Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Hongkongská nová vlna / Jak televize reformovala kinematografii

téma: Kinematografie Hongkongu / Jiří Flígl / 27. 7. 2020

Na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let vstoupily do hongkongského filmu dvě desítky debutantů. Novou vlnu tvůrců nespojoval žádný program. Pouze fakt, že většina z nich studovala film v zahraničí a všichni získali praxi při natáčení seriálů pro domácí televizní stanice. Za první titul nové vlny je považována komedie režiséra Yima Hoa ze zákulisí filmového průmyslu The Extras z roku 1978. Hned následující rok debutovali Phillip Chan a Ronny Yu s policejním dramatem The Servants, Tsui Hark s revizionistickým wu-sia The Butterfly Murders, Stephen Shin s epizodickou komedií o milostných avantýrách Affairs, Ann Hui s narativně experimentální detektivkou The Secret, Alex Cheung s policejním thrillerem Cops and Robbers a Peter Yung s pesimistickým thrillerem o fungování organizovaného zločinu s narkotiky The System. Zatímco pro jiné kinematografie byla malá obrazovka často postrachem a průmysl s ní sváděl boj o diváky, v tehdejší britské kolonii odstartoval příliv nových talentů z televize potřebnou reformu. Díky tvůrcům nové vlny a jejich dílům prošel hongkongský filmový průmysl modernizací, začal reflektovat domácí publikum a vstoupil do své zlaté éry.

Tento článek není k dispozici online. Můžete si jej přečíst v tištěném čísle Cinepuru.

Cinepur #130

Článek vyšel v časopise Cinepur #130, srpen 2020.

V tomto čísle mimo jiné najdete... Karty děsu / Cultist Simulator (Ondřej Trhoň, videohra) • #Hongkong Films Matter / Dvakrát o budoucnosti Hongkongu a tamní kinematografie v době protestní (Haruna Honcoop, téma) • Co má tohle být za nebe? / To musí být nebe (Martin Svoboda, kritika) • Příběhy obyčejného autorství / Petr Zelenka (Martin Svoboda, portrét) • Niet tam víťazov / Meky (Antonín Tesař, kritika) • Falešní hráči hongkongské komedie / Filmy bratrů Huiových (Antonín Tesař, téma) • a další.

Obsah čísla / Koupit

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #142

#142

srpen 2022



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY téma

Extrémní kinematografie - úvod k tématu

Úvod do Wese Andersona

Současná česká animace po velkém nadechnutí

Úvod k tématu: Film a ekologie

Úvod k tématu: Česká detektivka

Z bodu nula na západ od Bukurešti / Vznik a vývoj rumunské nové vlny

Úvod k tématu: David Fincher

Úvod k tématu: Fantasy


DALŠÍ Z RUBRIKY

Making Elvis Cool Again / Elvis

Kouzlo filmových manifestů / Editorial #142

Absurdní komedie z amerického Jihu / Moudrá krev Johna Hustona

Spontánní vynalézání filmu / Šindži Sómai

Nebeský běh přes překážky o vlastní duši / Neon White

Říkanky posedlého batolete / The Baby

Archiv pohyblivého obrazu / Mimo kino

Od všeho trochu moc najednou / Všechno, všude, najednou


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Blaxploitation jako paralelní kultura / Paradoxy a mnohoznačnosti jedné filmové kategorie

Čím je člověk v systému? / Parazit

Hardcore Henry / Na YouTube do kina

Cirkus Bukowsky / This Is a Man’s World

Šílený Max: Zběsilá cesta / Zřete jej!


RUBRIKY

anketa (31) / český film (117) / český talent (38) / cinepur choice (33) / editorial (117) / fenomén (83) / festival (115) / flashback (15) / fragment (18) / glosa (243) / kamera-pero (14) / kauza (1) / kniha (131) / kritika (1102) / mimo kino (191) / novinka (818) / pojem (36) / portrét (50) / profil (100) / reflexe (27) / report (148) / rozhovor (183) / scénář (4) / soundtrack (86) / téma (1018) / televize (131) / událost týdne (288) / videohra (82) / web (44) / zoom (172)