Michaëlem Dudokem de Wit

Ostrůvek náročného dokumentárního kina / Visions du Réel 2022

Editorial 141

Trojúhelník smutku: Na rozbouřených vlnách satiry

Osamění nelze utéct? / 75. festival v Cannes


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

KVIFF: Kyslík, ticho, klid

KVIFF: Hádej, kdo zas přijde na večeři

KVIFF: Všechno, co jste kdy chtěli vědět o sexu, ale báli se to natočit

KVIFF: Dějiny za dveřmi

KVIFF: Objímání stromů pro začátečníky


RUBRIKY

anketa (31) / český film (117) / český talent (37) / cinepur choice (33) / editorial (116) / fenomén (83) / festival (114) / flashback (14) / fragment (18) / glosa (243) / kamera-pero (13) / kauza (1) / kniha (131) / kritika (1095) / mimo kino (190) / novinka (817) / pojem (36) / portrét (49) / profil (99) / reflexe (27) / report (146) / rozhovor (183) / scénář (4) / soundtrack (85) / téma (1013) / televize (130) / událost týdne (286) / videohra (81) / web (44) / zoom (171)