Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

True Crime / Úvod

True Crime / Úvod

téma: True Crime / Lukáš Skupa / 21. 2. 2023

True crime představuje rozsáhlou žánrovou kategorii, jež se rozprostírá napříč různými médii. Vznikají televizní seriály, dokumentární i hrané filmy, literární díla, divadelní a rozhlasové dramatizace nebo podcasty. Jejich základním spojujícím motivem je rekonstrukce skutečného zločinu: známých i neznámých kriminálních případů, příběhů obětí, vrahů nebo justičních omylů, jež se doopravdy odehrály.

Pojmy „skutečnost“ či „pravda“, které tvoří součást názvu a na nichž spočívá celý koncept tohoto žánru, si přitom zasluhují reflexi z různých hledisek. Nejen nakolik přesvědčivě se s nimi vyrovnávají konkrétní díla a jejich autoři, ale i jak je vnímá publikum. Zatímco pro některé je true crime čirou zábavou, pro jiné jde o určitou formu „osvěty“. Kritiky a teoretiky zase zajímá, nakolik je skutečnost prezentovaná v těchto dílech skutečná, a z této perspektivy rozebírají typické projevy žánru: zatraktivnění reálných událostí, princip senzačnosti s cílem zapůsobit na divácké emoce, odlišování faktické pravdy od pravdy emocionální nebo od fantazie. S tím vším souvisejí také diskuse o recepci příslušných verzí „skutečnosti“, jež se často týkají soucítění či přímo ztotožňování publika s postavami zločinců.

True crime aktuálně přitahuje velkou pozornost, ačkoli to není v jeho dlouhé historii poprvé. Vyprávění o reálných zločinech mají svůj původ minimálně ve středověku, za novodobé ustavující dílo žánru bývá považován román Chladnokrevně (In Cold Blood) z roku 1966. V několika posledních letech však true crime nabírá nový dech právě v audiovizuálním prostředí. Na streamovacích platformách patří mnohdy k nejvýraznějším trendům, což dokládá popularita titulů Nevyjasněné zločiny Roberta Dursta (2015), Jak vyrobit vraha (2015–2018), Delhi Crime (2019–2022) nebo Monstrum – Příběh Jeffreyho Dahmera (2022). Kanál Investigation Discovery, zaměřený výhradně na true crime, se během několika let stal mezinárodně úspěšnou televizí a jistý rozmach zaznamenává žánr konečně i v českém prostředí. Téma se proto soustřeďuje na přítomnost true crime primárně v televizi, ale také v hrané a dokumentární kinematografii.

Úvodní text Milana Krumla seznamuje s historií žánru, zamýšlí se nad jeho zásadními skladebními prvky nebo nad příčinou jeho neutuchající obliby u diváků i producentů. Jana Čížkovská se soustřeďuje na true crime v současné severské televizní tvorbě, jež vyniká originálním autorským pojetím, díky němuž tituly jako Případ: Ponorka (2020) a Temné srdce (2022) sklízejí mezinárodní uznání. Jana Jedličková shrnuje podoby české televizní produkce s tematikou reálného zločinu, jejíž nejnovější počiny se pokoušejí reagovat na progresivnější zahraniční vzory. Siarhei Samusevich přibližuje tvorbu australského režiséra Justina Kurzela, jenž ve značné části vlastní filmografie odkrývá osudy „nechvalně proslulých“ osobností svojí rodné země. Janis Prášil zakončuje téma úvahou nad dokumentárními filmy o jonestownském masakru, přičemž neopomíjí ani snímek á-B-C-D-é-F-G-H-CH-í-JONESTOWN (2022), který měl nedávno distribuční premiéru.

Přečteno 447x

Článek vyšel v časopise Cinepur #145, únor 2023.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Zatím nikdo nehodnotil.

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #146

#146

duben 2023



DALŠÍ Z RUBRIKY téma

True Crime / Úvod

Úvod k tématu Blízký východ

#142 Adaptace / Úvod k tématu

Extrémní kinematografie - úvod k tématu

Úvod do Wese Andersona

Současná česká animace po velkém nadechnutí

Úvod k tématu: Film a ekologie

Úvod k tématu: Česká detektivka


DALŠÍ Z RUBRIKY

Editorial 146 / Výbuchy v českém filmu

Kalvárie / Když láska bolí

Inscryption / Labyrint herního světa a ráj karet

Jak se vaří zápletka / Makanai: Jak se vaří pro maiko

Pinocchio Guillerma del Tora / Fekální pochod proti fašismu

Dobývání marnosti / Kreativní destrukce Wernera Herzoga

Tár / Kyborgův životopis

Modrý kaftan / Hedvábný plášť bez ornamentů


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Úvod k tématu Blízký východ

#142 Adaptace / Úvod k tématu

Extrémní kinematografie - úvod k tématu

Úvod do Wese Andersona

Současná česká animace po velkém nadechnutí


RUBRIKY

anketa (33) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (121) / fenomén (83) / festival (117) / flashback (19) / fragment (18) / glosa (244) / kamera-pero (18) / kauza (1) / kniha (134) / kritika (1126) / mimo kino (194) / novinka (829) / pojem (36) / portrét (54) / profil (101) / reflexe (27) / report (152) / rozhovor (187) / scénář (4) / soundtrack (90) / téma (1042) / televize (140) / událost týdne (294) / videohra (85) / web (46) / zoom (174)

Cinepur #145 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #145, únor 2023

Z obsahu tištěného čísla:

Nevadí mi označení „ženský film“, vadí mi jeho konotace (Klára Vlasáková, kamera-pero)

Distribuce 2022 / Návrat k normálu? (Aleš Danielis, glosa)

Momentální fascinace a králičí nory / Editorial 145 (Antonín Tesař, editorial)

Nesmrtelnost fragmentů / IMMORTALITY (Ondřej Pavlík, videohra)

Místo zločinu Česko / Televizní podoby true crime (Jana Jedličková, téma)

Bílý lotos a renesance seriálové znělky (Aneta Martínková, soundtrack)

+ více...