Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Editorial 125: Rumunská nová vlna

Editorial 125: Rumunská nová vlna

editorial / Jindřiška Bláhová / 25. 10. 2019

Uplynulý filmový měsíc měl v české kotlině jedno hlavní téma – zařazení snímku Václava Marhoula Nabarvené ptáče do soutěže mezinárodního filmového festivalu v Benátkách. Byl to po čtvrt století český zástupce v soutěži prestižní přehlídky, naposledy soutěžil snímek Život a neobyčejná dobrodružství vojáka Ivana Čonkina Jiřího Menzela v roce 1994. Pro zviditelnění české kinematografie v zahraničí je účast Marhoulova filmu v Benátkách nepopiratelné plus. Tuzemské filmy se do soutěží západních áčkových festivalů dlouhodobě neprosazují. Je to nepopiratelně i producentský úspěch Václava Marhoula, který výběrem látky, jasnou propagační strategií během vzniku i po dokončení filmu a spojením se schopným sales agentem, společností Celluloid Dreams, prokázal výraznou schopnost orientovat se na evropské audiovizuální scéně a najít pro své ambice tu správnou strategii – což je schopnost pro život filmu zásadní, někdy i zásadnější než jeho umělecké pojetí nebo filmové kvality. Jediná oficiální projekce Nabarveného ptáčete se bohužel minula s uzávěrkou tohoto čísla. Reflexi filmu tak přinášíme bezprostředně po jeho premiéře na našem webu.

V aktuálním čísle si ale můžete přečíst text o vítězném filmu z Benátek – komiksovém Jokerovi. Uvozuje ho report z benátského festivalu a jako netradiční dovětek záznam loňské masterclass režiséra Davida Cronenberga, který v Benátkách převzal cenu za přínos filmu. Text je vhledem do uvažování tvůrce, jenž na festivaly většinou nejezdí a rozhovory ke svým filmům nedává. Z kritik stojí dvojnásob za pozornost dva texty věnované vítězi Cannes, jihokorejskému bravurně meandrujícímu žánrovému hybridu Parazit režiséra Pong Čun-hoa. Jak píše Jiří Flígl: „Pongova tragikomická vize třídního systému představuje protipól líbivým iluzím o naplňování statu quo, jaké nám předkládají midculty typu britského seriálu Panství Downton. Současně je ale také na míle vzdálená jednostranné apelativnosti festivalových exploatací bídy.“

Doporučuji i profil režiséra Bohdana Karáska, který letos debutoval konverzačním, vysoce nízkonákladovým a neobyčejně svěžím Karel, já a ty. Nejen proto, aby nenastal mylný dojem, že letos v Česku nic jiného, co stojí tak či onak za pozornost, kromě Nabarveného ptáčete nevzniklo.

Přečteno 1358x

Článek vyšel v časopise Cinepur #125, říjen 2019.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Zatím nikdo nehodnotil.

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #136

#136

srpen 2021



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY editorial

Dobře, že o současném Česku točí alespoň Rumuni

Editorial 133: David Fincher

Editorial 132: Fantasy

Editorial 131: Film a feminismus

Editorial 130: Kinematografie Hongkongu

Editorial 129: Debut

Editorial 128 / Do you feel lucky?

Editorial / Tenkrát ve světové kinematografii a Cinepuru


DALŠÍ Z RUBRIKY

Hlediště jsou ti druzí / Annette

Editorial 136

Z venkovského učitele filmařem / Dmitrij Davydov a nová jakutská kinematografie

Elektrikáři i mluvící psi / Povedená „pětiletka“ lotyšské animace

Gruzínská nová vlna / Film jako společenská terapie

Vlastenectví za časů Putina / Filmy Kirilla Serebrennikova

Na rozcestí / Vzlety a pády současného ukrajinského filmu

Úvod k tématu: Postsovětské kino


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Dobře, že o současném Česku točí alespoň Rumuni

Editorial 133: David Fincher

Editorial 132: Fantasy

Editorial 131: Film a feminismus

Editorial 130: Kinematografie Hongkongu


RUBRIKY

anketa (28) / český film (107) / český talent (34) / cinepur choice (33) / editorial (110) / fenomén (81) / festival (99) / flashback (10) / fragment (18) / glosa (214) / kamera-pero (7) / kauza (33) / kniha (127) / kritika (1021) / mimo kino (185) / novinka (798) / pojem (36) / portrét (45) / profil (93) / reflexe (25) / report (123) / rozhovor (173) / scénář (4) / soundtrack (80) / téma (981) / televize (121) / událost týdne (276) / videohra (76) / web (43) / zoom (169)

Cinepur #125 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #125, říjen 2019

Z obsahu tištěného čísla:

Sám proti systému / Rumunská nová vlna a umlčovaná minulost (Janis Prášil, téma)

Král strašidelného údolí / Lví král (Natálie Něudačina, kritika)

Born To Be Wild / Narušitel systému (Antonín Tesař, kritika)

Jednou fraška, podruhé tragédie / Parazit (Martin Šrajer, kritika)

Čím je člověk v systému? / Parazit (Jiří Flígl, kritika)

Akademik neprůměrnosti / Bohdan Karásek (Jakub Felcman, profil)

+ více...