Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Nomád za hranicí všednosti / Chantal Akerman

portrét / Nikola Krutilová / 8. 10. 2020

„Když lidé říkají, že existuje feministický filmový jazyk, je to jako říkat, že existuje jen jeden způsob, jak se ženy mohou vyjadřovat,“ řekla belgická režisérka Chantal Akerman v roce 1984 britskému časopisu Monthly Film Bulletin. Akerman je považována za jednu z nejvýznamnějších představitelek ženského filmu, ale i za předchůdkyni žánru pomalé kinematografie a neúnavnou experimentátorku. Její snímek Jeanne Dielmanová, Obchodní nábřeží 23, 1080 Brusel (1975) označila filmová teoretička Laura Mulvey za průkopnický počin feministické filmové tvorby. Nicméně Akerman vždy odmítala označení feministická filmařka. Nechtěla, aby její filmy byly prezentovány jako snímky ženské autorky nebo aby byly vnímány jako filmy natočené z židovské či lesbické perspektivy. Přála si, aby byly prezentovány především jako filmy Chantal Akerman.

Tento článek není k dispozici online. Můžete si jej přečíst v tištěném čísle Cinepuru.

Cinepur #131

Článek vyšel v časopise Cinepur #131, říjen 2020.

V tomto čísle mimo jiné najdete... (Tele)vize feminismu / Od emancipovaného konzumerismu k matriarchálnímu rebelství (Petra Chaloupková, téma) • Úvod k tématu: Film a feminismus (Lukáš Skupa, téma) • Burácející řeka času / Tenet (Ondřej Pavlík, kritika) • Padesát odstínů stmívání / Temný narativ v antifeministických romancích (Iva Baslarová, téma) • Vzpomínky veterána genderových válek / České porevoluční feministické psaní o filmu (Kamil Fila, téma) • Archeologie skrytých dějin dokumentu / Leo Hurwitz (Petra Chaloupková, mimo kino) • a další.

Obsah čísla / Koupit

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #142

#142

srpen 2022



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY portrét

Lucifer Valentine - V útrobách vomit gore

Komplikovaný vztah Kennetha Branagha a ideálu autorství

Takaši Miike / Autor bez domova

Filmy Hirokazu Koreedy / Mezi Ozuem a dokumentem

Andrea Arnold / Anatomie ztráty

Quentin Tarantino, Nespoutaný Django a italský western

Wes Anderson / Melancholik v hračkářství

Optikou nihilisty / Obrazy těla a mysli ve filmech Gaspara Noého


DALŠÍ Z RUBRIKY

Kouzlo filmových manifestů / Editorial #142

Absurdní komedie z amerického Jihu / Moudrá krev Johna Hustona

Spontánní vynalézání filmu / Šindži Sómai

Nebeský běh přes překážky o vlastní duši / Neon White

Říkanky posedlého batolete / The Baby

Archiv pohyblivého obrazu / Mimo kino

Od všeho trochu moc najednou / Všechno, všude, najednou

Radši nechat svět shořet, než jít na terapii / Kdyby radši hořelo


RUBRIKY

anketa (31) / český film (117) / český talent (38) / cinepur choice (33) / editorial (117) / fenomén (83) / festival (115) / flashback (15) / fragment (18) / glosa (243) / kamera-pero (14) / kauza (1) / kniha (131) / kritika (1101) / mimo kino (191) / novinka (818) / pojem (36) / portrét (50) / profil (100) / reflexe (27) / report (148) / rozhovor (183) / scénář (4) / soundtrack (86) / téma (1018) / televize (131) / událost týdne (286) / videohra (82) / web (44) / zoom (172)