Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Muži už tady nebydlí / Filmografie Martina Scorseseho z genderové perspektivy

portrét / Martin Šrajer / 24. 4. 2020

Martin Scorsese (1942) bývá vnímán jako režisér striktně maskulinních filmů, v nichž špatně napsaným ženským postavám ve vedlejších rolích náleží pozice sexuálních objektů. Při bližším pohledu ovšem vyjde najevo, že postavení žen ve Scorseseho filmech je mnohem různorodější. Pokud budeme jeho filmografii číst z genderové pozice, zjistíme, že ve skutečnosti nestvrzuje stereotypy, ale vypovídá o ceně, kterou ženy platí za život ve světě ovládaném muži. Přestože Scorsese málokdy točí filmy se ženami v hlavních rolích, ještě vzácněji oslavuje maskulinitu.

Tento článek není k dispozici online. Můžete si jej přečíst v tištěném čísle Cinepuru.

Cinepur #128

Článek vyšel v časopise Cinepur #128, duben 2020.

V tomto čísle mimo jiné najdete... Muži už tady nebydlí / Filmografie Martina Scorseseho z genderové perspektivy (Martin Šrajer, portrét) • Tisíc tváří hrdiny / Richard Jewell (Dan Krátký, kritika) • Zběsilost v srdci rozervaných hudebníků / Honkytonk Man, Bird a Jersey Boys (Jana Bébarová, téma) • Úvod k tématu: Clint Eastwood (Lukáš Skupa, téma) • Ten, který promlouvá (nejen) k prázdné židli / Politický kompas Clinta Eastwooda (Martin Mišúr, téma) • Ve stínu Drsného Harryho / Kriminální filmy Clinta Eastwooda optikou Harryho Callahana (Ivo Michalík, téma) • a další.

Obsah čísla / Koupit

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #144

#144

prosinec 2022



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY portrét

Nuri Bilge Ceylan / Krajina v polospánku

Na hraně reality / Animace Ariho Folmana

Lucifer Valentine - V útrobách vomit gore

Komplikovaný vztah Kennetha Branagha a ideálu autorství

Takaši Miike / Autor bez domova

Filmy Hirokazu Koreedy / Mezi Ozuem a dokumentem

Andrea Arnold / Anatomie ztráty

Quentin Tarantino, Nespoutaný Django a italský western


DALŠÍ Z RUBRIKY

144 Editorial

Candyman. Candyman. Candyman. Candyman… Candyman Candyman

Životopis ve čtyřech aktech / Portrét Nagisa Óšima

Blondýnka / Páni mají raději oběti

Rimini / 41⁄2

Úvod k tématu Devadesátky

R.N.M. / Člověk člověku medvědem

Znamení doby / Kolaps a apokalypsa v kinematografii devadesátých let


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Jak vycvičit své vnitřní zvíře / Muž se zaječíma ušima

Vzpomínky na lásku / Marťanské lodě

Vydolovat dobrý příběh / Nová šichta

Vidět ticho / Sound of Metal

Řez globalizující se Indií / Bílý tygr


RUBRIKY

anketa (32) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (119) / fenomén (83) / festival (117) / flashback (17) / fragment (18) / glosa (243) / kamera-pero (16) / kauza (1) / kniha (132) / kritika (1116) / mimo kino (192) / novinka (825) / pojem (36) / portrét (52) / profil (100) / reflexe (27) / report (150) / rozhovor (187) / scénář (4) / soundtrack (88) / téma (1029) / televize (138) / událost týdne (291) / videohra (83) / web (46) / zoom (174)