Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Úvod k tématu: Debut

Úvod k tématu: Debut

téma: Debut / Lukáš Skupa / 11. 6. 2020 / komentáře (2)

Pohled do bližší i vzdálenější filmové historie ukazuje, že to byli často debutanti, kteří do kinematografie vnášeli vítané oživení. Ať už svěžím režijním přístupem, neotřelými stylovými řešeními nebo otvíráním netradičních či dosud neprobádaných témat. Stačí si vzpomenout na příklady různých světových nových vln, stejně jako na konkrétní okamžiky z dějin české kinematografie, kdy úroveň tvorby pozvedali právě filmoví nováčci. Mohlo by se zdát, že současná doba debutantům přeje a že jim v porovnání s jejich předchůdci nabízí i mnoho výhod. Existují názory, že díky digitalizaci, jež poměrně nedávno ovládla produkci a distribuci, si v podstatě každý může natočit svůj film a ukázat ho veřejnosti. Vede k úspěchu tak jednoduchá cesta?

Pro téma věnované debutu jsme se rozhodli, abychom zjistili, zda se nastupujícím filmařům skutečně skýtají možnosti natolik příznivé, aby bez závažnějších problémů odstartovali svou profesionální režijní dráhu. Přelomová digitalizace s sebou totiž nutně přináší i vzrůst konkurence, boje o pozornost, a nakonec i o prostředky z grantů, bez nichž se debutanti obvykle neobejdou. S volbou tématu souvisely také otázky, co nastupující tvůrce zajímá, zda obohacují současnou kinematografii podobně jako jejich předchůdci, nebo jestli točí i takové filmy, s nimiž by uspěli mimo „chráněnou“ festivalovou půdu i u širšího publika. Více než polovina následujících příspěvků reflektuje především situaci ve středoevropském prostoru – cílem bylo i srovnat a posoudit, jak se daří místním debutantům.

Přesně touto otázkou zahajuje téma rozsáhlá mezinárodní anketa, v níž sdílejí své zkušenosti a zážitky debutanti z Česka a všech sousedních států a spolu s nimi i zavedení producenti či představitelé filmových institucí. Jde o jedinečné svědectví o radostech i starostech nové generace autorek a autorů, kteří i přes různorodost mají nemálo společného. V navazujícím textu přibližuje Matěj Nytra základní tendence nových českých debutů od divácky úspěšných Vlastníků Jiřího Havelky po svébytný experiment FREM Viery Čákanyové. Janis Prášil se pak zamýšlí nad několika nedávnými polskými debuty, podávajícími ne zrovna lichotivou zprávu o přítomné polské realitě. Jana Bébarová se detailněji soustřeďuje na debut Kristiny Nedvědové Sněží!, jenž neprávem zapadl mezi jinými a pozoruhodně vybočuje ze „zamrzlé“ genderové perspektivy většiny domácí produkce.

Zbývající dva texty jsou exkurzem na západ od střední Evropy. V tom svém se zaměřuji na skupinu novodobých francouzských auteurů v čele s Bertrandem Mandicem, jejichž formálně extravagantní debuty pojímají nekonvenčně mimo jiné reprezentaci queer motivů. Martin Svoboda představuje v závěrečném příspěvku specifický fenomén s dlouholetou tradicí – debuty v žánru hororu, díky němuž do světové kinematografie vstoupila řada zásadních osobností. Navíc ani dnes nepřestává horor fungovat jako vcelku spolehlivá možnost, jak proniknout mezi profesionální filmaře, a to i uvnitř středoevropského regionu.

Přečteno 2585x

Článek vyšel v časopise Cinepur #129, červen 2020.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Zatím nikdo nehodnotil.

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

Andrej Tarkovsk  (20.6.2022 22:09)

Děkuji. Velmi přesně řečeno.

Krásný  (7.6.2022 06:07)

Sněží! je krásný název pro bedut. Bravo, tleskáme…

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #141

#141

květen 2022



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY téma

Úvod do Wese Andersona

Současná česká animace po velkém nadechnutí

Úvod k tématu: Film a ekologie

Úvod k tématu: Česká detektivka

Z bodu nula na západ od Bukurešti / Vznik a vývoj rumunské nové vlny

Úvod k tématu: David Fincher

Úvod k tématu: Fantasy

Úvod k tématu: Debut


DALŠÍ Z RUBRIKY

Španělský noir i Finchera nabídne Noir Film Festival

Top Gun: Maverick / Mentor, který nedokáže přestat být hrdinou

KVIFF: Co letos vidět ve Varech? 5 tipů Cinepuru

Hrát si s prázdným prostorem / Rozhovor s animátorem Michaëlem Dudokem de Wit

Ostrůvek náročného dokumentárního kina / Visions du Réel 2022

Editorial 141

Trojúhelník smutku: Na rozbouřených vlnách satiry

Osamění nelze utéct? / 75. festival v Cannes


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Úvod do Wese Andersona

Současná česká animace po velkém nadechnutí

Úvod k tématu: Film a ekologie

Úvod k tématu: Česká detektivka

Úvod k tématu: David Fincher


RUBRIKY

anketa (31) / český film (117) / český talent (37) / cinepur choice (33) / editorial (116) / fenomén (83) / festival (114) / flashback (14) / fragment (18) / glosa (243) / kamera-pero (13) / kauza (1) / kniha (131) / kritika (1095) / mimo kino (190) / novinka (817) / pojem (36) / portrét (49) / profil (99) / reflexe (27) / report (146) / rozhovor (183) / scénář (4) / soundtrack (85) / téma (1013) / televize (130) / událost týdne (286) / videohra (81) / web (44) / zoom (171)

Cinepur #129 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #129, červen 2020

Z obsahu tištěného čísla:

Hudební upír Matt Berry (Jonáš Kucharský, soundtrack)

Jak se daří debutantům ve střední Evropě? (Redakce, téma)

Hrůzostrašní debutanti / Horor jako vstupní žánr (Martin Svoboda, téma)

Vpředu lesk, vzadu papundekl / Hollywood (Šárka Gmiterková, televize)

Skutečnost jsou ti druzí (o filmu Beeswax Andrewa Bujalského) (Bohdan Karásek, zoom)

Tancem proti homofobii / Dokud se tančí (Jan Bodnár, kritika)

+ více...