Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Úvod k tématu: Debut

Úvod k tématu: Debut

téma: Debut / Lukáš Skupa / 11. 6. 2020 / komentáře (2)

Pohled do bližší i vzdálenější filmové historie ukazuje, že to byli často debutanti, kteří do kinematografie vnášeli vítané oživení. Ať už svěžím režijním přístupem, neotřelými stylovými řešeními nebo otvíráním netradičních či dosud neprobádaných témat. Stačí si vzpomenout na příklady různých světových nových vln, stejně jako na konkrétní okamžiky z dějin české kinematografie, kdy úroveň tvorby pozvedali právě filmoví nováčci. Mohlo by se zdát, že současná doba debutantům přeje a že jim v porovnání s jejich předchůdci nabízí i mnoho výhod. Existují názory, že díky digitalizaci, jež poměrně nedávno ovládla produkci a distribuci, si v podstatě každý může natočit svůj film a ukázat ho veřejnosti. Vede k úspěchu tak jednoduchá cesta?

Pro téma věnované debutu jsme se rozhodli, abychom zjistili, zda se nastupujícím filmařům skutečně skýtají možnosti natolik příznivé, aby bez závažnějších problémů odstartovali svou profesionální režijní dráhu. Přelomová digitalizace s sebou totiž nutně přináší i vzrůst konkurence, boje o pozornost, a nakonec i o prostředky z grantů, bez nichž se debutanti obvykle neobejdou. S volbou tématu souvisely také otázky, co nastupující tvůrce zajímá, zda obohacují současnou kinematografii podobně jako jejich předchůdci, nebo jestli točí i takové filmy, s nimiž by uspěli mimo „chráněnou“ festivalovou půdu i u širšího publika. Více než polovina následujících příspěvků reflektuje především situaci ve středoevropském prostoru – cílem bylo i srovnat a posoudit, jak se daří místním debutantům.

Přesně touto otázkou zahajuje téma rozsáhlá mezinárodní anketa, v níž sdílejí své zkušenosti a zážitky debutanti z Česka a všech sousedních států a spolu s nimi i zavedení producenti či představitelé filmových institucí. Jde o jedinečné svědectví o radostech i starostech nové generace autorek a autorů, kteří i přes různorodost mají nemálo společného. V navazujícím textu přibližuje Matěj Nytra základní tendence nových českých debutů od divácky úspěšných Vlastníků Jiřího Havelky po svébytný experiment FREM Viery Čákanyové. Janis Prášil se pak zamýšlí nad několika nedávnými polskými debuty, podávajícími ne zrovna lichotivou zprávu o přítomné polské realitě. Jana Bébarová se detailněji soustřeďuje na debut Kristiny Nedvědové Sněží!, jenž neprávem zapadl mezi jinými a pozoruhodně vybočuje ze „zamrzlé“ genderové perspektivy většiny domácí produkce.

Zbývající dva texty jsou exkurzem na západ od střední Evropy. V tom svém se zaměřuji na skupinu novodobých francouzských auteurů v čele s Bertrandem Mandicem, jejichž formálně extravagantní debuty pojímají nekonvenčně mimo jiné reprezentaci queer motivů. Martin Svoboda představuje v závěrečném příspěvku specifický fenomén s dlouholetou tradicí – debuty v žánru hororu, díky němuž do světové kinematografie vstoupila řada zásadních osobností. Navíc ani dnes nepřestává horor fungovat jako vcelku spolehlivá možnost, jak proniknout mezi profesionální filmaře, a to i uvnitř středoevropského regionu.

Přečteno 2780x

Článek vyšel v časopise Cinepur #129, červen 2020.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Zatím nikdo nehodnotil.

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

Andrej Tarkovsk  (20.6.2022 22:09)

Děkuji. Velmi přesně řečeno.

Krásný  (7.6.2022 06:07)

Sněží! je krásný název pro bedut. Bravo, tleskáme…

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #143

#143

říjen 2022



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY téma

#142 Adaptace / Úvod k tématu

Extrémní kinematografie - úvod k tématu

Úvod do Wese Andersona

Současná česká animace po velkém nadechnutí

Úvod k tématu: Film a ekologie

Úvod k tématu: Česká detektivka

Z bodu nula na západ od Bukurešti / Vznik a vývoj rumunské nové vlny

Úvod k tématu: David Fincher


DALŠÍ Z RUBRIKY

Mezipatra zkouší Prolomit ledy

Nejnovější filmy ze střední Evropy a procházka s Polańskim

Nejlepší letošní seriál a kouzlo redakčního brainstormingu

Nové knihy o filmu či fotce na Ji.hlavě

Nene / Krmení divého publika

Trojúhelník smutku / Škodolibá plavba společenskými hierarchiemi

Men / Pohanské mutace

Arvéd / Arvédova pouť do pekla


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

#142 Adaptace / Úvod k tématu

Extrémní kinematografie - úvod k tématu

Úvod do Wese Andersona

Současná česká animace po velkém nadechnutí

Úvod k tématu: Film a ekologie


RUBRIKY

anketa (31) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (118) / fenomén (83) / festival (116) / flashback (16) / fragment (18) / glosa (243) / kamera-pero (15) / kauza (1) / kniha (132) / kritika (1109) / mimo kino (191) / novinka (824) / pojem (36) / portrét (51) / profil (100) / reflexe (27) / report (149) / rozhovor (185) / scénář (4) / soundtrack (87) / téma (1025) / televize (134) / událost týdne (291) / videohra (83) / web (46) / zoom (173)

Cinepur #129 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #129, červen 2020

Z obsahu tištěného čísla:

Vpředu lesk, vzadu papundekl / Hollywood (Šárka Gmiterková, televize)

Kdo je tam uvnitř? / Špatné vychování (Martin Svoboda, kritika)

Sněží! / Na dobré časy v lámání stereotypů? (Jana Bébarová, téma)

Skutečnost jsou ti druzí (o filmu Beeswax Andrewa Bujalského) (Bohdan Karásek, zoom)

Jak se daří debutantům ve střední Evropě? (Redakce, téma)

Hrůzostrašní debutanti / Horor jako vstupní žánr (Martin Svoboda, téma)

+ více...