Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Noci v úplňku / Utopická časovost Erica Rohmera

flashback / Ondřej Pavlík / 29. 7. 2021

Noci v úplňku (1984) patří mezi ty filmy Erica Rohmera, které z perspektivy dnešního českého diváka nevyhlížejí jen jako autentická dramata o přelétavých romancích a problémech prvního světa, ale také jako čarovné průhledy do zcela odlišné, nikdy nedostupné časoprostorové dimenze. Jednak setrvalá kulturní propast způsobuje, že sebemenší banalita pronesená kultivovanou francouzštinou může znít jako vznešená věta z filozofického sborníku, případně jako nejvášnivější vyznání lásky. Na rozdíl od neorealistických děl z chudinských poměrů navíc Rohmerovi hrdinové netrpí materiálním nedostatkem, ba naopak, občas se potýkají s přebytkem. Třeba jako protagonistka Nocí v úplňku, která si s platem elévky v designerské agentuře může dovolit vydržovat dva pařížské apartmány. Což, viděno prizmatem současné bytové krize, skutečně působí jako zcela vyfantazírovaná představa. Také proto, že jsou obvykle hmotně zajištěné, mají Rohmerovy postavy čas hloubavě řešit samy sebe a svoje vztahy dlouze probírat s ostatními. Jak k tomu trefně poznamenal jeden z herců brněnského HaDivadla při nedávné společné diskusi nad Rohmerovou tvorbou: „Ty filmy jsou téměř utopické, protože jsou o lidech, kteří své vztahové problémy dokážou vždy natolik důkladně reflektovat a dopodrobna si je vyříkat, že jsou vlastně ukázkou toho, jak by taková komunikace měla ideálně vypadat.“ Je to samozřejmě po paměti parafrázovaná citace, nicméně zachycuje jádro sdělení, které mi zásadně přerámovalo pohled na Rohmerovy filmy. Co když tedy Rohmerovy filmy nejsou úplně tak realistické, jak se o nich běžně uvažuje?

Tento článek není k dispozici online. Můžete si jej přečíst v tištěném čísle Cinepuru.

Cinepur #136

Článek vyšel v časopise Cinepur #136, srpen 2021.

V tomto čísle mimo jiné najdete... Jak se mrtví naučili žít / Duše (Filip Šula, kritika) • Vlastenectví za časů Putina / Filmy Kirilla Serebrennikova (Janis Prášil, téma) • Překračovat hranice / Damián Vondrášek (Jana Koutná, profil) • Dělat si z filmů domov / Camp a klasický Hollywood (Antonín Tesař, fenomén) • Gruzínská nová vlna / Film jako společenská terapie (Lukáš Skupa, téma) • Na rozcestí / Vzlety a pády současného ukrajinského filmu (Kamila Dolotina, téma) • a další.

Obsah čísla / Koupit

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #144

#144

prosinec 2022



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY

144 Editorial

Candyman. Candyman. Candyman. Candyman… Candyman Candyman

Životopis ve čtyřech aktech / Portrét Nagisa Óšima

Blondýnka / Páni mají raději oběti

Rimini / 41⁄2

Úvod k tématu Devadesátky

R.N.M. / Člověk člověku medvědem

Znamení doby / Kolaps a apokalypsa v kinematografii devadesátých let


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Pro a proti - Francouzská depeše / Výprava na souostroví Novinařina

Modernistický vztahový test / Zrcadla ve tmě

Blízká setkání tří živočišných druhů / Gunda

Návštěva muzea lásky / Undine

KVIFF: Zpráva o novém filmu Václava Kadrnky


RUBRIKY

anketa (32) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (119) / fenomén (83) / festival (117) / flashback (17) / fragment (18) / glosa (243) / kamera-pero (16) / kauza (1) / kniha (132) / kritika (1116) / mimo kino (192) / novinka (825) / pojem (36) / portrét (52) / profil (100) / reflexe (27) / report (150) / rozhovor (187) / scénář (4) / soundtrack (88) / téma (1029) / televize (138) / událost týdne (291) / videohra (83) / web (46) / zoom (174)