Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Editorial 131: Film a feminismus

Editorial 131: Film a feminismus

editorial / Jindřiška Bláhová / 9. 10. 2020

V minulém čísle časopisu měla premiéru nová rubrika Kamera-pero, kde dostávají prostor tvůrci a jejíž prostřednictvím chceme víc propojit kritickou obec s filmaři. S vývojem na filmové scéně ovlivněné pokračující pandemií to skoro vypadá, že bychom měli začít chystat, byť dočasnou derniéru rubriky jiné – Report, kde pravidelně vycházejí texty o významných festivalech. Vyhlídky, že se budou festivaly jako Berlinale nebo Cannes konat, totiž nejsou nijak růžové. Ji.hlava s říjnovým termínem se zatím statečně drží a doufá, že to půjde, jako to šlo na začátku září v Benátkách. Řada festivalů se ale zrušila či ruší nebo se přesouvá on-line. I s těmi Benátkami to bylo do poslední chvíle napínavé, stejně jako s reportem z nich. I když se nakonec přehlídka na Lidu konala, covid ji stejně poznamenal jinak – kolísavou kvalitou soutěžních filmů, kdy organizátoři měli výrazně zúžený výběr, protože si řada producentů schovala své filmy na „lepší“ časy, ve které každý doufá. Stejně jako si řada velkých distributorů schovává hlavně velké filmy na další rok...

Jak tedy letošní Benátky vypadaly a co znamená vítězství snímku režisérky Chloé Zhao Země nomádů? „U vítězů velkých festivalů můžeme za rozhodnutím poroty vždy najít řadu důvodů. Časem se na důvody zapomene a zůstane jen titul v seznamu vítězů. Když se ale snažíme porozumět tomu, co se na poli festivalů v tomto roce děje, je nakonec samotná kvalita letošního vítěze Benátek nejméně podstatná. Podstatné je, že je symbolem doby, kdy je všechno jinak,“ píše Anna Kopecká. Recenzi Země nomádů pak nalistujete hned za reportem.

Festivalům se věnuje i text debutujícího režiséra Šimona Holého ve zmíněné rubrice Kamera-pero. Nabízí vhled to úvah režiséra-producenta v jedné osobě, který svůj film vyrobil svépomocí bez peněz a asistence fondů či televize a jeho buducnost spojoval logicky vzhledem k hybridní formě i tématu hlavně s festivaly, o kterých teď netuší, zda se budou konat.

Pátého října uplyne pět let od smrti belgické režisérky Chantal Akerman považované za jednu „z nejvýznamnějších představitelek ženského filmu, ale i za předchůdkyni žánru pomalé kinematografie a neúnavnou experimentátorku“, slovy Nikoly Krutilové v režisérčině portrétu. Berte ho i jako předvoj k tématu celého čísla Film a feminismus. „Když lidé říkají, že existuje feministický filmový jazyk, je to jako říkat, že existuje jen jeden způsob, jak se ženy mohou vyjadřovat,“ uvedla v roce 1984 v interview pro britský časopisu Monthly Film Bulletin. I když Akerman nechtěla být označována za feministickou filmařku, nejde feministický pohled od jejích filmů oddělit. Feministická je svým způsobem ostatně touhou po výhradním určení vlastní identity i samotná snaha o distanc od feminismu. A jedno malé feministické doporučení na závěr, nejezte Bábovky.

Přečteno 956x

Článek vyšel v časopise Cinepur #131, říjen 2020.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Aktuální hodnocení článku
0 /1

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #132

#132

prosinec 2020



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY editorial

Editorial 131: Film a feminismus

Editorial 130: Kinematografie Hongkongu

Editorial 129: Debut

Editorial 128 / Do you feel lucky?

Editorial / Tenkrát ve světové kinematografii a Cinepuru

Editorial 126 / Netflix

Editorial 125: Rumunská nová vlna

Editorial 124 / Kdybych kouřila, zapálila bych si Red Apple


DALŠÍ Z RUBRIKY

Eastwood o Eastwoodovi

Systematický film o boji se systémem / Chicagský tribunál

Darren Aronofsky natočí film o přejídajícím se tlouštíkovi

Existenciální pijáctví / Chlast

Od eschatologie k entropii / Last and First Men

#shashtagemnejdáldojdeš / #martyisdead

Lars Von Trier se vrací do Království, natočí třetí sezónu

Po stopách paměti a představ / Asi to ukončím


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Editorial 130: Kinematografie Hongkongu

Editorial 129: Debut

Editorial 128 / Do you feel lucky?

Editorial / Tenkrát ve světové kinematografii a Cinepuru

Editorial 126 / Netflix


RUBRIKY

anketa (25) / český film (104) / český talent (34) / cinepur choice (33) / editorial (106) / fenomén (73) / festival (96) / flashback (6) / fragment (18) / glosa (214) / horizont (29) / hudba (24) / kamera-pero (3) / kauza (33) / kniha (125) / kritika (990) / mimo kino (164) / nekrolog (1) / novinka (790) / objev (2) / pojem (36) / portrét (18) / profil (112) / reflexe (25) / report (119) / rozhovor (169) / scénář (4) / soundtrack (52) / téma (953) / televize (113) / událost týdne (267) / videohra (70) / web (42) / zoom (165)

Cinepur #131 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #131, říjen 2020

Z obsahu tištěného čísla:

V tempu zběsilého tápání / Luboš Kučera (Beata Mrazíková, profil)

Oko, které se dívá / 77. MFF v Benátkách (Anna Kopecká, report)

Hra se spirálou / Palm Springs (Dan Krátký, kritika)

Burácející řeka času / Tenet (Ondřej Pavlík, kritika)

Chirurgický řez polskou společností / Corpus Christi (Janis Prášil, kritika)

Vesmířané nepláčou / Proxima (Jarmila Křenková, kritika)

+ více...