Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Dělat si z filmů domov / Camp a klasický Hollywood

fenomén / Antonín Tesař / 29. 7. 2021

Pojem camp je dnes spojený především se slavným esejem Susan Sontag Poznámky o fenoménu camp z roku 1964. Už v něm autorka zhusta odkazuje na filmy a osobnosti klasického Hollywoodu – plejádu ženských hereckých hvězd jako Greta Garbo, Jayne Mansfield nebo Bette Davis, tvůrce typu Busbyho Berkeleye či Josefa von Sternberga, případně konkrétní filmy King Kong (1933), Útěk z ráje (Trouble in Paradise, 1932) či Maltézský sokol (Malthese Falcon, 1941). V lecčems záměrně vágní a mlžící charakteristiky této „vnímavosti“ byly od té doby mnohokrát revidovány a samotný pojem campu za půlstoletí od vzniku jejího textu několikrát výrazně proměnil kontext. Klasický Hollywood ale zůstává jedním z hlavních zdrojů, kam si autoři textů o campu chodí pro konkrétní příklady této estetiky. I když různá pojetí campu mohou mít spolu vlastně jen málo společného, na téhle referenci jako by se většina interpretů shodla. Hollywood přitom s campem není spjatý nijak esenciálně a už vůbec ne historicky – samotný pojem camp totiž ve dvacátých až padesátých letech minulého století koloval jen v hodně okrajových kruzích. Pro praxi campu je dokonce naopak důležité, že si hollywoodskou produkci přivlastňuje tvůrčím způsobem, který přikládá starým filmům nové důrazy specificky a ne právě snadno zachytitelně.

Tento článek není k dispozici online. Můžete si jej přečíst v tištěném čísle Cinepuru.

Cinepur #136

Článek vyšel v časopise Cinepur #136, srpen 2021.

V tomto čísle mimo jiné najdete... Kolotoč nádherných traumat / Strangeland (Ondřej Trhoň, Barbora Tauerová, videohra) • Editorial 136 (Jindřiška Bláhová, editorial) • Dělat si z filmů domov / Camp a klasický Hollywood (Antonín Tesař, fenomén) • Homo sapiens digitalis / Neozoon (Petra Chaloupková, mimo kino) • Znásilnění, pomsta a žvýkačka / Nadějná mladá žena (Dan Krátký, kritika) • Vydolovat dobrý příběh / Nová šichta (Martin Šrajer, kritika) • a další.

Obsah čísla / Koupit

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #141

#141

květen 2022



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY fenomén

Mýtus extrémních hororů v současné kinematografii

Blaxploitation jako paralelní kultura / Paradoxy a mnohoznačnosti jedné filmové kategorie

Věčnost, co láká / Karel Gott ve filmu

Jan Němec o scénáři, látce a dramaturgii / Autorský film je nesmysl

Hořící mramor / Pomník Palachovi a normalizace

Loutka musí zůstat loutkou / Jiří Trnka a varianty pojetí filmové loutky

Umazal jsem si bílý ocásek / aneb Emblémy Sherlocka Holmese

Maďarský modernistický film 60. let


DALŠÍ Z RUBRIKY

Španělský noir i Finchera nabídne Noir Film Festival

Top Gun: Maverick / Mentor, který nedokáže přestat být hrdinou

KVIFF: Co letos vidět ve Varech? 5 tipů Cinepuru

Hrát si s prázdným prostorem / Rozhovor s animátorem Michaëlem Dudokem de Wit

Ostrůvek náročného dokumentárního kina / Visions du Réel 2022

Editorial 141

Trojúhelník smutku: Na rozbouřených vlnách satiry

Osamění nelze utéct? / 75. festival v Cannes


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Strýček Júsuke na zadním sedadle / Drive My Car

Pro a proti - Francouzská depeše / Wes Anderson a kapustňáci

Hlediště jsou ti druzí / Annette

Korejští filmaři dobývají vesmír / Čističi vesmíru

Losing Control / Control


RUBRIKY

anketa (31) / český film (117) / český talent (37) / cinepur choice (33) / editorial (116) / fenomén (83) / festival (114) / flashback (14) / fragment (18) / glosa (243) / kamera-pero (13) / kauza (1) / kniha (131) / kritika (1095) / mimo kino (190) / novinka (817) / pojem (36) / portrét (49) / profil (99) / reflexe (27) / report (146) / rozhovor (183) / scénář (4) / soundtrack (85) / téma (1013) / televize (130) / událost týdne (286) / videohra (81) / web (44) / zoom (171)