Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Editorial 138

Editorial 138

editorial / Redakce / 6. 12. 2021

V jednom z předchozích editorialů jsem psala o tom, jak se jméno Bond na zadní obálce Cinepuru stalo symbolem nevyzpytatelnosti a jisté nepředvídatelnosti „výroby“ filmového časopisu během pandemie. V přímé závislosti na nevyzpytatelnosti a turbulencích, které postihly filmovou distribuci. V jednu chvíli jsme jej uvedli s otazníkem, protože nebylo jasné, jestli mu budeme téma čísla nakonec skutečně věnovat. Plánovali jsme jej v návaznosti na premiéru nejnovější bondovky Není čas zemřít. Ta se ale několikrát odkládala a téma Bond tak plulo dramaturgickým plánem roku 2021. Bond nakonec premiérově zakotvil na konci září a jeho jméno se ze zadní obálky přesunulo dopředu jako poslední letošní téma.

Přiznávám se, že mám z takového finále roku jednoduše obyčejnou radost. Radost šéfredaktorky, že se podařilo dát dohromady soubor rozmanitých a výborných textů mapujících Bonda ze všech možných, a často nečekaných úhlů. Včetně rozdílů mezi literární a filmovou verzí Goldfingera, vztahu Bonda a smrti či smrtelnosti nebo jeho (ne)přijetí v komunistickém Československu. Je tu ale radost i čistě cinefilní, filmově-láskyplná, plynoucí z mého vlastního dlouhodobého zájmu o Bonda jako kinematografický fenomén a zdroj divácké slasti. Ráda bych jen ujasnila, že tu nemluvím o Danielu Craigovi, posledním představiteli agenta 007, vynořujícím se jako intertextuální Venuše z mořských vln…

Nejen Bondem ale živ je filmový časopis. Fenomén jsme tentokrát zacílili na jiný výrazný letošní velkofilm – Dunu. Verze/vize kanadského režiséra Denise Villeneuva se podle mnohých svojí impozantní velkolepostí nejvíc přiblížila podstatě zdánlivě nezfilmovatelné knižní předlohy Franka Herberta. Antonín Tesař se věnuje všem filmovým a televizním adaptacím „vzpurné“ knihy a tomu, proč jejich autoři narazili a jaký je možný klíč k jejímu audiovizuálnímu pojetí. Duně je věnovaná i rubrika soundtrack. „Ambientní kompozice s velkorysou stopáží (některé skladby mají až k patnácti minutám) se hodí i jako pozadí k četbě původní Herbertovy knihy. Zimmer tak jako by se tímhle gestem vracel k samotné podstatě,“ píše Jiří Špičák. Přinášíme i reflexi moderní verze „bergmanovského“ seriálu Scény z manželského života, v níž Jarmila Křenková píše o ne úplně šťastných vztahových cestách, z nichž volíme celý život: samotu, nebo riziko zranění od druhého, jež může být fatální. Končím s vědomím, že u textů v Cinepuru žádné rizikové volby nehrozí, všechny stojí za to.

Přečteno 1491x

Článek vyšel v časopise Cinepur #138, prosinec 2021.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Zatím nikdo nehodnotil.

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #145

#145

únor 2023



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY editorial

Nejlepší letošní seriál a kouzlo redakčního brainstormingu

Kouzlo filmových manifestů / Editorial #142

Místo nekrologu EZ / Co taky neminout z nového čísla

Film jako písek na pláži / Editorial 139

Editorial 138

Editorial 137

Editorial 136

Dobře, že o současném Česku točí alespoň Rumuni


DALŠÍ Z RUBRIKY

Od všeho trochu moc najednou / Všechno, všude, najednou

Momentální fascinace a králičí nory / Editorial 145

Australská kriminální historie Justina Kurzela

Mezi konceptem a zvnitřněním aneb Jak zdokumentovat masakr

Temným lesem do hlubin / Noirové vraždy v současných severských seriálech

Místo zločinu Česko / Televizní podoby true crime

True Crime / Úvod

True crime / Fascinace zločinem jako součást zábavy


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Nový CINEPUR s tématem True Crime

Anketa / Nejlepší filmy roku 2022

Berlinale uvede animovaný film studenta FAMU

Mezipatra zkouší Prolomit ledy

15. Juniorfest - 4. - 10. 11. 2022


RUBRIKY

anketa (33) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (120) / fenomén (83) / festival (117) / flashback (18) / fragment (18) / glosa (244) / kamera-pero (17) / kauza (1) / kniha (133) / kritika (1122) / mimo kino (193) / novinka (825) / pojem (36) / portrét (53) / profil (100) / reflexe (27) / report (150) / rozhovor (187) / scénář (4) / soundtrack (89) / téma (1035) / televize (139) / událost týdne (292) / videohra (84) / web (46) / zoom (174)

Cinepur #138 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #138, prosinec 2021

Z obsahu tištěného čísla:

Boj s dinosaury / Bond girls na pomezí mužské fantazie a emancipace (Petra Chaloupková, téma)

Editorial 138 (Redakce, editorial)

Švy nezhojených ran / Quo vadis, Aida? (Kamila Dolotina, kritika)

Modernistický vztahový test / Zrcadla ve tmě (Ondřej Pavlík, kritika)

Adéla Komrzý / Odvaha odkrývat chyby v systému (Jana Koutná, profil)

Filmové děti Duny / Filmové a televizní adaptace vzpurné knihy (Antonín Tesař, fenomén)

+ více...