Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Be2Can

Be2Can

událost týdne / Redakce / 4. 10. 2019

Šestý ročník festivalu Be2Can zahájilo francouzské drama Bídnici, za něž si autor filmu Ladj Ly odnesl Cenu poroty na letošním festivalu v Cannes. Snímek inspirovaný pařížskými nepokoji z roku 2005, se odehrává na půdě současného Montfermeilu – stejného místa, kde se bouřili slavní Bídníci Victora Huga. O více než 150 let později je podobnost mezi dnešní rozzlobenou mládeží v mikinách s kapucí a Hugovým Gavrochem více než zřejmá. Film je francouzským kandidátem na Oscara.

Ústředním tématem letošního ročníku je hledání domova a překračování hranic. To je téma filmu Synonyma izraelského režiséra Nadava Lapida, vítěze Zlatého medvěda z letošního MFF v Berlíně. Hrdinou odvážné autobiografické satiry je mladý Yoav, který se zcela bez prostředků vydává do Paříže, aby se stal plnokrevným Francouzem. I když ale utíká před svou rodnou zemí, kterou shledává jako odpornou, páchnoucí, obscénní a sprostou“, před svojí identitou uniknout nedokáže.

Podobně jako Yoav ze Synonym utíká a hledá alternativní domov hlavní hrdina rovněž autobiografického snímku To musí být nebe Elii Suleimana. Nejslavnější palestinský režisér, který si za svou novinku odnesl zvláštní uznání poroty v Cannes, se po deseti letech vrací k celovečernímu filmu s melancholickou, epizodicky vystavěnou groteskou o tom, co je pro nás domov a co ho definuje.

Druhým letošním tématem Be2Can jsou problémové děti. Pracují s ním bratři Dardennové ve filmu Mladý Ahmed; portrétu třináctiletého chlapce, belgického muslima, který se navzdory liberální výchově uzavírá pod vlivem bigotního imáma do ideologické ulity. Z Cannes si režisérské duo odneslo cenu za režii.

Po lásce doslova křičí devítiletá Benni, dívka s problémovým chováním a tváří anděla, nad kterou si německá ústavní péče umyla ruce, protože narušuje zaběhnutý systém. Narušitel systému je strhující debut režisérky Nory Fingscheidt, která si za něj na letošním Berlinale vysloužila Cenu Alfreda Bauera pro film, který otevírá nové perspektivy.

V rámci sekce Be2Can Fokus se festival věnuje tvorbě německo-tureckého režiséra Fatiha Akina, který na letošním Berlinale vyvolal bouři svým kontroverzním portrétem sériového vraha ve snímku U Zlaté rukavice. Motiv hledání domova, střetu dvou světů či přecházení mezi dvěma světy tvoří ústřední téma Be2Can a promítá se i do Akinovy tvorby. Kromě režisérova nejnovějšího opusu, který rozdělil festivalové publikum na Berlinale, festival promítne filmy Odnikud (2017), Proti zdi (2004), Soul Kitchen (2009) a Šrám (2014).

Přečteno 209x

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Zatím nikdo nehodnotil.

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #125

#125

říjen 2019



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY událost týdne

Festival francouzského filmu

Feinkošt

Aussie & Kiwi Film Fest

23. MFDF Ji.hlava

EKOFILM

Be2Can

Ostrava Kamera Oko 11

MFF Benátky


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Na Netflixu se rýsuje prequel k Čínské čtvrti. Je u toho Fincher

Festival francouzského filmu

Peter Kerekes dokončuje svůj hraný debut Cenzorka

Damien Chazelle svůj příští film zasadí do Hollywoodu 20. let

Feinkošt


RUBRIKY

anketa (24) / český film (86) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (121) / editorial (99) / fenomén (73) / festival (88) / fragment (18) / glosa (213) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (118) / komiks (10) / kritika (814) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (744) / objev (3) / pojem (36) / portrét (12) / profil (106) / reflexe (24) / report (111) / rozhovor (161) / scénář (4) / soundtrack (46) / téma (905) / televize (104) / tisková zpráva (1) / událost týdne (245) / výstava (1) / video (2) / videoart (16) / videohra (63) / web (42) / zoom (158)