Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Úvod / Téma: Filmová kritika

téma: Filmová kritika / Redakce

"Veškeré psaní je svinstvo." (Antonin Artaud)

Téma filmové kritiky jsme zvolili nejen proto, že nás – coby redakci filmového časopisu – otázka "jak psát o filmu" přirozeně neustále pronásleduje, ale především proto, že si myslíme, že jde o tematiku, jejíž otevření může být zajímavé a užitečné pro čtenáře. Právě oni by měli být vůči kritice ostražití a dobře vážit, kterého kritika a proč poslouchají, jelikož jinak se jim může stát, že jim nějaký pseudoodborník vydávající se za filmového kritika – a že jich v Česku máme – začne ne kultivovat, ale kazit vkus. Stejně jako jsou dobré a špatné filmy, existují také dobré a špatné kritiky a je jen na čtenáři, aby je rozlišil. Příklady, jak rozlišit a hodnotit různé typy kritického psaní, jak odhalit implicitní – a leckdy dosti pomýlené – ideje, na nichž jsou postaveny, naleznete v prvních článcích tématu, demonstrujících obecnější zamyšlení nad metodami kritiky na konkrétních příkladech známých českých kritiků. Dále v tématu naleznete speciální analýzu věnovanou tomu, jak fungují tuzemské filmové měsíčníky komerčního charakteru a kratší anketu mezi samotnými kritiky. Závěrečný dvojčlánek se pak dívá na kritiku ze vzdálenější, mj. i historické perspektivy a odhaluje, jaké skryté pragmatické cíle ji – možná – řídí. Dosti negativní postoj, který jsme zaujali k (nejen) české filmové kritice v duchu našeho oblíbeného redakčního hesla "Proti všem", nepovede snad ke zcela depresivnímu vyznění tématu (koneckonců je na dalších stranách i nemálo odlehčujících (sebe/ironických momentů), ale spíše, doufejme, otevře diskuzi nad rozebíranými otázkami – v příštím čísle rádi otiskneme případné reakce.

Přečteno 7904x

Článek vyšel v časopise Cinepur #31, prosinec 2003.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Aktuální hodnocení článku
2.5 /11

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #126

#126

prosinec 2019



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY téma

Úvod k tématu: Rumunská nová vlna

Úvod k tématu: Tarantino

Úvod k tématu: Současný český seriál

Úvod k tématu: Underground

Úvod k tématu: Autor ve 21. století

Úvod k tématu 120: Muž ve filmu

Úvod k tématu 119: FAMU

Úvod k tématu 118: Neonoir


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Na Slovensku vzniká autorský hororový film Matka noci

Darujte Cinepur pod stromeček

PAF Olomouc

Na Netflixu se rýsuje prequel k Čínské čtvrti. Je u toho Fincher

Festival francouzského filmu


RUBRIKY

anketa (24) / český film (86) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (121) / editorial (100) / fenomén (73) / festival (88) / fragment (18) / glosa (213) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (119) / komiks (10) / kritika (823) / minikritika (113) / nekrolog (1) / novinka (745) / objev (3) / pojem (36) / portrét (13) / profil (107) / reflexe (24) / report (112) / rozhovor (163) / scénář (4) / soundtrack (47) / téma (912) / televize (106) / tisková zpráva (1) / událost týdne (247) / výstava (1) / video (2) / videoart (16) / videohra (64) / web (42) / zoom (159)

Tento článek vyšel v časopise Cinepur #31, prosinec 2003

Z obsahu tištěného čísla:

O čem zatím není, ale mohl by být Český sen (Ondřej Čapek, glosa)

Ulrich Seidl (Pavel Bednařík, profil)

Mystická louže (Zdeněk Holý, téma)

Arturo Ripstein o svých filmech (Redakce, téma)

Diegeze (Jakub Kučera, pojem)

Ernst Lubitsch / The Lubitsch Touch (Přemysl Martinek, téma)

+ více...