Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Úvod k tématu: Clint Eastwood

Úvod k tématu: Clint Eastwood

téma: Clint Eastwood / Lukáš Skupa / 24. 4. 2020

Bezmála sedmdesát let trvá kariéra herce, režiséra, producenta a skladatele Clinta Eastwooda, který letos v květnu oslaví devadesáté narozeniny. Jeho filmografie pokrývá hned několik vývojových etap (nejen) hollywoodské kinematografie, přesto se od profesních drah jiných „veteránů“ v lecčems odlišuje. Těžko například spojovat Eastwooda s nějakou konkrétní generací či dobovým trendem. Napříč dekádami kráčí sám. Podobně jako postavy solitérů z řady filmů, jež režíroval, ale i jako samotářští hrdinové, které ztvárňoval od dob svého hvězdného nástupu ve slavné „dolarové trilogii“ spaghetti westernů Sergia Leoneho.

Jeho první režijní počin Zahrajte mi „MISTY“ měl premiéru v roce 1971, svůj zatím poslední snímek Richard Jewell dokončil Eastwood loni. Přestože režíroval skoro čtyřicet celovečerních filmů, mnozí spatřují vrchol jeho tvorby až v éře nového tisíciletí, kdy Eastwood dosáhl věku, v němž se filmografie jiných spíš pomalu uzavírá. Zejména po úspěchu Million Dollar Baby (2004) začal být všeobecně uznáván nejen jako „herec z westernů, kriminálek a taky režisér“, ale i jako respektovaný autor oscarových dramat. I když ne všechna jeho díla mají srovnatelný kritický ohlas, dokážou si zajistit pozornost, což leckdy souvisí i s reálnými kauzami, z nichž Eastwood čerpá své příběhy. Za jeho uměleckou dlouhověkostí však stojí i to, že nálepky, jež mu někteří přisuzují, se při bližším pohledu jeví přinejmenším povrchní. Ať už jde o charakteristiku jeho ikonických rolí, jež se odrážely i v Eastwoodově veřejném obraze, propojení s konkrétními žánry nebo světonázorové postoje pronikající do jeho díla. Pokaždé stojí za to ponořit se do Eastwoodova světa hlouběji, což dokládají i všechny texty věnované jubilantovi v aktuálním tématu Cinepuru.

Většina příspěvků se dotýká Eastwoodovy autorské poetiky a hned úvodní rozhovor míří přímo k jejím kořenům – k žánru westernu, o němž se Eastwood podrobněji rozpovídal v interview z roku 1985, jehož překlad otiskujeme. Stěžejní motiv individuality v konstrukci hrdinů Eastwoodových filmů přibližuje text Martina Svobody, zabývající se hlavně režisérovou novější tvorbou. Textem o snímku Sully: Zázrak na řece Hudson (2016) navazuje Martin Kos, který Eastwoodovo pojetí obyčejných, a přitom výjimečných hrdinů představuje na základě detailnější analýzy jednoho konkrétního filmu. K herecké kariéře Clinta Eastwooda se vrací Ivo Michalík, jehož příspěvek nabízí průřez kriminální sérií zahájenou filmem Drsný Harry (1971), v níž Eastwood ztělesnil jednu ze svých ikonických postav – policejního inspektora Harryho Callahana. Jana Bébarová se zaměřila na trojici hudebních snímků Honkytonk Man (1982), Bird (1988) a Jersey Boys (2014), jež sice nepatří k nejtypičtějším zástupcům Eastwoodovy filmografie, ale nezapřou rozpoznatelný rukopis svého autora. Martin Mišúr v posledním příspěvku nahlíží Eastwooda ve světle jeho politických přesvědčení a zajímavě tak doplňuje mnohé ze závěrů předešlých textů.

Přečteno 1755x

Článek vyšel v časopise Cinepur #128, duben 2020.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Zatím nikdo nehodnotil.

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #144

#144

prosinec 2022



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY téma

Úvod k tématu Blízký východ

#142 Adaptace / Úvod k tématu

Extrémní kinematografie - úvod k tématu

Úvod do Wese Andersona

Současná česká animace po velkém nadechnutí

Úvod k tématu: Film a ekologie

Úvod k tématu: Česká detektivka

Z bodu nula na západ od Bukurešti / Vznik a vývoj rumunské nové vlny


DALŠÍ Z RUBRIKY

144 Editorial

Candyman. Candyman. Candyman. Candyman… Candyman Candyman

Životopis ve čtyřech aktech / Portrét Nagisa Óšima

Blondýnka / Páni mají raději oběti

Rimini / 41⁄2

Úvod k tématu Devadesátky

R.N.M. / Člověk člověku medvědem

Znamení doby / Kolaps a apokalypsa v kinematografii devadesátých let


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Úvod k tématu Blízký východ

#142 Adaptace / Úvod k tématu

Extrémní kinematografie - úvod k tématu

Úvod do Wese Andersona

Současná česká animace po velkém nadechnutí


RUBRIKY

anketa (32) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (119) / fenomén (83) / festival (117) / flashback (17) / fragment (18) / glosa (243) / kamera-pero (16) / kauza (1) / kniha (132) / kritika (1116) / mimo kino (192) / novinka (825) / pojem (36) / portrét (52) / profil (100) / reflexe (27) / report (150) / rozhovor (187) / scénář (4) / soundtrack (88) / téma (1029) / televize (138) / událost týdne (291) / videohra (83) / web (46) / zoom (174)

Cinepur #128 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #128, duben 2020

Z obsahu tištěného čísla:

Modelář aneb Kurvahošiguntág? / Modelář (Martin Svoboda, kritika)

Zvuková paměť města / Kde je moje tělo? (Jiří Špičák, soundtrack)

O užitku a škodlivosti cinefilie pro filmovou teorii / Mizanscéna a filmový styl (Benjamin Slavík, kniha)

Smýkání Denisem Lavantem / Profil Jana Vejnara (Barbora Venclová, profil)

Zběsilost v srdci rozervaných hudebníků / Honkytonk Man, Bird a Jersey Boys (Jana Bébarová, téma)

Zlo neexistuje (Pavel Sladký, zoom)

+ více...