Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Úvod do Wese Andersona
téma: Wes Anderson / Lukáš Skupa / 12. 4. 2022 / komentáře (1)
V roce 1992 natočil tehdy třiadvacetiletý cinefil na šestnáctimilimetrový materiál krátký černobílý snímek Bottle Rocket, který byl posléze s úspěchem uveden na festivalu v Sundance. Jeho autor zanedlouho dostal příležitost realizovat stejnou látku jako svůj celovečerní debut, a to rovnou pod záštitou Columbia Pictures. Filmem Grázlové (1996) tak začala profesionální dráha Wese Andersona, jenž se s přibývajícími snímky zařadil k nejuznávanějším americkým režisérům a zároveň k nejoblíbenějším filmovým auteurům v klasickém slova smyslu. V očích kritiků a fanoušků je právě tím tvůrcem, který do filmů otiskuje vlastní osobnost a zájmy a jehož „rukopis“ lze ihned spolehlivě rozeznat – ať už skrze vizuální charakteristiku s důrazem na mizanscénu nebo opakující se témata vázaná na vztahy rodičů a dětí či postavy svérázných outsiderů.
Svérázným „filmovým outsiderem“ je ovšem i sám Anderson. Nepodléhá vnějším trendům ani moderním technologiím, kterými by jiní chtěli své filmy udělat ještě hezčí a dokonalejší. Naopak inklinuje k tradičním, z pohledu jiných zastaralým technikám natáčení a v historii nachází i svou inspiraci. V jeho dílech od počátku nalezneme odkazy třeba na francouzskou novou vlnu či slavné auteury jako Orson Welles, Federico Fellini nebo Satjádžit Ráj. V počátcích Andersonovy kariéry však leží i kořeny jeho zvláštní pozice na pomezí nezávislé a mainstreamové kinematografie. Mnozí Andersona považují za typický příklad nezávislého filmaře, jehož styl se vzpírá komerční tvorbě, jenž uvádí svá díla na prestižních festivalech a svou jedinečnou poetikou ovlivňuje další nezávislé tvůrce. V porovnání s nimi však jeho filmy vždy měly nadstandardní produkční zázemí – od počátku je financovala studia z kategorie „majors“, což také umožňovalo rozvinout andersonovsky perfekcionistický styl. V tomto smyslu může Anderson podněcovat i debaty, co vlastně znamená nezávislá kinematografie.
Jednotlivým filmům Wese Andersona jsme v Cinepuru vždy věnovali dostatek pozornosti v recenzích, novinkách i souhrnnějších článcích. Téma jsme proto pojali jako možnost reflektovat jeho dosavadní tvorbu komplexněji. Texty se více než na samostatné snímky soustřeďují na vybrané klíčové tendence, jež lze v Andersonově filmografii vypozorovat z perspektivy dlouhodobějšího vývoje. Hned první dva příspěvky představují dva rozdílné názorové přístupy k Andersonově tvorbě. V prvním z nich se Tomáš Stejskal ohlíží za více než dvacetiletou režisérovou kariérou a naznačuje, jak se jeho smutní hrdinové postupně ztrácejí v „panoptiku pro cinefily“. Ondřej Pavlík se ve svém textu zamýšlí nad převažujícími a stereotypními interpretacemi Andersonových filmů a nabízí odlišný typ výkladu, podle nějž tyto snímky otevírají nový pohled (nejen) na svět umění.
Následující texty pak z různých hledisek rozebírají Andersonův „rukopis“. Martin Svoboda se věnuje filmu Život pod vodou (2004) a s odstupem vystihuje jeho mimořádné postavení v režisérově tvorbě, v souvislosti s jeho typickými motivy a hrdiny. Natalia Kozáková se zabývá vztahem Wese Andersona k animaci. Nikoli pouze v úzkém zaměření na jeho animované snímky, ale především ve smyslu stále zřetelnějšího pronikání principů animace do jeho hraných filmů. Závěrečný text Matěje Hrudičky přibližuje Andersonovy reklamy, jež tvoří pozoruhodnou – ačkoli v reflexích mnohdy opomíjenou – součást jeho díla. Ani tyto spoty nenechají všechny zasvěcené na pochybách, kdo je jejich autorem.
Přečteno 1723x
Článek vyšel v časopise Cinepur #140, duben 2022.
Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.
Ohodnoťte článek
Aktuální hodnocení článku
2 /4
Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.
DALŠÍ ČLÁNKY
DALŠÍ Z RUBRIKY téma
Extrémní kinematografie - úvod k tématu
Současná česká animace po velkém nadechnutí
Úvod k tématu: Film a ekologie
Úvod k tématu: Česká detektivka
Z bodu nula na západ od Bukurešti / Vznik a vývoj rumunské nové vlny
DALŠÍ Z RUBRIKY
Od všeho trochu moc najednou / Všechno, všude, najednou
Momentální fascinace a králičí nory / Editorial 145
Australská kriminální historie Justina Kurzela
Mezi konceptem a zvnitřněním aneb Jak zdokumentovat masakr
Temným lesem do hlubin / Noirové vraždy v současných severských seriálech
POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA
Extrémní kinematografie - úvod k tématu
RUBRIKY
anketa (33) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (120) / fenomén (83) / festival (117) / flashback (18) / fragment (18) / glosa (244) / kamera-pero (17) / kauza (1) / kniha (133) / kritika (1122) / mimo kino (193) / novinka (825) / pojem (36) / portrét (53) / profil (100) / reflexe (27) / report (150) / rozhovor (187) / scénář (4) / soundtrack (89) / téma (1035) / televize (139) / událost týdne (292) / videohra (84) / web (46) / zoom (174)
Tento článek vyšel v časopise Cinepur #140, duben 2022
Z obsahu tištěného čísla:
Hybridní svět mistra iluzí / Prvky animace v tvorbě Wese Andersona (Natalia Kozáková, téma)
Pro pár příkladů navíc / Fenomén italský western (Antonín Tesař, kniha)
Pastelová nostalgie z Murakamiho jazzového baru (Jiří Špičák, soundtrack)
Strýček Júsuke na zadním sedadle / Drive My Car (Antonín Tesař, kritika)
Strýček Júsuke na zadním sedadle / Drive My Car (Antonín Tesař, kritika)
Nové řecké filmy nejsou ničím divné / Rozhovor s režisérem Christosem Nikouem (Natalia Kozáková, rozhovor)