Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Mistr nedokonalosti Taika Waititi

portrét / Antonín Tesař / 10. 6. 2020

Komedie Orel kontra žralok (2007), celovečerní debut Taiky Waititiho, letos oceněného Oscarem za scénář k filmu Králíček Jojo, působí na první pohled jako další příspěvek do podivínsky kutilské, záměrně neumětelské a loserovské vlny indie filmů jdoucí ve stopách Michela Gondryho, Wese Andersona nebo filmu Napoleon Dynamit. Zároveň má blízko k mumblecoreovým drmolivým a škobrtavým ohledáváním drobných bariér v mezilidské komunikaci a porozumění. Jedním z řady výstředních atributů jeho hrdinů je to, že své repliky a akce provádějí odtažitě a duchem nepřítomně, jako by se jich milostné vztahy, tělesné aktivity a konflikty, do nichž se dostávají, vlastně ani doopravdy nedotýkaly. Waititiho důsledně ztroskotanecká komedie se sice v mnoha ohledech z jeho tvorby vymyká, tento rys je však pro ni naopak typický. Jeho humor stojí do značné míry právě na více či méně propastných rozdílech mezi tím, kdo jeho hrdinové jsou a kým by chtěli být.

Tento článek není k dispozici online. Můžete si jej přečíst v tištěném čísle Cinepuru.

Cinepur #129

Článek vyšel v časopise Cinepur #129, červen 2020.

V tomto čísle mimo jiné najdete... Editorial 129: Debut (Jindřiška Bláhová, editorial) • Děti i sirény / Filmové přízraky současného Polska (Janis Prášil, téma) • Jak se daří debutantům ve střední Evropě? (Redakce, téma) • Divoši a spol. / Francouzské filmové postqueer utopie (Lukáš Skupa, téma) • Tancem proti homofobii / Dokud se tančí (Jan Bodnár, kritika) • Vpředu lesk, vzadu papundekl / Hollywood (Šárka Gmiterková, televize) • a další.

Obsah čísla / Koupit

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #144

#144

prosinec 2022



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY portrét

Nuri Bilge Ceylan / Krajina v polospánku

Na hraně reality / Animace Ariho Folmana

Lucifer Valentine - V útrobách vomit gore

Komplikovaný vztah Kennetha Branagha a ideálu autorství

Takaši Miike / Autor bez domova

Filmy Hirokazu Koreedy / Mezi Ozuem a dokumentem

Andrea Arnold / Anatomie ztráty

Quentin Tarantino, Nespoutaný Django a italský western


DALŠÍ Z RUBRIKY

144 Editorial

Candyman. Candyman. Candyman. Candyman… Candyman Candyman

Životopis ve čtyřech aktech / Portrét Nagisa Óšima

Blondýnka / Páni mají raději oběti

Rimini / 41⁄2

Úvod k tématu Devadesátky

R.N.M. / Člověk člověku medvědem

Znamení doby / Kolaps a apokalypsa v kinematografii devadesátých let


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Strýček Júsuke na zadním sedadle / Drive My Car

Pro a proti - Francouzská depeše / Wes Anderson a kapustňáci

Hlediště jsou ti druzí / Annette

Korejští filmaři dobývají vesmír / Čističi vesmíru

Losing Control / Control


RUBRIKY

anketa (32) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (119) / fenomén (83) / festival (117) / flashback (17) / fragment (18) / glosa (243) / kamera-pero (16) / kauza (1) / kniha (132) / kritika (1116) / mimo kino (192) / novinka (825) / pojem (36) / portrét (52) / profil (100) / reflexe (27) / report (150) / rozhovor (187) / scénář (4) / soundtrack (88) / téma (1029) / televize (138) / událost týdne (291) / videohra (83) / web (46) / zoom (174)