Cinepur / Časopis pro moderní cinefily
Co je za kvalitou Quality TV? 2.
Zdeněk Holý / 12.9. 2012
Psal jsem, že budu spát o penězích, ale zatím jsem nesehnal všechny informace z českého prostředí. Myslím, že sorvnání nákladů mezi námi a USA je to, co čtenáře bude zajímat.
Proto se zatím podíváme, co říká Steven Bochco na otázku, proč píše pro televizi a nikoli pro film. Steven Bochco je výkonný producent (executive producer) a scénárista NYPD Blue v Čechách vsílaném jako Policie New York. Seriál je u nás kvůli názvu a době uvedení neprávem srovnáván s CSI. Je to o více jak generaci starší seriál, který je především inovativní v tom, že ukázal všednodení práci policistů a jejich rodiné vztahy, tedy otevřel cestu spíše k Wiru než CSI.
OTÁZKA: Proč pracujete pro televizï a ne pro film?
SB: Na to je jednoduchá odpověď. Je to lepší médieum. Přes všechny ty kraviny, co v televizi jsou, je to stále provokativnější médium než film. Filmový byznys se v prvé řadě snaží oslovit děti a kreténské teenagery. To je zhruba to, o čem je filmový průmysl. Jen málo co z toho se seriozně snaží být přemýšlivé nebo provokativní s výjimkou nízkonákladových filmů, které zaplňují určitou niku filmového diváctví. Každý hledá Spider-Mana a Batmana a všechny ty ostatní Many a oslnivou a jednoduchou ideu (high concept). Jsou to letní zábavné filmy a děti se kolem nich houfují, ale není to to, o co se snažím.
Věřte mi, jako scénárista se víc naučíte, víc si to užijete a budete produktivnější , když budete psát pro televizi a nikoli pro film. Nebudete se muset v práci otravovat s dalšími 15 idioty. Nebude vámi pohrdat a zneužívat vás dalších 15 blbečků v bílých límečkách, kteří mají tolik času, že hlavně přemýšlí, kde si dají dobrý oběd. Televize je práce, musíte do ní přijít, pak zase odejít, musíte napsat scénář a dostat ho do vysílání. A to je výborné. Když máte dost štětsí a pracujete pro úspěšný seriál, napíšete za dva roky více kvalitních scénářů než většina filmových scénáristů za celý život.
Tento citát z knihy Writing the TV Drama Series pěkně ukazuje, že pro mnohé tvůrčí pracovníky už filmový Hollywood není nejzazší metou a pěkně vypovídá i o transferu kreativních lidských zdrojů z amerického filmu do americké televize.
■ Přečteno 2560x
DALŠÍ ČLÁNKY V BLOGU AUTORA: Zdeněk Holý
Hysterický seriál aneb Newsroom po první sérii
Co je za kvalitou Quality TV? 3.
Co je za kvalitou Quality TV? 2.
DALŠÍ ČLÁNKY Z BLOGU
Ideologie seriálu Bez vědomí (Ondřej Čapek)
Solidarita s Olegem Sencovem (Oto Horák)
Inženýři lidských duší se opět činí (Oto Horák)
Kieślowski o sobě a filmu (Oto Horák)
Thriller o lidské slabosti a vypočítavosti (Oto Horák)
Leviatan vítězí aneb Jak dál s Ruskem a jeho umělci (Oto Horák)
Neznámí hackeři a slovo o cenzuře (Oto Horák)
Umění ekonomické transformace a rozdělení státu (Oto Horák)