Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Editorial 133: David Fincher

Editorial 133: David Fincher

editorial / Jindřiška Bláhová / 10. 2. 2021

Tento text píši v momentě, kdy vedení festivalu v Cannes oznámilo přesunutí termínu konání prestižní přehlídky z plánovaného května na červenec. V naději, že v té době už bude pandemie pod kontrolou do té míry, jež dovolí fyzické konání festivalu a návrat davů filmových profesionálů. A s ním i vyhlížený návrat k „normálu“. Vynechat i podruhé na La Croisette není scénář, o kterém by vedení Cannes chtělo slyšet. Nedá se ale vyloučit, že nenastane. Pokud by se tak stalo, bude pro budoucnost světových přehlídek určující sledovat, jak se k situaci Cannes postaví a pro jaké řešení se rozhodne. Stejně jako ostatní festivaly, i Cannes teď „zakouší děsivost i vzrušení nejistoty“, jak píše Jakub Felcman ve své úvaze o budoucnosti filmových festivalů po covidu na s. 22. „Celá festivalová sezona 2021 je odepsaná,“ konstatuje: „A až pominou opatření zdravotní, spustí se propad ve veřejném financování. Zato budou najednou k dispozici stovky filmů. Nenastane to hned, ale jednou jistě – věci se konsolidují a producenti, filmy a kina budou připomínat svět takový, jaký byl. Což je pochopitelně past, protože festivaly už stejné být prostě nemohou.“ Jaké tedy budou? A jak se promění celá kinematografie?

Odpovědi se pokoušejí s vědomím všech nejistot a neznámých formulovat kinaři, distributoři, organizátoři festivalů, producenti a tvůrci, které jsme oslovili do ankety Film a pandemie. Je jasné, že kinematografie má za sebou – stejně jako celá společnost – rok, jaký nikdy nezažila. Zkušenosti a pohledy jednotlivých osobností se různí, ale dohromady dávají plastický obraz otřeseného oboru, jenž hledá nové cesty i pevnou půdu pod nohama, sžívá se s vědomím, že, slovy Jiřího Flígla, „v současnosti pořád stále padáme, bez možnosti s tím cokoli dělat“, a zkouší promýšlet, co bude, až dopadne.

V jednom ohledu už ale zprávu o tom, jak dopadl rok 2020, máme. Vydala ji anketa o nejlepší filmy, která tradičně kraluje prvnímu číslu nového roku. Její pročítání patří k jedněm z mých radostí, protože mohu nakouknout do hlavy lidem, jejichž názor na filmy považuji za inspirativní. Přestože kina byla po většinu roku zavřená a řada filmů odložila svou premiéru – z posouvání Jamese Bonda už vznikl svébytný rituál a funguje jako barometr uvažování hollywoodských studií –, bylo i letos z čeho vybírat. Věřím, že pro sebe najdete nejednu diváckou inspiraci. Na konci časopisu si pak můžete poznamenat vlastní pětici nejlepších filmů. Prolistujete se k němu přes bohaté téma věnované Davidu Fincherovi, portrét nedávno zesnulého Karla Vachka od Petra Fischera nebo text jednoho z Vachkových prvních žáků Jana Gogoly ml. v rubrice Kamera-pero.

Ať vás Cinepur těší číst tak, jak nás těší ho pro vás připravovat.

Přečteno 1644x

Článek vyšel v časopise Cinepur #133, únor 2021.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Aktuální hodnocení článku
3.1 /9

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #141

#141

květen 2022



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY editorial

Místo nekrologu EZ / Co taky neminout z nového čísla

Film jako písek na pláži / Editorial 139

Editorial 138

Editorial 137

Editorial 136

Dobře, že o současném Česku točí alespoň Rumuni

Editorial 133: David Fincher

Editorial 132: Fantasy


DALŠÍ Z RUBRIKY

Španělský noir i Finchera nabídne Noir Film Festival

Top Gun: Maverick / Mentor, který nedokáže přestat být hrdinou

KVIFF: Co letos vidět ve Varech? 5 tipů Cinepuru

Hrát si s prázdným prostorem / Rozhovor s animátorem Michaëlem Dudokem de Wit

Ostrůvek náročného dokumentárního kina / Visions du Réel 2022

Editorial 141

Trojúhelník smutku: Na rozbouřených vlnách satiry

Osamění nelze utéct? / 75. festival v Cannes


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Místo nekrologu EZ / Co taky neminout z nového čísla

Film jako písek na pláži / Editorial 139

Editorial 137

Editorial 136

Dobře, že o současném Česku točí alespoň Rumuni


RUBRIKY

anketa (31) / český film (117) / český talent (37) / cinepur choice (33) / editorial (116) / fenomén (83) / festival (114) / flashback (14) / fragment (18) / glosa (243) / kamera-pero (13) / kauza (1) / kniha (131) / kritika (1095) / mimo kino (190) / novinka (817) / pojem (36) / portrét (49) / profil (99) / reflexe (27) / report (146) / rozhovor (183) / scénář (4) / soundtrack (85) / téma (1013) / televize (130) / událost týdne (286) / videohra (81) / web (44) / zoom (171)

Cinepur #133 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #133, únor 2021

Z obsahu tištěného čísla:

Velký strom a malá sekerka / Small Axe (Jiří Špičák, soundtrack)

Nejlepší filmy roku 2020 (Redakce, anketa)

Na konci je vždycky černá / Wojciech Smarzowski (Vojtěch Kočárník, Klára Kierzkowská, rozhovor)

Cannes jako akt a budoucnost filmových festivalů (Jakub Felcman, report)

Vachkova dokumentární revoluce (Petr Fischer, portrét)

V rytmu luxusu a úzkosti / Videoklipy Davida Finchera (Antonín Tesař, téma)

+ více...