Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Film a thriller

téma: Thriller / Jan Křipač

Thriller patří k těm nemnoha žánrům, které stabilně po téměř celou dobu existence kinematografie prokazují značnou životaschopnost opřenou o velkou diváckou popularitu. To ostatně dokládá také dnešní situace v české filmové distribuci: během podzimu vstupuje do našich kin kolem desítky filmů, které snesou toto žánrové zařazení (podobně vysokým číslem může konkurovat jen komedie). Mezi čistě komerčními případy zde nalezneme i několik pozoruhodných snímků – např. Shyamalanovu Vesnici či Mannův Collateral – které dokládají, že žánr, pracující se základními lidskými emocemi strachu a napětí, prochází neustálými proměnami.

Proto jsme se rozhodli věnovat tomuto fenoménu prostor – tím spíše, že kritikou bývá thriller často neprávem přehlížen. Naší snahou nebylo pojmout tento patrně nejširší a nejhůře definovatelný z žánrů v úplnosti. Pouze jsme chtěli upozornit na některé základní rysy, jež s ním souvisejí. V následujících textech naleznete stručné uvedení do problematiky thrilleru, konkrétní analýzu budování napětí v jednom z typických filmů, pohled do jiné než mainstreamové americké kinematografie a historický vývoj jednoho ze subžánrů thrilleru – gangsterského filmu.

Přečteno 6130x

Článek vyšel v časopise Cinepur #36, říjen 2004.

Toto číslo Cinepuru si můžete objednat v obchodě.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Aktuální hodnocení článku
2.2 /11

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #132

#132

prosinec 2020



DALŠÍ Z RUBRIKY téma

Úvod k tématu: Debut

Úvod k tématu: Netflix

Úvod k tématu: Rumunská nová vlna

Úvod k tématu: Tarantino

Úvod k tématu: Současný český seriál

Úvod k tématu: Underground

Úvod k tématu: Autor ve 21. století

Úvod k tématu 120: Muž ve filmu


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Maďarský modernistický film 60. let

Stopy trvalosti / Kinematografie po smrti Michelangela Antonioniho a Ingmara Bergmana

MFF Karlovy Vary 2005

Metropolis - Nový Babylon

Playtime / Hulotova moderní odysea


RUBRIKY

anketa (25) / český film (104) / český talent (34) / cinepur choice (33) / editorial (106) / fenomén (73) / festival (96) / flashback (6) / fragment (18) / glosa (214) / horizont (29) / hudba (24) / kamera-pero (3) / kauza (33) / kniha (125) / kritika (990) / mimo kino (164) / nekrolog (1) / novinka (790) / objev (2) / pojem (36) / portrét (18) / profil (112) / reflexe (25) / report (119) / rozhovor (169) / scénář (4) / soundtrack (52) / téma (953) / televize (113) / událost týdne (266) / videohra (70) / web (42) / zoom (165)

Tento článek vyšel v časopise Cinepur #36, říjen 2004

Z obsahu tištěného čísla:

Plynutí času v Městě smutku (Eliška Děcká, kritika)

Moffom / hudební festival Music on film (Tomáš Marvan, glosa)

Fahrenheit 9/11 (Pavel Bednařík, kritika)

Trier a jeho filmy (Zdeněk Holý, kniha)

Život poupěte (Bohdan Karásek, scénář)

Editorial č.36 (Zdeněk Holý, editorial)

+ více...