Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Editorial 138
editorial / Redakce / 6. 12. 2021
V jednom z předchozích editorialů jsem psala o tom, jak se jméno Bond na zadní obálce Cinepuru stalo symbolem nevyzpytatelnosti a jisté nepředvídatelnosti „výroby“ filmového časopisu během pandemie. V přímé závislosti na nevyzpytatelnosti a turbulencích, které postihly filmovou distribuci. V jednu chvíli jsme jej uvedli s otazníkem, protože nebylo jasné, jestli mu budeme téma čísla nakonec skutečně věnovat. Plánovali jsme jej v návaznosti na premiéru nejnovější bondovky Není čas zemřít. Ta se ale několikrát odkládala a téma Bond tak plulo dramaturgickým plánem roku 2021. Bond nakonec premiérově zakotvil na konci září a jeho jméno se ze zadní obálky přesunulo dopředu jako poslední letošní téma.
Přiznávám se, že mám z takového finále roku jednoduše obyčejnou radost. Radost šéfredaktorky, že se podařilo dát dohromady soubor rozmanitých a výborných textů mapujících Bonda ze všech možných, a často nečekaných úhlů. Včetně rozdílů mezi literární a filmovou verzí Goldfingera, vztahu Bonda a smrti či smrtelnosti nebo jeho (ne)přijetí v komunistickém Československu. Je tu ale radost i čistě cinefilní, filmově-láskyplná, plynoucí z mého vlastního dlouhodobého zájmu o Bonda jako kinematografický fenomén a zdroj divácké slasti. Ráda bych jen ujasnila, že tu nemluvím o Danielu Craigovi, posledním představiteli agenta 007, vynořujícím se jako intertextuální Venuše z mořských vln…
Nejen Bondem ale živ je filmový časopis. Fenomén jsme tentokrát zacílili na jiný výrazný letošní velkofilm – Dunu. Verze/vize kanadského režiséra Denise Villeneuva se podle mnohých svojí impozantní velkolepostí nejvíc přiblížila podstatě zdánlivě nezfilmovatelné knižní předlohy Franka Herberta. Antonín Tesař se věnuje všem filmovým a televizním adaptacím „vzpurné“ knihy a tomu, proč jejich autoři narazili a jaký je možný klíč k jejímu audiovizuálnímu pojetí. Duně je věnovaná i rubrika soundtrack. „Ambientní kompozice s velkorysou stopáží (některé skladby mají až k patnácti minutám) se hodí i jako pozadí k četbě původní Herbertovy knihy. Zimmer tak jako by se tímhle gestem vracel k samotné podstatě,“ píše Jiří Špičák. Přinášíme i reflexi moderní verze „bergmanovského“ seriálu Scény z manželského života, v níž Jarmila Křenková píše o ne úplně šťastných vztahových cestách, z nichž volíme celý život: samotu, nebo riziko zranění od druhého, jež může být fatální. Končím s vědomím, že u textů v Cinepuru žádné rizikové volby nehrozí, všechny stojí za to.
Přečteno 1047x
Článek vyšel v časopise Cinepur #138, prosinec 2021.
Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.
Ohodnoťte článek
Zatím nikdo nehodnotil.
Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.
DALŠÍ ČLÁNKY
DALŠÍ Z RUBRIKY editorial
Místo nekrologu EZ / Co taky neminout z nového čísla
Film jako písek na pláži / Editorial 139
DALŠÍ Z RUBRIKY
Kouzlo filmových manifestů / Editorial #142
Absurdní komedie z amerického Jihu / Moudrá krev Johna Hustona
Spontánní vynalézání filmu / Šindži Sómai
Nebeský běh přes překážky o vlastní duši / Neon White
Říkanky posedlého batolete / The Baby
Archiv pohyblivého obrazu / Mimo kino
Od všeho trochu moc najednou / Všechno, všude, najednou
Radši nechat svět shořet, než jít na terapii / Kdyby radši hořelo
POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA
Klasiku z pětatřicítky i české novinky uvede FIFELI
10. Noir Film Festival už 17.8.
Snímek Terezy Nvotové Světlonoc zvítězil v Locarnu
RUBRIKY
anketa (31) / český film (117) / český talent (38) / cinepur choice (33) / editorial (117) / fenomén (83) / festival (115) / flashback (15) / fragment (18) / glosa (243) / kamera-pero (14) / kauza (1) / kniha (131) / kritika (1101) / mimo kino (191) / novinka (818) / pojem (36) / portrét (50) / profil (100) / reflexe (27) / report (148) / rozhovor (183) / scénář (4) / soundtrack (86) / téma (1018) / televize (131) / událost týdne (286) / videohra (82) / web (44) / zoom (172)
Tento článek vyšel v časopise Cinepur #138, prosinec 2021
Z obsahu tištěného čísla:
Písčitý sen Hanse Zimmera (Jiří Špičák, soundtrack)
Úvod k tématu: Bond (Lukáš Skupa, téma)
Divadlo, kam se podíváš / Titan (Tomáš Gruntorád, kritika)
Kolébky a hroby / Paralelní matky (Alžběta Novotná, kritika)
Pro a proti - Francouzská depeše / Wes Anderson a kapustňáci (Antonín Tesař, kritika)
Můj dům, moje peklo / Scény z manželského života (Jarmila Křenková, televize)