Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Daniel Day-Lewis / Nesnesitelná lehkost totálního převtělování

portrét / Stanislava Přádná / 5. 12. 2019

Daniel Day-Lewis, který před dvěma lety oznámil konec kariéry, představuje v garnituře nejuznávanějším filmových herců specifický fenomén. Vyhraňoval se nezávisle na módních trendech a podle toho si vybíral role, stranou publicity si přesto udržel stabilní pozici. Je vnímán především jako interpret, který dokáže sugestivně vrůst do nejzazších poloh a krajností svých postav. Rozhodnutí ukončit po snímku Nit z přízraků Paula Thomase Andersona kariéru zdůvodnil Day-Lewis lakonicky únavou a depresí z vyčerpání. Odchod ze scény v šedesáti letech se může zdát jako předčasný, v Day-Lewisově případě byl ale patrně nevyhnutelný. V interview, které herec zamlada natočil sám se sebou v dvojroli tázajícího a dotazovaného, na otázku, zda je ochoten při hraní s takovým nasazením vydržet i utrpení svých postav, bez váhání přitakal. A každou rolí to reálně stvrzoval existencí mezi možnou psychickou anomálií a vymykajícím se extrémním herectvím.

Tento článek není k dispozici online. Můžete si jej přečíst v tištěném čísle Cinepuru.

Cinepur #126

Článek vyšel v časopise Cinepur #126, prosinec 2019.

V tomto čísle mimo jiné najdete... Sráč nebo hrdina, všichni jedna rodina / Národní třída (Jarmila Křenková, kritika) • Drze rozvracet, ne být milý / Rozhovor s Alexejem Germanem ml. (Kamila Dolotina, rozhovor) • Smíření s džihádem a s pubertou / Mladý Ahmed (Petra Chaloupková, kritika) • Editorial 126 / Netflix (Jindřiška Bláhová, editorial) • Kolonizátor, nebo adoptivní rodič? / Supertelevize jako značková identita Netflixu (Ondřej Pavlík, téma) • Daniel Day-Lewis / Nesnesitelná lehkost totálního převtělování (Stanislava Přádná, portrét) • a další.

Obsah čísla

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #142

#142

srpen 2022



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY portrét

Lucifer Valentine - V útrobách vomit gore

Komplikovaný vztah Kennetha Branagha a ideálu autorství

Takaši Miike / Autor bez domova

Filmy Hirokazu Koreedy / Mezi Ozuem a dokumentem

Andrea Arnold / Anatomie ztráty

Quentin Tarantino, Nespoutaný Django a italský western

Wes Anderson / Melancholik v hračkářství

Optikou nihilisty / Obrazy těla a mysli ve filmech Gaspara Noého


DALŠÍ Z RUBRIKY

Kouzlo filmových manifestů / Editorial #142

Absurdní komedie z amerického Jihu / Moudrá krev Johna Hustona

Spontánní vynalézání filmu / Šindži Sómai

Nebeský běh přes překážky o vlastní duši / Neon White

Říkanky posedlého batolete / The Baby

Archiv pohyblivého obrazu / Mimo kino

Od všeho trochu moc najednou / Všechno, všude, najednou

Radši nechat svět shořet, než jít na terapii / Kdyby radši hořelo


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Woody Allen se obhajuje / K pamětem zneuctěného filmaře

Kniha o Pavlovi a Daně


RUBRIKY

anketa (31) / český film (117) / český talent (38) / cinepur choice (33) / editorial (117) / fenomén (83) / festival (115) / flashback (15) / fragment (18) / glosa (243) / kamera-pero (14) / kauza (1) / kniha (131) / kritika (1101) / mimo kino (191) / novinka (818) / pojem (36) / portrét (50) / profil (100) / reflexe (27) / report (148) / rozhovor (183) / scénář (4) / soundtrack (86) / téma (1018) / televize (131) / událost týdne (286) / videohra (82) / web (44) / zoom (172)