Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Spécial Cannes 2020
report / festival / Beata Mrazíková / 28. 12. 2020
Letošní pandemický rok nečekaně přinutil organizátory redefinovat filmové festivaly a důležitost společného diváckého prožitku, přesto se ale organizátoři dvou největších evropských přehlídek – Benátek a Cannes – rozhodli tvářit, jako by se nic nestalo. Takový pocit minimálně provázel zkrácenou a okleštěnou třídenní verzi, jež nahradila původně několikrát odsouvaný termín plnohodnotné verze festivalu v Cannes, který se konal od 27. do 29. října hlavně jako gesto díků francouzskému publiku a který uvedl čtyři snímky: Triumf Emmanuela Courcola, Dva Alfrédy Bruna Podalydèse, Začátek gruzínské režisérky Dey Kulumbegashvili a Pravé matky canneské stálice Naomi Kawase. Turbulentní události ve filmovém průmyslu uplynulých měsíců se festival přitom rozhodl organizačně nereflektovat. Zvolil tradiční variantu v podobě kinoprojekcí, ale zároveň jako by se události snažil zohlednit právě ve výběru snímků, které se daly číst jako metaforický komentář k současné situaci i k vlastnímu postoji organizátorů.
Zatímco umělecký ředitel Cannes Thierry Frémaux každoročně čelí kritice za nedostatečné zastoupení filmů režisérek v programu, speciální podzimní edice byla genderově vyvážená půl napůl. Snaha o prosazení progresivních genderových hodnot byla cítit i v soutěžních sekcích krátkých snímků, a to především při oceňování ve studentské Cinéfondation, kde vítězily někdy i méně výrazné či formálně nedotažené snímky, které však disponovaly silnými hrdinkami. Otázkou pak je, nakolik se bude tohoto trendu festival držet dál, či zda se nejednalo o drobné utišení kritických hlasů a při příštím ročníku se vše nevrátí do zajetých kolejí. Náznaky „festivalové rovnosti“ se projevily i v paritním zastoupení filmů francouzských/evropských a zahraničních či nováčků a zavedených tvůrců.
Výše zmíněná naděje se propisovala do vybraných snímků různě. Lehčeji v komediálně laděných francouzských filmech Triumf a Dva Alfrédi. Podstatně palčivěji v debutu gruzínské režisérky Dey Kulumbegashvili. Ve statické úvodní scéně Začátku sleduje hlavní hrdinka Yana s hrůzou žhářský útok v jehovistické komunitě, který od základů otřese její vírou v okolní svět a v pevně nastavená pravidla, v nichž každý den žije. Snímek je tak trefným komentářem současné reality a jeho slavnostní uvedení v poloprázdném Grand théâtre Lumière působilo až lehce ironicky. Manželka náboženského vůdce po několikanásobné traumatizující zkušenosti začíná pochybovat o svém dosavadním životě a diskutabilních morálních pravdách svého druha. Především je ale díky neznámému zlu zvenčí schopna své bytí přehodnotit. Kamera zprvu neustále přeostřuje a málokdy nachází objekt, na němž by spočinula a zaostřila na delší dobu, stejně jako Yana mžourá a neustále se rozkoukává v nové realitě. Postupně je však schopna vidět nerozmazaně větší a větší celky spolu s tím, jak postupuje její sebeuvědomění. Zařazení držitele Zlaté mušle z festivalu v San Sebastiánu do programu však působí hořkosladce: po skončení filmu a jeho vlažném přijetí zůstávalo ve vzduchu viset přání, aby byl festival schopen stejné sebereflexe jako hrdinka.
Jako jakási ideová i náladová protiváha gruzínského snímku tematizujícího výrazné změny působily Pravé matky, organizátory Cannes oblíbené japonské režisérky Naomi Kawase. Dojemný film sleduje trojici mateřských figur, každou hrající po svém způsobu významnou roli v životě adoptovaného chlapce. Autorka nechává diváka pochopit pozadí postav a původ jejich jednání, místo aby prošly zásadním vývojem. Jejich postoje a názory zůstávají stejné, jen je divák lépe pochopí. Při závěrečném pomyslném střetu o výsadní postavení chlapcovy matky tak jsou všechny ženy na stejné úrovni a snímek nedává ani jedné z nich přednost. Každá z postav byla při svém jednání v právu a jejich činy jsou legitimní. Jako by chtěli organizátoři tímto filmem po gruzínském ironickém komentáři zpětně obhájit svou pozici a fakt, že se neplánují adaptovat na změny, na něž muselo mnoho jiných akcí přistoupit. V rozhovoru pro server Variety Thierry Frémaux uvedl, že v případě přetrvávajících omezení kvůli koronaviru bude příští festival odsunut na pozdější datum, avšak stále v nezměněné variantě.
Vzhledem k situaci, za níž se festival odehrával – den po skončení festivalu se znovu zavřela francouzská kina –, však svou pozici neobhájil, ba naopak odhalil se v celé své nahotě. Thierry Frémaux, který při každém úvodu zdůrazňoval důležitost konání akce právě ve festivalovém paláci, jenž má být symbolem znovunastartování festivalové sezony a znamením jejího znovuvzkříšení, působil jako kapitán, který je nucen opustit svou loď jako poslední až těsně před jejím potopením. Canneský festival se tak přes veškerou snahu organizátorů ukázal přesně v opačném světle, než svým dramaturgickým výběrem zamýšlel.
Přečteno 2378x
Článek vyšel v časopise Cinepur #132, prosinec 2020.
Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.
Ohodnoťte článek
Aktuální hodnocení článku
1.1 /17
Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.
DALŠÍ ČLÁNKY
DALŠÍ Z RUBRIKY report
Proč se nepochlubit / FAMUFEST
Smolný pich, duch doby a festivalové diváctví / Pandemické Berlinale
Oko, které se dívá / 77. MFF v Benátkách
DALŠÍ Z RUBRIKY festival
KVIFF: Brutální vedro svědí a pálí jako nezhojená rána
KVIFF: Defraudanti se vtipně zpronevěřují normám žánru i práce
KVIFF: Karlovarský Toni Erdmann odbourává zábrany i bránici
KVIFF: Blažiny lekce uštědřují divákům pořádný monokl
KVIFF: Alegorická detektivka Úsvit není ani ryba, ani rak
KVIFF: Na co jít ve Varech? Těchto 6 filmů si nenechte utéct
POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA
RUBRIKY
anketa (33) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (122) / fenomén (84) / festival (124) / flashback (20) / fragment (18) / glosa (244) / kamera-pero (18) / kauza (1) / kniha (135) / kritika (1135) / mimo kino (195) / novinka (835) / pojem (36) / portrét (55) / profil (102) / reflexe (27) / report (152) / rozhovor (188) / scénář (4) / soundtrack (91) / téma (1048) / televize (141) / událost týdne (296) / videohra (86) / web (46) / zoom (175)
Tento článek vyšel v časopise Cinepur #132, prosinec 2020
Z obsahu tištěného čísla:
Uživatelsky nenáročné drama / V úskalí (Martin Šrajer, kritika)
Herní partie na velkém plátně / Fenomén Dungeons & Dragons ve fantasy filmech osmdesátých let (Antonín Tesař, téma)
Promarněný návrat Carlose Saury (David Čeněk, kniha)
(Ne)záměrná poselství o lidském světě / Žánr fantasy jako alegorie (Martin Svoboda, téma)
Nech vlka žít / Vlci na hranicích (Martin Svoboda, kritika)
Losing Control / Control (Antonín Tesař, videohra)