Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Nůž na stereotypy / Ostrým nožom

Nůž na stereotypy / Ostrým nožom

kritika / Martin Mišúr / 2. 8. 2019

Sledování filmů o obětech a mstitelích se leckdy blíží emočně nešetrné horské dráze. Jejich dění pravidelně sleduje ohavný zločin v tandemu s frustrující nevymahatelností oficiální spravedlnosti. A pudové vymáhání pomsty může stát o poznání více než trpělivý a nespolehlivý zásah institucí. K eskalaci emocí stačí, aby původce zločinu dostal sugestivně adresnou tvář. Pokud totiž zlosyn odpovídá konkrétním stereotypům a film s nimi seriózně a alespoň trochu rafinovaně nakládá, testuje odolnost každého vůči existujícím předsudkům. Zachovat si ušlechtile nezobecňující i nepokrytecký nadhled pak není snadné.

Prvních několik minut slovenského snímku Ostrým nožom ukazuje, jak plakátově sympatického studenta zavraždí skupina banálně stereotypních příznivců krajní pravice, jejichž tváře jako by byly modelované podle příručky „jak rozpoznat nácka snadno a rychle“. Tím spíše překvapí, že následující rozplétání přistupuje k událostem nestereotypně, a dokonce směle diferencuje jednání jednotlivých členů vraždící smečky.

Přestože se dění soustředí kolem žalu pozůstalých, bylo by nepřesné je lakonicky označit za pouhé oběti. Hrdinové dostávají komplexnější nátěr: komplikuje se prostý bipolární vztah oběť/viník, oba póly totiž mají leccos společného. Především otec zavražděného mohl tragédii patrně zabránit, což jej ještě urputněji táhne vpřed ve snaze nenechat čin nepotrestaný. Vyrovnávání se s ozvěnami provinění přitom postihuje další postavy, takže ve výsledku snímek připomíná velkovýrobnu dílčích viníků. Zcela bez viny zůstává pouze roztomilá mladší dcera, na všech dalších ulpívá tu menší, tu větší saze. Scenáristé tím hloubí určitý generační příkop: film důmyslně straní mladým coby vesměs ještě nezkaženým a idealistickým.

Lopocení a hříchy starší generace názorně odkrývá vyšetřování zločinu. Svižně vyprávěný snímek fandí činorodosti, kterou příznačně lokálně adaptuje. Taťka nevytáhne kvér, aby postaru odvšivil město, nýbrž zoufale běhá po všech úředních čertech za účelem nápravy byrokratických pochybení. Jakožto nepochybná oběť i dílčí viník postupně plní rovněž funkci svého druhu vyšetřovatele, kterou symbolicky přebírá od drsného policisty s říznou slovenštinou v podání Miroslava Krobota. Jenže manévrovací prostor obou zůstává omezený a úsilí paralyzují podivné rozsudky, jakož i přátelé zaběhnutých a nepružných pořádků. Snímek důrazně akcentuje aspekt toho, kdo dosažení spravedlnosti především brání: vrchním viníkem budiž složky státu coby mocenské jednotky v očividném rozkladu. Odsud pak oklikou plyne generační argument: podobně pokleslé prostředí zkorumpuje i zásadového policistu, nechá zatrpknout nadšence, časem znaví idealistu. Jakkoli (mladí) scenáristé přistupují ke svým postavám promyšleně, dichotomie mládí/stáří je dosti tuhá – dvojnásob ve srovnání s působivým rozostřením kategorií oběť/viník.

Snímek sympaticky nezdůrazňuje konkrétní zasazení do poloviny nultých let ani dramaticky nevyhlašuje obligátní zmínku o inspiraci skutečnými událostmi. Obojí zní ztišeně a je nutné se pídit bystrým vyzobáním drobných narážek. Ponechme stranou přesnou rekonstrukci tehdejších dějů a místy složitých kliček, z hlediska žánrových konvencí lze ocenit, že nebulvární společenskokritické zabarvení přečkalo úvodní stereotypní reprezentaci vraždící tlupy. Na konci snímku zůstává dojem, že přesně takto mohli vypadat a jednat. Podařilo se tak odbourat jeden předsudek. A přestože sebejistý výsledek na dosažení výraznější mezinárodní viditelnosti asi stačit nebude, pozitivní je, že slibuje ve slovenském kontextu ještě více prošlapat jednu z tvůrčích a žánrových cest.

Ostrým nožom (Slovensko, 2019, IMDb)
Režie: Teodor Kuhn, scénář: Jakub Medvecký, Teodor Kuhn, kamera: Denisa Buranová, střih: Pavel Hrdlička ml., hudba: Michal Novinski, hrají: Roman Luknár, Ela Lehotská, Dávid Hartl, Miroslav Krobot, Ela Štefunková ad., 89 minut, distribuce: Bontonfilm (premiéra v ČR 25. 4. 2019).

Ostrým nožom (Slovensko, 2019, IMDb)
Režie: Teodor Kuhn, scénář: Jakub Medvecký, Teodor Kuhn, kamera: Denisa Buranová, střih: Pavel Hrdlička ml., hudba: Michal Novinski, hrají: Roman Luknár, Ela Lehotská, Dávid Hartl, Miroslav Krobot, Ela Štefunková ad., 89 minut, distribuce: Bontonfilm (premiéra v ČR 25. 4. 2019).

Přečteno 537x

Článek vyšel v časopise Cinepur #123, červen 2019.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Zatím nikdo nehodnotil.

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.

Hodnocení filmu

Ostrým nožom

****  ČTENÁŘI (2)


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #126

#126

prosinec 2019



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY kritika

Král strašidelného údolí / Lví král

Větší šachovnice, slabší figurky / Takové krásné šaty

V krajině půlnočního slunce / Slunovrat

Svět, o který se můžeme pořezat / Tiché doteky

Born To Be Wild / Narušitel systému

Harry Callahan antikomunismu / Staříci

Příliš ostré světlo / Budiž světlo

Čtyři vraždy stačí, Fritzoušku / U Zlaté rukavice


DALŠÍ Z RUBRIKY

Na Slovensku vzniká autorský hororový film Matka noci

Úvod k tématu: Netflix

Editorial 126 / Netflix

Big (not) in Japan / Anime na Netflixu

Algoritmický výběr druhů / Netflix a dokumentární film

(Para)normální trauma / Dům na kopci a Mike Flanagan v hororové tvorbě Netflixu

Kolonizátor, nebo adoptivní rodič? / Supertelevize jako značková identita Netflixu

Všichni proti všem / Situace na současném streamingovém trhu


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Harry Callahan antikomunismu / Staříci

Autobus do stanice Effenberger / Vratislav Effenberger aneb Lov na černého žraloka

Rozostřeně, ale zostra / Tvář

Pod povrchem Teheránu / Teheránská tabu

Opékání špekáčků s Vladem / Mečiar


RUBRIKY

anketa (24) / český film (86) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (121) / editorial (100) / fenomén (73) / festival (88) / fragment (18) / glosa (213) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (119) / komiks (10) / kritika (823) / minikritika (113) / nekrolog (1) / novinka (745) / objev (3) / pojem (36) / portrét (13) / profil (107) / reflexe (24) / report (112) / rozhovor (163) / scénář (4) / soundtrack (47) / téma (912) / televize (106) / tisková zpráva (1) / událost týdne (247) / výstava (1) / video (2) / videoart (16) / videohra (64) / web (42) / zoom (159)

Cinepur #123 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #123, červen 2019

Z obsahu tištěného čísla:

Minulost jako trauma – už zase / Návrat do minulosti ve Světě pod hlavou (Jaroslav Pinkas, téma)

Bumtarata bum bum bum / The Beach Bum (Ondřej Pavlík, kritika)

Televize v přerodu / Anketa o českém televizním prostředí a tvorbě (Lukáš Skupa, téma)

Autorsky se do televize hodím úplně nenásilně / Rozhovor s Janem Prušinovským (Jan Bušta, rozhovor)

Brk, inkoust a gamepad / Sunless Skies (Ondřej Trhoň, videohra)

Princip slasti televizních koprodukcí / Rozhovor s Dariuszem Jabłońským (Martin Svoboda, téma)

+ více...