Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Top Gun: Maverick / Mentor, který nedokáže přestat být hrdinou

Top Gun: Maverick / Mentor, který nedokáže přestat být hrdinou

kritika / Filip Šula / 5. 7. 2022 / komentáře (8)

Návraty oblíbených filmových postav po letech nejsou z historického hlediska nic neobvyklého, podobně jako návraty velkých filmových franšíz, které spojují vlastní vyprávěcí tradice se současnými trendy. Podobně jako v případě filmů Indiana Jones a Království křišťálové lebky, Star Wars: Síla se probouzí, Blade Runner 2049 či Logan, jejichž tvůrci s tímto motivem pracovali, i Top Gun: Maverick následuje podobnou formuli. Pokračování hitu roku 1986 uvádí starého hrdinu do stejných situací a nové perspektivy, dává novým divákům i věrným fanouškům prvního Top Gun zakusit vzrušení z dynamických vzdušných peripetií a pohrává si s motivem „předávání štafety.“

Top Gun: Maverick přivádí zpět na scénu špičkového stíhacího letce Petea Mitchella alias Mavericka, jenž musí vycvičit tým pilotů pro zdánlivě neuskutečnitelnou misi. Vyprávění přitom provádí stejnými vývojovými modely a situacemi, jako první film. Jen tentokrát staví hlavní postavu do jiné pozice, a nabízí tak jinou perspektivu. Původní Top Gun představoval určitou alegorii dospívání; Maverick se učil zodpovědnosti a práci v týmu, při osudové ztrátě parťáka zjistil, jak hořký může být život bojového pilota, poznal první lásku a s první ostrou bojovou akcí v závěru vstoupil do života. Příběh dospívání byl přitom rozprostřen na osnovu filmu o výcviku stíhacích pilotů. Byla to osnova s jasně určenými body obratu, které diváci dodnes poznávají jako klíčové momenty. Těmi nyní již „dospělý“ Maverick provází novou generaci pilotů, a z hrdiny, který dospívá, povýšil na rádce – postavu, jež umožňuje dospět jinému hrdinovi, který by se měl stát jeho nástupcem. S motivem rádce a nástupce je to ale u filmu Top Gun: Maverick o něco ošidnější.

Maverick tedy využívá téměř stejnou osnovu se stejnými body obratu jako první film. Tentokrát ale vnímáme totéž vyprávění z perspektivy staršího Mavericka, jenž vstupuje do pomyslné role rodiče či mentora. Mezi jeho svěřence jsou naopak rozděleny některé negativní aspekty jeho arogantního a rebelského mladšího já; jeden ze členů týmu má pověst bezohledného sobce, další se bouří proti jeho autoritě, jiný působí jako vyděděnec. Maverickův úkol je vytvořit z těchto aspektů kompaktní celek a zajistit jeho přežití. V mentorské roli provádí mladý tým dějovou osnovou prvního filmu a nad většinou situací má ze své pozice kontrolu. Nezřídka sám opakující se body do děje přivádí. A to včetně imerzivních vzdušných soubojů.

Dynamický střih udržuje diváckou pozornost střídáním letu stíhaček a tváří jejich pilotů. Průzory jejich kabin vidíme pohyb i při detailech na tvář, takže dojem dynamičnosti působí prakticky neustále. Veškerý pohyb přitom řídí Maverickovy akce – při výcviku, během variace na plážový volejbal a v klimaxu. Kromě pohybu Maverick přímo ovlivňuje tok vyprávění a nutí ostatní figury jednat a přizpůsobovat se jak situacím, tak potřebám vyprávění, dokud nepřevezme kauzalitu úplně a nestane se aktivním protagonistou sám o sobě.

Vedení týmu a organizace kauzality přináší vnitřní i vnější konflikty, které Maverick ve filmu prožívá a které rozvíjejí jeho vývoj současně s tím, jak se vyvíjí vyprávění. Jeho největší výzvou tentokrát není naplnit hlavní roli v příběhu a přizpůsobit se pravidlům subsvěta školených letců, ale nutnost úspěšně dovytvořit daný příběh a pravidla nastavit.

Jako ve velké části podobných filmových návratů i zde přechází hrdina prvního filmu do polohy rádce, který předává svou roli mladší postavě. V tomto případě je však rádce zároveň hlavním protagonistou, zatímco jeho svěřenci – jimž by měl předat štafetu – slouží jako kolektivní hrdina. Zatímco první Top Gun vyprávěl příběh outsidera, jenž se musí stát týmovým hráčem, druhý ukazuje celou skupinu outsiderů, kteří musí vytvořit tým. V klíčové části příběhu ale film trochu oslabí motiv kolektivního hrdiny a ustaví Mavericka jako hlavní postavu, která musí završit vyprávění, dokončit misi a dostát vlastnímu hrdinskému příběhu.

Film vyvolává u diváků očekávání, že Maverick předá štafetu některému z mladších hrdinů, protože jeho původně mentorská úloha to předurčuje. Ve skutečnosti se Maverick vrací po dříve vystavěné cestě zpět do role hrdiny. Top Gun: Maverick tak v podstatě zakončuje růst své hlavní postavy. Zatímco v prvním filmu dospíval a dokázal, že je schopnou osobností vykonávající hrdinské kousky, ve druhém předvedl, že k dospívání dokáže vést další postavy a stále vykonávat hrdinské kousky… a také řídit kauzalitu vlastního hrdinského příběhu.

Přečteno 646x

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Aktuální hodnocení článku
4.3 /3

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

Tom Cruise  (29.7.2022 08:35)

Já se na to ani nevydržím dívat a vy nad tím … (Žasnete) žhavé výstřely měly pravdu!

Nedá se to číst  (16.7.2022 02:52)

Tím líp, je to osobní!

Tom Cruise filozofující  (16.7.2022 02:50)

Jeden můj film – Valkýra… Občas si na něj vzpomenu a říkám si: "Radši takhle, než naopak" a pak dám a ješ že ě pak mě zahrne i nevýslovným obdiv k tomu člověku… Měl jsem velké štěstí..

Tom  (15.7.2022 10:38)

A tím bych svou recenzi na film, který jsem neviděl raději ukončil. Zároveň můžu potvrdit, že se jistí amatéři pokoušeli o pokračování, ale to asi nebude. Neuměli to natočit a už vůbec to nebudou umět sestříhat. Naštěstí. Adios a nashledanou u dalšího pokračování Mission Impossible, přátelé. Slibuji, že to tam nakonec zase dáme! Tom

Nadzvukový individualista  (15.7.2022 10:27)

A nepřítel zatím ze samého strachu ani neodstartoval…

Tom Cruise  (15.7.2022 10:25)

Také se velmi těším až to jednou uvidím………… (Supersonic Maverick)

Nejlepší  (15.7.2022 10:01)

Je takový film otevřít veřejnosti. Ať jsou konečně odhaleni praví hrdinové i praví viníci! Těším se na to.

Tom Cruise  (14.7.2022 03:14)

Stále ještě existují lidé, kteří si umí stát za svým názorem…

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #141

#141

květen 2022



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY kritika

V dark roomu s Jane Austen / Fire Island

Sex, celebrity a video / Pam & Tommy

KVIFF: Hádej, kdo zas přijde na večeři

Top Gun: Maverick / Mentor, který nedokáže přestat být hrdinou

KVIFF: Dějiny za dveřmi

KVIFF: Objímání stromů pro začátečníky

KVIFF: A co dále, Íáčku

The Tragedy of Macbeth - Král šedivý a znavený


DALŠÍ Z RUBRIKY

Španělský noir i Finchera nabídne Noir Film Festival

KVIFF: Co letos vidět ve Varech? 5 tipů Cinepuru

Hrát si s prázdným prostorem / Rozhovor s animátorem Michaëlem Dudokem de Wit

Ostrůvek náročného dokumentárního kina / Visions du Réel 2022

Editorial 141

Trojúhelník smutku: Na rozbouřených vlnách satiry

Osamění nelze utéct? / 75. festival v Cannes

Dům je černý: Radikální poezie ošklivosti


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Vyrůstání z osmdesátek / Boží ruka

Monumentální intimita Villeneuvovy Duny / Duna

Jak se mrtví naučili žít / Duše

Pohádka o osmdesátkách a Wonder Woman / Wonder Woman 1984


RUBRIKY

anketa (31) / český film (117) / český talent (37) / cinepur choice (33) / editorial (116) / fenomén (83) / festival (114) / flashback (14) / fragment (18) / glosa (243) / kamera-pero (13) / kauza (1) / kniha (131) / kritika (1095) / mimo kino (190) / novinka (817) / pojem (36) / portrét (49) / profil (99) / reflexe (27) / report (146) / rozhovor (183) / scénář (4) / soundtrack (85) / téma (1013) / televize (130) / událost týdne (286) / videohra (81) / web (44) / zoom (171)