|
|
|
|
|
Film d'Art |
#51 |
pojem |
Jiří Horníček |
Francouzské slovní spojení "Film d'Art" (česky "umělecký film") nemá pouze svůj obecný význam coby označení pro filmovou tvorbu uměleckých ambicí, jak ji představují jména známých... |
|
|
|
|
Filmový znak |
#48 |
pojem |
Luboš Ptáček |
Teorie filmu inspirované sémiologií patří mezi speciální teorie filmu, které začaly vznikat v 60. letech jako reakce na neschopnost komplexních teorií uspokojivě postihnout film jako celek. Obecná... |
|
|
Flashback |
#48 |
pojem |
Lucie Česálková |
Varianta první. Střih. V podtitulku se objeví nápis: O měsíc, jeden rok, pět let…dříve.
Varianta druhá. Voice-over komentátor, respektive vypravěč ve své promluvě uvozuje, že se podíváme o... |
|
|
Kinematografie národního... |
#48 |
pojem |
Pavel Skopal |
Koncept "kinematografie národního dědictví" (heritage cinema) se objevil na konci 80. a začátku 90. let, nejprve v publicistice, poté v akademické reflexi. Pod tímto pojmem se obvykle rozumí žánr či... |
|
|
Vizuální kultura /... |
#47 |
pojem |
Petra Hanáková |
Vizuální kultura a vizuální studia vymezují nové pole pro studium kulturní konstrukce vizuálna nejen v umění, ale i v médiích a každodenním životě. Tento intenzivně a interdisciplinárně se... |
|
|
Adaptace |
#47 |
pojem |
Lucie Česálková |
V jízlivé kritice filmových adaptací stěžovala si Virginia Woolfová v roce 1926, že již tradičně redukují intenzitu literárně ztvárněné myšlenky lásky na banální obraz polibku, podobně jako... |
|
|
Fotogenie |
#46 |
pojem |
Pavel Skopal |
Pojem "fotogenie" se začal používat v polovině 19. století v souvislosti s fotografií a označoval nejprve objekt vytvořený světlem na fotografickou desku, později se jeho význam posunul od... |
|
|
Fikce |
#45 |
pojem |
Jakub Kučera |
Film a fikce k sobě nějak "přirozeně" patří. "Jít do kina" nebo "půjčit si film" v obvyklých případech značí chuť vstoupit do "světa" fikce, který je daleko od skutečnosti (je "jinde"), ale... |
|
 |
Film a nacionalismus |
#45 |
pojem |
Luboš Ptáček |
Národ můžeme definovat jako společenství lidí vymezené rozličnými sdílenými danostmi, mezi nimiž bývají nejčastěji uváděny: území, jazyk, historie, zvyky, tradice, kultura, biologický základ.... |
|
|
Digitální obraz |
#44 |
pojem |
Luděk Janda |
"S digitálním obrazem je vztah mezi obrazem a skutečností navždy přerušen. Blížíme se době, kdy nikdo nebude moci říct, zda obraz je nebo není pravdivý." (německý režisér Wim Wenders)
V... |
|
|
Transfokace |
#43 |
pojem |
Zdeněk Hudec |
Transfokace je optický efekt, kterého je při filmovém natáčení dosahováno prostřednictvím transfokátoru (též "zoom", "focus" nebo "vario"), technického zařízení, které může i během natáčení... |
|
 |
Rodinný film |
#42 |
pojem |
Jiří Horníček |
Označení rodinný film má v českém jazyce dva možné významy. Proto je třeba hned na začátku objasnit, že tento text se nebude zabývat oblastí průmyslové filmové výroby, kde tento termín... |
|
|
Filmová hvězda |
#40 |
pojem |
Jakub Kučera |
"You’re Norma Desmond.
You used to be in silent pictures. You used to be big."
"I am big. It’s the pictures that got small."
Sunset Boulevard, 1950
Filmy jsou, banálně řečeno, plné lidí a podoba... |
|
|
Identifikace |
#39 |
pojem |
Helena Bendová |
Intenzivní emocionální a kognitivní (tj. poznávací) vztah diváků k určitým postavám z filmů je jedním ze základních potěšení, které nám film poskytuje. V rámci filmové teorie se na způsob,... |
|
|
Figurace |
#36 |
pojem |
Jakub Kučera |
V prvním, obecnějším přiblížení je "figurace" aktem ztvárňování, který představuje viditelně to, co dosud viditelné nebylo. V druhém, užším pohledu jde o proces vytváření figur v díle. V... |
|
|
|
|
Zpomalení a zrychlení |
#32 |
pojem |
Nicole Brenezová |
Výstřel z revolveru kalibru 5,65 mm, projektil z kanonu ráže 37
mm, kulka z revolveru procházející dřevěnou deskou, kulka z revolveru
procházející skleněnou tabulí. Proč nacházíme mezi prvními... |
|
|
Diegeze |
#31 |
pojem |
Jakub Kučera |
Filmy nám nevyprávějí pouze příběhy, ale také skýtají světy, které vždy do
jisté míry přesahují hlavní dějovou linii a existenci postav, ba dokonce mohou
v určitém smyslu přetrvávat i po... |
|
|
Sutura |
#30 |
pojem |
Petra Hanáková |
Můžeme tvrdit, že klasická lingvistika v zaměření na svým způsobem
až matematické chápání textu opomíjí vztah subjektu (zde především čtenáře) k
řetězci lingvistických znaků. Ale již... |
|
|
|
|
Hledisko |
#28 |
pojem |
Jakub Kučera |
Filmy jsou na pohled utkány z různých pohledů a hledisek. Už
jen proto, že mají rám, nelze o jejich obrazech nikdy mluvit jako o "obrazech
nikoho". Otázky, čí pohled je ve filmovém obraze obsažen... |
|
|
Filmový chronotop |
#27 |
pojem |
Luboš Ptáček |
Termín chronotop je, podobně jako mnoho jiných
pojmů teorie filmu, převzat z teorie literatury, do které ho uvedl ruský
literární vědec Michail M. Bachtin. Jeho pojmenování vzniklo na základě... |
|
|
Autor |
#26 |
pojem |
Zdeněk Holý |
V této stati se soustředíme na estetické vymezení filmového autora,
nebudeme ho tedy zkoumat z hlediska psychologického (např. jakou duševní
konstitucí se vyznačují filmoví autoři),... |
|
|
|
|
Pohled |
#23-24 |
pojem |
Petra Hanáková |
Mystériem je, že mé tělo zároveň vidí a je viděno. Dívá se na
všechno okolo a také
se může podívat na sebe a rozpoznat v tom, co vidí,
"druhou stranu" moci svého pohledu.
Vidí sama sebe,... |
|
|
Intermedialita |
#22 |
pojem |
Petr Szczepanik |
Film byl vždy částečně i něčím jiným než jen
filmem. A být filmem neznamenalo vždy totéž. Fakt, že film lze v rámci jeho
historie jen zřídka považovat za mediálně čistý, byl již... |
|
|
Film a psychoanalýza |
#21 |
pojem |
Luboš Ptáček |
I.
Psychoanalýza je zvláštní
fenomén. Struktura podvědomí není "vědecky" hmatatelná, neexistují exaktní
důkazy, které by ji potvrdily, nebo vyvrátily. Zároveň překračuje hranice oboru
a... |
|
|
Hloubka pole |
#20 |
pojem |
Helena Bendová |
O hloubce pole se mluví v podstatě ve dvou smyslech: užším technickém,
kdy znamená hloubku ostrosti (tj. vzdálenost mezi minimální a maximální
vzdáleností od kamery, v rámci... |
|
|
Kino atrakcí |
#18 |
pojem |
Pavel Skopal |
Původ přetrvávajícího intenzivního zájmu filmologů o dějiny
raného filmu (Tom Gunning, Robert C. Allen, Ben Brewster, Barry Salt, Noël Burch,
Janet Staigerová, Charles Musser…) je nutné hledat na... |
|
|
Aparát |
#17 |
pojem |
Petra Hanáková |
Termín aparát/dispozitif/1
vznikl z potřeby postavit do centra teoretické
analýzy kinematografický akt samotný jako celek zahrnující systém produkce,
směny i spotřeby. Snahy popsat... |
|
|
Filmový žánr |
#online |
pojem |
Jakub Kučera |
"So it's a psychic, political, thriller comedy with a heart (...) not unlike Ghost meets Manchurian Candidate." (The Player, 1992)
Kategorie filmových žánrů jsou na první pohled něčím velmi běžným... |
|
|
|
|
Flashforward |
#online |
pojem |
Lucie Česálková |
Navzdory zjednodušující představě o tom, že většina filmových narativů zachovává čistě chronologický pořádek vyprávění, je třeba připomenout, že takových případů je striktně vzato pouze... |
|