Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Telepatické masařky ve švýcarské Transylvánii

flashback / Antonín Tesař / 18. 2. 2022

Žádný jiný film Daria Argenta nevyvolává tak protichůdné reakce jako Phenomena z roku 1985. Občas narazíme na troufalý názor, že jde o poslední opravdu mistrovské dílo italského režiséra. Stejně často se ale objevuje úplně opačný pohled, podle nějž naopak právě jím začíná Argentův tvůrčí úpadek. Nikoho by ale nenapadlo tvrdit, že Phenomena je v jeho filmografii nevýrazný počin. O filmu, kde mladá studentka dívčí školy ve „švýcarské Transylvánii“ stíhá tajuplného zabijáka prostřednictvím nočních náměsíčnických výprav, telepatické komunikace s hmyzem a ochočeného šimpanze vyzbrojeného břitvou, se ostatně něco podobného dá prohlásit jen stěží. Phenomena je každopádně zlomové dílo Argentovy kariéry, ať už ho ceníme spíš s kladným nebo záporným znaménkem. A právě díky tomu je i na poměry mistra imaginativního hororu plné výstředností a extrémů.

Tento článek není k dispozici online. Můžete si jej přečíst v tištěném čísle Cinepuru.

Cinepur #139

Článek vyšel v časopise Cinepur #139, únor 2022.

V tomto čísle mimo jiné najdete... Upřímnost je hlavní, scénář podružný / Rozhovor s režisérem Carlosem Reygadasem (David Čeněk, rozhovor) • Rorschachův temný rytíř (Antonín Tesař, kniha) • Film jako písek na pláži (Jindřiška Bláhová, editorial) • Rok sedmiček / Filmová distribuce 2021 (Aleš Danielis, glosa) • Proč nejsou české filmy na světové úrovni? / Úvaha nad production designem (Viktor Tauš, Jan Kadlec, kamera-pero) • Omezení jsou součástí motivace / Rozhovor s režisérem Mikem Leighem (Lucia Vendráková, rozhovor) • a další.

Obsah čísla / Koupit

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #144

#144

prosinec 2022



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY

144 Editorial

Candyman. Candyman. Candyman. Candyman… Candyman Candyman

Životopis ve čtyřech aktech / Portrét Nagisa Óšima

Blondýnka / Páni mají raději oběti

Rimini / 41⁄2

Úvod k tématu Devadesátky

R.N.M. / Člověk člověku medvědem

Znamení doby / Kolaps a apokalypsa v kinematografii devadesátých let


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Strýček Júsuke na zadním sedadle / Drive My Car

Pro a proti - Francouzská depeše / Wes Anderson a kapustňáci

Hlediště jsou ti druzí / Annette

Korejští filmaři dobývají vesmír / Čističi vesmíru

Losing Control / Control


RUBRIKY

anketa (32) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (119) / fenomén (83) / festival (117) / flashback (17) / fragment (18) / glosa (243) / kamera-pero (16) / kauza (1) / kniha (132) / kritika (1116) / mimo kino (192) / novinka (825) / pojem (36) / portrét (52) / profil (100) / reflexe (27) / report (150) / rozhovor (187) / scénář (4) / soundtrack (88) / téma (1029) / televize (138) / událost týdne (291) / videohra (83) / web (46) / zoom (174)