Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Úvod / Téma: Filmová kritika

téma: Filmová kritika / Redakce

"Veškeré psaní je svinstvo." (Antonin Artaud)

Téma filmové kritiky jsme zvolili nejen proto, že nás – coby redakci filmového časopisu – otázka "jak psát o filmu" přirozeně neustále pronásleduje, ale především proto, že si myslíme, že jde o tematiku, jejíž otevření může být zajímavé a užitečné pro čtenáře. Právě oni by měli být vůči kritice ostražití a dobře vážit, kterého kritika a proč poslouchají, jelikož jinak se jim může stát, že jim nějaký pseudoodborník vydávající se za filmového kritika – a že jich v Česku máme – začne ne kultivovat, ale kazit vkus. Stejně jako jsou dobré a špatné filmy, existují také dobré a špatné kritiky a je jen na čtenáři, aby je rozlišil. Příklady, jak rozlišit a hodnotit různé typy kritického psaní, jak odhalit implicitní – a leckdy dosti pomýlené – ideje, na nichž jsou postaveny, naleznete v prvních článcích tématu, demonstrujících obecnější zamyšlení nad metodami kritiky na konkrétních příkladech známých českých kritiků. Dále v tématu naleznete speciální analýzu věnovanou tomu, jak fungují tuzemské filmové měsíčníky komerčního charakteru a kratší anketu mezi samotnými kritiky. Závěrečný dvojčlánek se pak dívá na kritiku ze vzdálenější, mj. i historické perspektivy a odhaluje, jaké skryté pragmatické cíle ji – možná – řídí. Dosti negativní postoj, který jsme zaujali k (nejen) české filmové kritice v duchu našeho oblíbeného redakčního hesla "Proti všem", nepovede snad ke zcela depresivnímu vyznění tématu (koneckonců je na dalších stranách i nemálo odlehčujících (sebe/ironických momentů), ale spíše, doufejme, otevře diskuzi nad rozebíranými otázkami – v příštím čísle rádi otiskneme případné reakce.

Přečteno 7798x

Článek vyšel v časopise Cinepur #31, prosinec 2003.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Aktuální hodnocení článku
2.5 /11

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #124

#124

srpen 2019



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY téma

Úvod k tématu: Současný český seriál

Úvod k tématu: Underground

Úvod k tématu: Autor ve 21. století

Úvod k tématu 120: Muž ve filmu

Úvod k tématu 119: FAMU

Úvod k tématu 118: Neonoir

V koloběhu krizí a proměn / Poznámky k vývoji argentinského filmu

Úvod k tématu č. 117 / Cine latino


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

MFF Benátky

Nejvyšší podporu Fondu dostal film o bratrech Mašínech

Do San Sebastianu míří James Franco i film s Ninou Hoss

Locarno72

Petr Václav v Itálii natáčí snímek o skladateli Myslivečkovi


RUBRIKY

anketa (24) / český film (82) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (121) / editorial (98) / fenomén (73) / festival (86) / fragment (18) / glosa (213) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (117) / komiks (10) / kritika (803) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (727) / objev (3) / pojem (36) / portrét (11) / profil (105) / reflexe (24) / report (110) / rozhovor (160) / scénář (4) / soundtrack (45) / téma (898) / televize (102) / tisková zpráva (1) / událost týdne (238) / výstava (1) / video (2) / videoart (16) / videohra (62) / web (42) / zoom (157)

Tento článek vyšel v časopise Cinepur #31, prosinec 2003

Z obsahu tištěného čísla:

K pragmatickému vztahu umění a kritiky (Zdeněk Holý, téma)

Good bye, Lenin! (Tereza Dvořáková, kritika)

Editorial č.31 (Kamila Boháčková, editorial)

Ernst Lubitsch / The Lubitsch Touch (Přemysl Martinek, téma)

Habilitační přednáška (Jan Němec, glosa)

Škyt (Tomáš Ruta, kritika)

+ více...