Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Film a thriller

téma: Thriller / Jan Křipač

Thriller patří k těm nemnoha žánrům, které stabilně po téměř celou dobu existence kinematografie prokazují značnou životaschopnost opřenou o velkou diváckou popularitu. To ostatně dokládá také dnešní situace v české filmové distribuci: během podzimu vstupuje do našich kin kolem desítky filmů, které snesou toto žánrové zařazení (podobně vysokým číslem může konkurovat jen komedie). Mezi čistě komerčními případy zde nalezneme i několik pozoruhodných snímků – např. Shyamalanovu Vesnici či Mannův Collateral – které dokládají, že žánr, pracující se základními lidskými emocemi strachu a napětí, prochází neustálými proměnami.

Proto jsme se rozhodli věnovat tomuto fenoménu prostor – tím spíše, že kritikou bývá thriller často neprávem přehlížen. Naší snahou nebylo pojmout tento patrně nejširší a nejhůře definovatelný z žánrů v úplnosti. Pouze jsme chtěli upozornit na některé základní rysy, jež s ním souvisejí. V následujících textech naleznete stručné uvedení do problematiky thrilleru, konkrétní analýzu budování napětí v jednom z typických filmů, pohled do jiné než mainstreamové americké kinematografie a historický vývoj jednoho ze subžánrů thrilleru – gangsterského filmu.

Přečteno 5705x

Článek vyšel v časopise Cinepur #36, říjen 2004.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Aktuální hodnocení článku
2.2 /11

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #125

#125

říjen 2019



DALŠÍ Z RUBRIKY téma

Úvod k tématu: Tarantino

Úvod k tématu: Současný český seriál

Úvod k tématu: Underground

Úvod k tématu: Autor ve 21. století

Úvod k tématu 120: Muž ve filmu

Úvod k tématu 119: FAMU

Úvod k tématu 118: Neonoir

V koloběhu krizí a proměn / Poznámky k vývoji argentinského filmu


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Maďarský modernistický film 60. let

Stopy trvalosti / Kinematografie po smrti Michelangela Antonioniho a Ingmara Bergmana

MFF Karlovy Vary 2005

Metropolis - Nový Babylon

Playtime / Hulotova moderní odysea


RUBRIKY

anketa (24) / český film (86) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (121) / editorial (99) / fenomén (73) / festival (88) / fragment (18) / glosa (213) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (118) / komiks (10) / kritika (814) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (743) / objev (3) / pojem (36) / portrét (12) / profil (106) / reflexe (24) / report (111) / rozhovor (161) / scénář (4) / soundtrack (46) / téma (905) / televize (104) / tisková zpráva (1) / událost týdne (244) / výstava (1) / video (2) / videoart (16) / videohra (63) / web (42) / zoom (158)

Tento článek vyšel v časopise Cinepur #36, říjen 2004

Z obsahu tištěného čísla:

Trier a jeho filmy (Zdeněk Holý, kniha)

Editorial č.36 (Zdeněk Holý, editorial)

Figurace (Jakub Kučera, pojem)

Nejistá budoucnost filmového hrdiny (Pavel Skopal, téma)

Život poupěte (Bohdan Karásek, scénář)

Coppolův kmotr jako mezník jednoho žánru (Vítek Peřina, téma)

+ více...