Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Daniel Day-Lewis / Nesnesitelná lehkost totálního převtělování

portrét / Stanislava Přádná / 5. 12. 2019

Daniel Day-Lewis, který před dvěma lety oznámil konec kariéry, představuje v garnituře nejuznávanějším filmových herců specifický fenomén. Vyhraňoval se nezávisle na módních trendech a podle toho si vybíral role, stranou publicity si přesto udržel stabilní pozici. Je vnímán především jako interpret, který dokáže sugestivně vrůst do nejzazších poloh a krajností svých postav. Rozhodnutí ukončit po snímku Nit z přízraků Paula Thomase Andersona kariéru zdůvodnil Day-Lewis lakonicky únavou a depresí z vyčerpání. Odchod ze scény v šedesáti letech se může zdát jako předčasný, v Day-Lewisově případě byl ale patrně nevyhnutelný. V interview, které herec zamlada natočil sám se sebou v dvojroli tázajícího a dotazovaného, na otázku, zda je ochoten při hraní s takovým nasazením vydržet i utrpení svých postav, bez váhání přitakal. A každou rolí to reálně stvrzoval existencí mezi možnou psychickou anomálií a vymykajícím se extrémním herectvím.

Tento článek není k dispozici online. Můžete si jej přečíst v tištěném čísle Cinepuru.

Cinepur #126

Článek vyšel v časopise Cinepur #126, prosinec 2019.

V tomto čísle mimo jiné najdete... Příliš nevinný příběh elektronické hudby / The Sound Is Innocent (Jiří Špičák, soundtrack) • Kudy přišel Karel Vachek / Komunismus a síť aneb Konec zastupitelské demokracie (Martin Svoboda, kritika) • Nepohodlná hra mezi filmem a divákem / Lun Sevnik (Vítězslav Chovanec, profil) • Hledání otce, hledání syna / Dálava (Martin Mišúr, kritika) • Daniel Day-Lewis / Nesnesitelná lehkost totálního převtělování (Stanislava Přádná, portrét) • Smíření s džihádem a s pubertou / Mladý Ahmed (Petra Chaloupková, kritika) • a další.

Obsah čísla / Koupit

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #130

#130

srpen 2020



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY

Eastwood o Eastwoodovi

Víc než westernová revize / First Cow

Bradley Cooper si zahraje v novince Paula Thomase Andersona

Kniha o Pavlovi a Daně

Ondřej Šálek / Pochopení za každou cenu

Editorial 130: Kinematografie Hongkongu

Mezi žánry, přístupy a autory / Neviditelná legenda Corey Yuen

Falešní hráči hongkongské komedie / Filmy bratrů Huiových


RUBRIKY

anketa (25) / český film (97) / český talent (34) / cinepur choice (33) / editorial (104) / fenomén (73) / festival (93) / flashback (4) / fragment (18) / glosa (214) / horizont (29) / hudba (24) / kamera-pero (1) / kauza (33) / kniha (123) / kritika (969) / mimo kino (162) / nekrolog (1) / novinka (775) / objev (2) / pojem (36) / portrét (16) / profil (110) / reflexe (25) / report (115) / rozhovor (167) / scénář (4) / soundtrack (51) / téma (939) / televize (110) / událost týdne (259) / videohra (68) / web (42) / zoom (163)