Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Cinepur No. 96 (prosinec 2014)

Das Kino: Současný německý film

V posledním tématu roku 2014 jsme navázali na workshop Cinepuru „Německá kinematografie zblízka“, realizovaný v říjnu ve spolupráci s Česko-německým fondem budoucnosti a Goethe-Institutem v Praze. Mezinárodní pojetí workshopu nás přimělo k tomu, abychom v tematickém čísle tentokrát poskytli prostor nejen domácím, ale i německým publicistům, a získali tak lepší přehled o podobách současného německého filmu.

V tématu neusilujeme o klasický obraz „národní kinematografie“ s jejími jasně odlišitelnými rysy. Jde spíše o průřez nadnárodním modelem, jehož je Německo dobrým příkladem. Texty se věnují dílu významných auteurů, zabývají se kontinuitou současné tvorby s jejími historickými tradicemi a zkoumají i fenomény, spojené čistě s německým prostředím. Někteří z autorů se dotýkají také infrastruktury filmového průmyslu, kde lze hledat kořeny aktuálního stavu německé tvorby.

Thomas Brandlmeier nastínil vývoj německého filmu posledního desetiletí a pokusil se rozčlenit současnou produkci do reprezentativních proudů a témat. Několik textů se vrátilo k tzv. Berlínské škole, jejíž příslušníci se postarali o oživení zájmu o německý artový film. Studii Trilogie přízraků Christiana Petzolda následují dva texty – analýza a rozhovor – věnované tvorbě jeho generační souputnice Angely Schanelec. Starší generaci tvůrců zastupuje text o životopisných snímcích Margarethe von Trotta, které je možné chápat jako ukázky prolínání německé filmové současnosti s minulostí, konkrétně s tradicemi Nového německého filmu. Příklad žánrové tvorby, spjaté s německým prostorem a zaměřené primárně na domácí publikum, představuje článek o novodobých bavorských heimatfilmech. Téma uzavírá text věnovaný zákulisí německého produkčního systému.

Životopisné filmy Margarethe von Trotta / Frauenfilm po třiceti letech

Životopisné filmy Margarethe von Trotta / Frauenfilm po třiceti letech

téma: Das Kino / Lukáš Skupa

Margarethe von Trotta patří k nejrespektovanějším režisérkám v historii německého filmu, která se z pozice „pouhé“ spolupracovnice svého někdejšího manžela Volkera Schlöndorffa vypracovala v autorku sbírající ceny na světových festivalech. Zároveň je dodnes jednou z nejvíce aktivních představitelek z původní sestavy tzv. Nového německého filmu, jehož odkaz je rozpoznatelný i v její nejnovější tvorbě, životopisných snímcích Vize – Život...

Úvod / Das Kino

Úvod / Das Kino

téma: Das Kino / Lukáš Skupa

V posledním tématu roku 2014 navazujeme na workshop Cinepuru „Německá kinematografie zblízka“, realizovaný v říjnu ve spolupráci s Česko-německým fondem budoucnosti a Goethe-Institutem v Praze. Mezinárodní pojetí workshopu nás přimělo k tomu, abychom v tematickém čísle tentokrát poskytli prostor nejen domácím, ale i německým publicistům, a získali tak lepší přehled o podobách současného německého filmu. Na úvod si položme otázku, jíž si hned v...

Konečná uprostřed cesty? / Německý film jednadvacátého století

Konečná uprostřed cesty? / Německý film jednadvacátého století

téma: Das Kino / Thomas Brandlmeier

Podobně jako v kinematografiích jiných vyspělých evropských států existuje i v současné německé kinematografii poměrně mnoho filmových tendencí a přístupů – dominantnějších či marginálnějších, navazujících na domácí tradice nebo se od nich odklánějících, inklinujících k mainstreamu, či naopak k artové produkci. I přes riziko určitého zjednodušování je ale možné pokusit se postihnout stav německého filmu především z uměleckého hlediska –...

Trilogie přízraků / Komplexní minimalismus Christiana Petzolda

Trilogie přízraků / Komplexní minimalismus Christiana Petzolda

téma: Das Kino / Čestmír Lang, Anna Tyszecka

V německému artovém filmu – málo známém v cizině a takřka tradičně ignorovaném v domácím prostředí – se přibližně před deseti lety objevila skupina filmařů, která odmítá „filmové pohádky“ a snaží se střízlivě hledět do očí realitě současného Německa. Nejrespektovanějším autorem je v této skupině Christian Petzold, který za desítku svých snímků dostal pět cen německé filmové kritiky a za Barbaru (2012) cenu za režii na Berlinale....

DALŠÍ WORKSHOPY

Visegrád po revoluci (téma čísla 85) Filmové dědictví (téma čísla 102)

POPIS PROJEKTU

Das Kino: současný německý film

Německá kinematografie zblízka
(workshop)

Cinepur #96 Německá kinematografie zblízka / Mezinárodní workshop Cinepuru na Das Filmfestu

ČLÁNKY ONLINE


RUBRIKY

anketa (33) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (122) / fenomén (84) / festival (124) / flashback (20) / fragment (18) / glosa (244) / kamera-pero (18) / kauza (1) / kniha (135) / kritika (1135) / mimo kino (195) / novinka (835) / pojem (36) / portrét (55) / profil (102) / reflexe (27) / report (152) / rozhovor (188) / scénář (4) / soundtrack (91) / téma (1048) / televize (141) / událost týdne (296) / videohra (86) / web (46) / zoom (175)