Cinepur / Časopis pro moderní cinefily
Noční hlídka / Davaj, sdělajem Gollywood
kritika / Jindřiška Bláhová
V Rusku byl kolem efekty zahlceného filmu Noční hlídka režiséra s ambicemi prosadit se v Hollywoodu Timura Bekmambetova takový poprask, jako by se na Bajkonuru stal zázrak a Rusové znovu předhonili Američany ve vesmírných závodech. Je to ten film, který porazil v návštěvnosti Pána prstenů i Spidermana 2. Je to ten film, do kterého se v milionech diváků i v rekordních tržbách promítl ruský patriotismus. Je to ten film, který Rusko vyslalo do boje o Oscara a jemuž kdosi přiřkl přezdívku "ruský Matrix". A teď jinak. Noční hlídka, první díl ohlášené trilogie o boji temnoty se světlem, o "jiných" mezi námi, o křehké rovnováze vykoupené krví a nefér smlouvou a o vyvoleném, jenž by mohl zpacifikovat temnotu, kdyby chtěl, je vystydlou fantasy bez vnitřního mytologicko/mystického drajvu zabarikádovanou za svou sebevědomou trikovou fasádou a enormní vizuální nasyceností. Trikům se na několika místech nedá upřít originalita a vynalézavost a plošně pak úctyhodný fakt, že vypadají asi tak pětkrát dráž než pakatel, za jaký byly realizovány. Jejich téměř dvouhodinová kulometná palba v kombinaci s vytěžováním všech možných "kultovních" filmů (Matrix, Pán prstenů, Blade, Gladiator, Underworld, Hvězdné války) a patinou post-sovětské reality ale není kinematografickým zjevením, jen značně plochým a ubíjejícím vyhřeznutím režisérovy poučenosti, kterou načerpal u Rogera Cormana při studiu mechanismů fungování hollywoodských produktů. Není ani manifestem téměř poloodboje vedeného na ruské frontě proti hollywoodským klišé a zaběhaným šablonám, jak režisér naznačuje. Jakákoli autorem avizovaná ironizace nebo jiná subverzivní práce s nástroji hollywoodského filmu se příliš nekoná. Nejoriginálnější, nejvtipnější i filmově nejsilnější je na snímku faktor ruskosti použitý jako okouzlující diegetický prvek. Postsovětská realita zbohatlíků ve zdevastované zemi plné ožebračených důchodců, sovětské relikty a pracovní provizorium, hlavní kladný hrdina vypadající ve vaťáku a černých brýlích jako permanentně podnapilý mužik s chandrou, jemuž v boji se zlem brání milice, Moskva na ušmudlané hranici mezi luxusem a bídou s typicky bolševickou architekturou, (pop) ikony ruské kultury (bývalý ruský prvoligový herec, populární zpěvačka jde jako upír do akce přímo z pódia)...Jenže intenzita, jakou má reflexe posttotalitní doby se všemi jejími zběsilostmi namíchanými se starou dobrou ruskou duší v románové předloze Sergeje Lukjaněnka, prohrála ve filmu svůj boj. Stejně jako ho prohrálo mytologické rozvrstvení, vášeň pro emoce, rozpracování postav...
Noční hlídka (Nočnoj dozor, Rusko 2004)
režie Timur Bekmambetov, scénář Sergej Lukjaněnko a Timur Bekmambetov podle románu Sergeje Lukjaněnka, kamera Sergej Trofimov, střih Dmitrij Kiselev, hudba Jurij Potejenko, hrají Konstantin Chabenskij, Vladimir Menšov, Valerij Zolotuchin, Maria Porošinová, Galina Tjuninová ad., 114 minut, premiéra 8. 9. 2005, distribuce Bontonfilm
Přečteno 6654x
Článek vyšel v časopise Cinepur #41, září 2005.
Ohodnoťte článek
Aktuální hodnocení článku
1.5 /2
Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.
DALŠÍ ČLÁNKY
DALŠÍ Z RUBRIKY kritika
Hranice klimatického hraní / Terra Nil
Anatomie pádu / Spravedlnost, manželství a jeden pád z okna
KVIFF: Brutální vedro svědí a pálí jako nezhojená rána
KVIFF: Defraudanti se vtipně zpronevěřují normám žánru i práce
KVIFF: Karlovarský Toni Erdmann odbourává zábrany i bránici
DALŠÍ Z RUBRIKY
Argentinu i Batmana nabídne letošní Noir Film Festival
Přišla v noci i do Litoměřic, festval zahájí zjevení letošní sezony
Festival v Litoměřicích bude překračovat hranice
Na LFŠ přijedou Lav Diaz i Rajko Grlić
Kvíření po česku / Queer motivy ve službách „normálnosti“
Třeseme se Standou Pekárkem / Volha jako konvenční prestižní televize
POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA
Editorial 146 / Výbuchy v českém filmu
Nejlepší letošní seriál a kouzlo redakčního brainstormingu
Kouzlo filmových manifestů / Editorial #142
RUBRIKY
anketa (33) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (122) / fenomén (84) / festival (124) / flashback (20) / fragment (18) / glosa (244) / kamera-pero (18) / kauza (1) / kniha (135) / kritika (1135) / mimo kino (195) / novinka (835) / pojem (36) / portrét (55) / profil (102) / reflexe (27) / report (152) / rozhovor (188) / scénář (4) / soundtrack (91) / téma (1048) / televize (141) / událost týdne (296) / videohra (86) / web (46) / zoom (175)
Tento článek vyšel v časopise Cinepur #41, září 2005
Z obsahu tištěného čísla:
Spalovač mrtvol (Tomáš Hořava, zoom)
Válka světů (Zdeněk Holý, kritika)
Atom Egoyan / Mezi vyprávěním a zpovědí (Marcel Arbeit, rozhovor)
Superhrdinové pod drobnohledem intelektuálů (Kamil Fila, téma)
Marcel Pagnol (David Čeněk, profil)
Občanská výchova / Tučné roky pominuly, a co dál? (Tereza Dvořáková, kritika)