Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Drze rozvracet, ne být milý / Rozhovor s Alexejem Germanem ml.

rozhovor / Kamila Dolotina / 5. 12. 2019

Ruský režisér Alexej German ml. (nar. 1976) je stěžejní postavou současné evropské kinematografie. Jeho výsostně atmosférické tvorba proslula vytříbenou obrazivostí a bývá pravidelně premiérována na festivalech v Berlíně či Benátkách, kde získává ceny za režii, kameru nebo výpravu. Germanovy trýznivě existenciální filmy dokážou předestřít stav lidské duše v momentě zásadní etické volby a přinášejí univerzální poselství o osudu jedinců i národů tváří v tvář globálním změnám. Ať už jde o dobývání vesmíru (Papírový voják), předtuchu první světové války (Harpastum), nahlédnutí neodvratné zkázy druhé světové války (Poslední vlak), těkavě výbušné nálady přítomnosti (Pod elektrickými mračny) nebo destruktivní dopad totality (Dovlatov). Hrdinou jeho pěti dosavadních celovečerních filmů je především doba, podaná s neuvěřitelnou taktilností tak, aby vizuálně zpřítomnila svou podstatu a v citové rovině výmluvně odkazovala k dnešku. Emoční kontrasty Germanovy rafinované dramaturgie umožňují pronikavě postihnout rozpor i absurditu lidského údělu – jako tomu bylo například v pozoruhodném dramatu o slabostech lidí, kteří v podobě prvního letu člověka do vesmíru umožnili historický triumf lidstva. Ačkoli na Letní filmové škole, kam přijel uvést svou retrospektivu, tvrdil, že je nekonvertibilním umělcem, jeho loňský snímek Dovlatov byl díky Netflixu prodán na všechny obydlené kontinenty. Rozhovor s ním je výtahem z besed a debat v průběhu několika hradišťských dní.

Tento článek není k dispozici online. Můžete si jej přečíst v tištěném čísle Cinepuru.

Cinepur #126

Článek vyšel v časopise Cinepur #126, prosinec 2019.

V tomto čísle mimo jiné najdete... Dovolená s gamepadem / A Short Hike (Ondřej Trhoň, videohra) • Příliš nevinný příběh elektronické hudby / The Sound Is Innocent (Jiří Špičák, soundtrack) • Kolonizátor, nebo adoptivní rodič? / Supertelevize jako značková identita Netflixu (Ondřej Pavlík, téma) • Algoritmický výběr druhů / Netflix a dokumentární film (Martin Šrajer, téma) • Vymítač předsudků / Antologie města duchů (Ondřej Pavlík, kritika) • Drze rozvracet, ne být milý / Rozhovor s Alexejem Germanem ml. (Kamila Dolotina, rozhovor) • a další.

Obsah čísla / Koupit

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #130

#130

srpen 2020



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY rozhovor

#Hongkong Films Matter / Dvakrát o budoucnosti Hongkongu a tamní kinematografie v době...

Moje filmy jsou pro mě dokumenty / Masterclass s Davidem Cronenbergem

Zmatení médií je důležité téma / Rozhovor s Johanou Ožvold

Film je jako snění / Rozhovor s tibetským režisérem Pemou Tsedenem

Vyprávět a pak zničit / Rozhovor s Denisem Côtém

Chyběla mi minulost / Rozhovor s režisérem Cătălinem Mituleskem

Animace je maraton / Rozhovor s Martinem Vandasem

Rozhovor s Maurem Hercem / K srdci mechanismu


DALŠÍ Z RUBRIKY

Eastwood o Eastwoodovi

Víc než westernová revize / First Cow

Bradley Cooper si zahraje v novince Paula Thomase Andersona

Kniha o Pavlovi a Daně

Ondřej Šálek / Pochopení za každou cenu

Editorial 130: Kinematografie Hongkongu

Mezi žánry, přístupy a autory / Neviditelná legenda Corey Yuen

Falešní hráči hongkongské komedie / Filmy bratrů Huiových


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Ženská tvář války / Vysoká dívka

Více naděje už nemáme / Léto a subtilnost vědomého primitivismu

Bludný kruh tužeb a opojení / Nemilovaní

Polibek konvertovavšího psíka / Druhá strana naděje

Z(a)tracená sláva / Glory


RUBRIKY

anketa (25) / český film (97) / český talent (34) / cinepur choice (33) / editorial (104) / fenomén (73) / festival (93) / flashback (4) / fragment (18) / glosa (214) / horizont (29) / hudba (24) / kamera-pero (1) / kauza (33) / kniha (123) / kritika (969) / mimo kino (162) / nekrolog (1) / novinka (775) / objev (2) / pojem (36) / portrét (16) / profil (110) / reflexe (25) / report (115) / rozhovor (167) / scénář (4) / soundtrack (51) / téma (939) / televize (110) / událost týdne (259) / videohra (68) / web (42) / zoom (163)