Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Úvod k tématu: David Fincher

Úvod k tématu: David Fincher

téma: David Fincher / Lukáš Skupa / 17. 2. 2021

„Jsem jen tvrdě pracující adaptátor“, řekl o sobě David Fincher, jeden z nejzajímavějších režisérů současnosti, jehož filmy zpravidla dovedou přitáhnout i širší okruh publika. Ačkoli sám tvrdí, že je „v zásadě proti auteurismu“, nemálo motivů z jeho filmografie i biografie ho přibližuje tradičním představám o auterech. Fincher je režisérem bez filmového vzdělání, zato však s neblahou prvotní zkušeností s hollywoodskou produkcí. Trable kolem celovečerního debutu Vetřelec³ (1992) ho přiměly vydat se vlastní cestou s jasnými uměleckými vizemi a pověstným perfekcionismem. Stejně tak se jeho celým dílem prolínají rozpoznatelná znamení – ať už jde o opakující se témata, inklinaci ke konkrétním žánrům, prvky intertextuality, virtuózní práci s kamerou či obecně silný vztah k technickým aspektům filmové tvorby.

Fincher však zároveň nepatří mezi autory typu Quentina Tarantina, který si svou image vědomě pěstuje (více viz téma věnované Tarantinovi v Cinepuru číslo 124). Statusu „režisérské celebrity“ se naopak vyhýbá, dělat rozhovory ho příliš netěší a ve svých prohlášeních již nejednou popřel nebo rozostřil připisovanou auteurskou pozici. Téma čísla nicméně dokládá, že Finchera lze spojovat minimálně s typickým „režijním stylem“, díky němuž ho přijímají za „svého autora“ i diváci, kteří o filmovém auteurství nemají jinak ani potuchy. Základní obrysy Fincherova stylu ostatně shrnuje hned úvodní text Petry Chaloupkové a další příspěvky pak z různých hledisek rozebírají režisérova díla ze všech fází jeho kariéry.

Podle některých názorů se Fincherův styl začal vyvíjet už v osmdesátých letech, kdy budoucí úspěšný režisér natáčel videoklipy pro Madonnu, Stinga nebo Aerosmith. Poetiku jeho videí včetně přesahů do pozdější tvorby představuje text Antonína Tesaře. Téměř kompletní Fincherovu filmografii obsáhne následující článek Jany Bébarové, která se zaměřila na konstrukci hrdinek ve Fincherových dílech, jež z většiny odpovídají stereotypizaci ženských figur v mainstreamové produkci. K divácké recepci Fincherovy tvorby se obrací text Martina Svobody o rozporuplném vnímání obrazu maskulinity v Klubu rváčů (1999) a o hranici mezi „správnou“ a „špatnou“ identifikací s postavou Tylera Durdena.

Trojicí snímků Sedm (1995), Zodiac (2007) a Zmizelá (2014) se ve svém textu zabývá Janis Prášil, který v nich hledá souvislosti týkající se Fincherovy reprezentace zla. Téma zakončuje příspěvek Martina Šrajera reflektující režisérův nejnovější počin Mank (2020). Na rozdíl od jeho předchozích titulů sice nevzbudil srovnatelný zájem či nadšení, ale při hlubším pohledu dokonale zapadá do Fincherova prozatímního uměleckého profilu.

Přečteno 1899x

Článek vyšel v časopise Cinepur #133, únor 2021.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Aktuální hodnocení článku
1.7 /6

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #146

#146

duben 2023



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY téma

True Crime / Úvod

Úvod k tématu Blízký východ

#142 Adaptace / Úvod k tématu

Extrémní kinematografie - úvod k tématu

Úvod do Wese Andersona

Současná česká animace po velkém nadechnutí

Úvod k tématu: Film a ekologie

Úvod k tématu: Česká detektivka


DALŠÍ Z RUBRIKY

Editorial 146 / Výbuchy v českém filmu

Kalvárie / Když láska bolí

Inscryption / Labyrint herního světa a ráj karet

Jak se vaří zápletka / Makanai: Jak se vaří pro maiko

Pinocchio Guillerma del Tora / Fekální pochod proti fašismu

Dobývání marnosti / Kreativní destrukce Wernera Herzoga

Tár / Kyborgův životopis

Modrý kaftan / Hedvábný plášť bez ornamentů


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

True Crime / Úvod

Úvod k tématu Blízký východ

#142 Adaptace / Úvod k tématu

Extrémní kinematografie - úvod k tématu

Úvod do Wese Andersona


RUBRIKY

anketa (33) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (121) / fenomén (83) / festival (117) / flashback (19) / fragment (18) / glosa (244) / kamera-pero (18) / kauza (1) / kniha (134) / kritika (1126) / mimo kino (194) / novinka (829) / pojem (36) / portrét (54) / profil (101) / reflexe (27) / report (152) / rozhovor (187) / scénář (4) / soundtrack (90) / téma (1042) / televize (140) / událost týdne (294) / videohra (85) / web (46) / zoom (174)

Cinepur #133 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #133, únor 2021

Z obsahu tištěného čísla:

Všechny vidlákovy světa i ten můj / Americká elegie (Jarmila Křenková, kritika)

Velký strom a malá sekerka / Small Axe (Jiří Špičák, soundtrack)

Anatomie českého pidimužíka / Adam Martinec (Vítězslav Chovanec, profil)

Muži, kteří nenávidí ženy / Hrdinky filmových maskulinních světů Davida Finchera (Jana Bébarová, téma)

Monarchie s vadami na kráse / Koruna (Šárka Gmiterková, televize)

Místo snění / Podivnosti, na které nezapomenete (Jana Bébarová, kniha)

+ více...